بازداشت فرزندسردار در اعتراضات

نویسنده
حسین محمدی

» اصولگرایان به فرمانده ارشد سپاه نیز حمله کردند

واکنش سردار علی فضلی، از فرماندهان سپاه پاسداران و جانشین سردار نقدی در سازمان بسیج مستضعفان، به آنچه خردادماه گذشته در جریان سخنرانی سیدحسن خمینی در سال‌روز درگذشت آیت‌الله خمینی روی داد، باعث حمله سایت‌های حامی احمدی‌نژاد به وی شد.

این فرمانده سپاه پاسداران، در نخستین جلسه “ستاد بزرگداشت بیست و دومین سالگرد ارتحال امام” در سخنانی، ضمن ابراز ناخرسندی از اتفاقات روی داده در سال گذشته، گفته است: “ما اظهار ناخشنودی خودمان از جانب فرمانده سپاه و همه فرماندهان و اعضای سپاه را از حادثه تلخ ۱۴ خرداد اعلام می‌کنیم. آن حادثه تلخ بود هیچ کس تایید نمی‌کند. کار، کار غیر الهی بود که باید به صورت دقیق واکاوی شود”.

وی همچنین اعلام کرده است که مراسم بزرگ‌داشت آیت‌الله خمینی “با محوریت بیت امام و یادگار گرامی ایشان با قدرت تمام برگزار خواهد شد”.

این سخنان علی فضلی اما با واکنش برخی از سایت‌های حامی احمدی‌نژاد مواجه شد. سایت “باکری‌آن‌لاین” که توسط برخی از حامیان اسنفدیار رحیم‌مشایی اداره می‌شود، در واکنش به سخنان فضلی برای نخستین بار فاش کرد که “فرزند وی هوادار جنبش سبز بوده و در راهپیمایی سال گذشته نیز بازداشت شده است”.

این سایت اما  پس از چند ساعت، بخشی از یادداشتی که در آن فرزند علی فضلی را هوادار جنبش سبز معرفی کرده و نوشته بود وی در جریان راهپیمایی‌های سال گذشته بازداشت شده است، حذف کرد.

این سایت اما همچنین با اشاره به حوادث سال گذشته، با انتقاد از فضلی، نوشته است: “چرا پس از انتخابات علی فضلی به عنوان شخصی قهرمان از سوی رسانه‌های بیگانه مورد تشویق قرار گرفت؟ چرا یک سردار سپاه باید به گونه‌ای عمل کند که دشمن بر او طمع کند؟ و او در رسانه‌ای وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد حمایت قرار گیرد و برای چند هفته خوراک تبلیغاتی غرب شود؟ آن هم در آن بحبوحه پس از انتخابات که لازم بود همه مواضع خود را اعلام کنند سکوت کرده بودند و باعث غبار آلوده تر شدن فضا شدند؟”

اشاره این یادداشت، به شایعاتی است که سال گذشته، درباره علی فضلی منتشر شد. آن زمان اعلام شده بود که این فرمانده سپاه پاسداران، از دستور مقامات مافوق خود برای سرکوب مردم، تمرد کرده و به همین دلیل زندانی شده است. فضلی در آن زمان، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران بود.  فضلی که پیش از فرماندهی سپاه سیدالشهدای تهران (سپاه استان تهران) معاون سابق عملیات فرمانده کل سپاه پاسداران بود، در جریان تغییرات ساختاری سپاه پاسداران و طرح “موزاییک‌های دفاعی” در تیرماه سال 87، به دلیل آنچه که “شایستگی‌های ویژه” خوانده شد به این سمت منصوب شده بود.

پس از انتشار این شایعات درباره فضلی اما، وی پس از چندی در رسانه‌ها فعال شد و در مراسم مختلف سخنرانی یا مصاحبه‌ها، به نقد معترضان حوادث پس از انتخابات پرداخت. وی در گفت‌وگویی درباره شلیک مستقیم به مردم معترض در نزدیکی یک پایگاه بسیج مدعی شده بود که: “بسیجی ها ناگزیر شدند به پشت بام بروند و به آنها تیر اندازی کنند.”

 او همچنین به نقش گسترده بسیج و سپاه در برخورد با معترضان اشاره کرده و گفته بود: “تمام بسیجیان استان تهران از پیروزکوه، دماوند، بومهن، پردیس، پاکدشت، ری، اسلامشهر، رباط‌کریم، شهریار، شهر قدس، ملارد، ساوجبلاغ، کرج و حتی از برخی دیگر از استان‌ها مانند فرزند شهید شوشتری به تهران برای خاموش کردن اغتشاشات آمده بودند.”

باکری‌آن‌لاین اینک به بهانه سخنان جدید فضلی، گفته‌های او را در تضاد با “بیانات ولی‌امر مسلمین” دانسته که از برگزاری مراسم سالگرد خمینی ابراز رضایت کرده بود و پرسیده است که “ایشان از چه جایگاهی ناخشنودی فرمانده و دیگر رده‌های سپاه از وقایع ۱۴ خرداد” را اعلام می‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای، آن زمان  درباره این مراسم گفته بود: “خوشبختانه مردم کشور برخلاف انتظاری که مخالفین نظام و دشمنان نظام داشتند، حقا و انصافا خوب حالتی از خودشان نشان دادند. مردم نشان دادند به امام علاقه‌مندند… من همین‌جا لازم می‌دانم از ملت عزیزمان و از حضار این اجتماع عظیم، به خاطر این همه وفاداری، صمیمانه تشکر کنم و از ته دل قدردانی کنم”.

سخنان فضلی درباره مراسم بزرگ‌داشت آیت‌الله خمینی، از آن رو با واکنش برخی از اصول‌گرایان روبه‌رو شده است که  این مراسم در سال جاری به جنجال کشیده شد. آن زمان، پس از سخنرانی محموداحمدی‌نژاد، سیدحسن خمینی پشت تریبون قرار گرفت اما حضور وی با واکنش برخی از حاضران رو‌به‌رو شد و آنان شعارهایی علیه سیدحسن خمینی دادند که در نهایت منجر به قطع شدن سخنرانی وی شد.

پس از سیدحسن خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای به سخنرانی پرداخت، اما هیچ‌گونه واکنشی به شعارهایی که علیه سیدحسن خمینی داده شد، نشان نداد. این در حالی بود که چند روز بعد هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه سید حسن خمینی  با “ترغیب” آیت‌الله خامنه‌ای به جایگاه سخنرانی رفته، گفته بود: “قبل از سخنرانی حسن آقا رنجیده بود. می‌خواست صحبت نکند. باز همان جلوی من بود که رهبری معظم به ایشان گفتند که مناسب نیست شما صحبت نکنید. مردم انتظار دارند از شما مطالبی بشنوند و ایشان را ترغیب کردند که بروند”. پس از آن محمدعلی انصاری نیز، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به سیدحسن خمینی، به بیان ناگفته‌هایی از این مراسم پرداخت.

این حادثه آن زمان باعث واکنش بسیاری از روحانیان و مراجع‌تقلید شده و بسیاری از آنان، به جز آیت‌الله مصباح‌یزدی و آیت‌الله نوری‌همدانی این مساله را محکوم کرده بودند.

در همان زمان سایت جوان‌آن‌لاین، وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران، حمله به سیدحسن خمینی را “خودجوش” نامید، اما یک روز بعد مدعی شد که واکنش به سیدحسن خمینی توسط خود وی طراحی شده بود.

سایت رجانیوز –ـ که توسط حامیان نزدیک به احمدی‌نژاد اداره می‌شود ـ– نیز نوشته بود: “ملت هوشیار رفتارها را رصد می‌کنند و اگر سید حسن مصطفوی به تفکر امام بازگردد، بار دیگر سید حسن خمینی خواهد شد و کاستی‌های یک‌ساله‌اش را به پای جوانی‌اش می‌گذارند. نیکو شدن به نسبت نیکو، نه نیکوی است / بوجهل و بولهب همه خویش پیمبرند”.

تحلیل حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز از آن ماجرا این بود که: “بدیهی است که وقتی نوه حضرت امام را در مقابل آن حضرت و همراه و همگام با دشمنان او می‌بینند، هرگز حضرت امام را فدای نوه ایشان نمی‌کنند، بلکه با انگیزه احترام به حضرت امام - تاکید می‌شود که با همین انگیزه- نوه امام را از خود می رانند تا خدای نخواسته، مواضع و عملکرد آقای سیدحسن خمینی به حساب امام راحل نوشته نشود”.