تسویه دانشگاه‌ها از نیروهای مومن

نویسنده
مریم کاشانی

» نگرانی راستگرایان از سرنوشت بورسیه‌های غیرقانونی

برخی رسانه‌های راستگرای جمهوری اسلامی در آخرین سه شنبه سال با انتشار اخباری مدعی شدند نیمی از پرونده‌های بورسیه‌های غیرقانونی وزارت علوم، بدون مشکل بوده است.

خبرگزاری مهر در اینباره از قول علی اصغر زارعی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، نوشته بود: “ما تا کنون حدود ۳۰۰ پرونده تجدید نظر را بررسی کرده‌ایم، مابقی را نیز تلاش کردیم که دراختیار ما قرار دهند که با مقداری ممانعت مواجه شدیم. دربین این ۳۰۰ پرونده تجدید نظر، مشکل تعدای زیادی از پرونده‌ها رفع شده که ما موظف به اعلام نیستیم و وزارت علوم خود اعلام خواهد کرد.”

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با انتشار گزارشی نوشت: “علیرغم اینکه قرار بود کمیته تجدیدنظر بورسیه‌های وزارت علوم با حضور نمایندگان مجلس و با توجه به بررسی‌های آتی کمیته ویژه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی، احکام نهایی را در مورد دانشجویان بورسیه صادر کند، سرپرست اداره کل بورس و اعزام دانشجو سازمان امور دانشجویان در اقدامی پیش‌دستانه نتیجه کمیته تجدید نظر را اعلام کرد.”

این خبرگزاری با انتشار نامه‌ “سرپرست اداره کل بورس و اعزام دانشجو” که در آن از “لغو بورس” و “ادامه تحصیل با هزینه شخصی” خبر داده، نوشته بود: “به نظر می‌رسد با توجه به نامه فوق مسئولین وزارت علوم تصمیم خود را از پیش گرفته‌اند و کمیته تجدید نظر ترفندی برای فرسایشی کردن این پرونده و بلاتکلیف گذاشتن دانشجویان است. نامه جدید وزارت علوم در حالی به دانشگاه‌ها ارسال شده است که هنوز به تمامی پرونده‌ها رسیدگی نشده و این تصمیم، تصمیمی از پیش گرفته شده است.”

در ذیل این خبر ودر یکی از کامنت‌ها - که معمولا نشان‌دهنده مواضع اصلی گردانندگان خبرگزاری مزبوراست-، آمده بود: “بنای فتنه گران بر این است که دانشگاه را به پیاده نظام فتنه تبدیل کنند و در این مسیر با هیچ کس شوخی و تعارف ندارند. فرقی هم نمی کند که وزیر کیست و رییس سازمان دانشجویان چه کسی است. مسلم است که تسویه دانشگاه ها از نیروهای مومن نخبه و انقلابی خواست حتمی و قطعی فتنه گران است و به هر ترتیب با تلاش سه نماینده کمیسیون آموزش قابل بازگشت نیست. بهتر است قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری وارد معرکه شوند و به فتنه گران بفهمانند که اگر چه از قوانین کشور در سال ۸۸ گریختند اما این بار باز هم نمی توانند به صورت فراقانونی و خارج از چارچوب بهترین نیروهای تحصیل کرده نظام را از دانشگاه ها اخراج کنند و زندگی آنها را به باد دهند. “

گرچه ادعای خبرگزاری فارس توسط “روابط عمومی سازمان امور دانشجویان” تکذیب شد، اما مشخص بود که فشار راستگرایان برای بازگرداندن بورسیه‌های غیرقانونی به دانشگاه‌ها افزایش یافته است.

 پیش از آن نیز، روزنامه کیهان طی گفتگویی با غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد تلاش کرده بود تا از بورسیه‌های غیرقانونی در این وزارتخانه دفاع کند.

کیهان از قول خواجه‌سروری نوشته بود: “اقدامات این گروه افراطی در وزارتخانه به قدری حرفه‌ای و برنامه‌ریزی شده است که در مواقعی تحسین انسان را بر می‌انگیزد! به نظر بنده این افراد واقعا داستان‌سرایان و سناریونویسانی قهار هستند که نمونه شان یافت نمی‌شود. یکی از این سناریوهای پیاده شده در ماه‌های اخیر همین ماجرای دروغین ۳۰۰۰ بورسیه بود که اتفاقا مورد توجه هم قرار گرفت. این کارها از یک مدیر ساده یا یک استاد دانشگاهی که تمام دنیایش در کتاب و مقالات و ژورنال‌های علمی خلاصه می‌شود، برنمی آید. این‌ها کار یک عده افراد تربیت شده و کاربلد سیاسی است که دوره‌های عملیات روانی را گذرانده اند.”

او درباره سوابق بورسیه شدگان نیز گفته بود: “بنده این را بگویم در میان همان ۳۶ نفر اعلامی، دانشجویی وجود دارد که پدرش از جانبازان جنگ تحمیلی محسوب می‌شود؛ معدل فوق‌لیسانس او ۱۹ می‌باشد و تنها معدل مقطع کار‌شناسی او به دلیل فعالیت‌های دانشجویی در دوران دوم خرداد و ثبت نمره صفر از سوی کمیته انضباطی دانشگاه امیرکبیر، از حدنصاب لازم برخوردار نبوده است. بسیاری دیگر از این ۳۶ نفر نیز از این جمله‌اند که یا از فرزندان شهدا به شمار می‌آیند یا با بهره‌گیری از بندهای قانونی، از امتیاز بورسیه استفاده کرده‌اند.”

با اینهمه به نظر می‌رسد که ماجرای بورسیه‌ها پیچیده تر از آن است که به این سادگی قابل حل باشد.

روز سه شنبه روزنامه ابتکار، در گزارشی با عنوان “پروژه جدید دلواپسان برای تخریب وزیر علوم” نوشت: “چرا نمایندگان بر موضوع بورسیه ها این همه تاکید می‌کنند؟ دلیل یکم – جذب بورسیه های علمی در دولت گذشته آنگونه که بررسی ها نشان می‌دهد بیشتر از آنکه جنبه علمی داشته باشد از بعد سیاسی و جناحی برخوردار است و با توجه به ترکیب کنونی مجلس که مجلسی اصولگراست طبیعی است که در برابر بررسی شرایط کسانی که به این بورس ها دست یافته اند مقاومت کند. دلیل دوم – گیر بودن پای تعدادی از نمایندگان و اعضای خانواده های آنها در موضوع بورسیه ها به نحوی که تعدادی از نمایندگان از این بورسیه ها استفاده کرده اند.”

از سوی دیگر، سایت تابناک وابسته به محسن رضایی نیز چند روز پیش در گزارشی از قول جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نوشت: “هنوز اصل قضیه برای بسیاری از روزنامه‌ها و صاحب‌نظران مکتوم است و آن، بحث ورود بدون آزمون این افراد است که البته باید گفت، اگر بتوان ‌هر موضوع‌‌ از جمله معدل یا سن ‌یا موارد دیگری را ‌پاک کرد، نمی‌توان بحث ‌‌آزمون ندادن را ‌پاک کرد. من امروز از گوشه و کنار می‌شنوم، عده‌ای قصد دارند این قضیه را مختومه کنند و زود آن را پایان دهند؛ اما این رفتار به نفع نظام آموزش و عالی کشور نیست و به عنوان یک لکه ننگ در تاریخ آموزشی کشور خواهد ماند. این در حالی است که گرو‌ه‌هایی هستند ‌که با جدیت پیگیر آن هستند ‌این داستان در همین جا پایان یابد.”

او اضافه کرده بود: “در این قضیه از همه جا فشار وارد می‌شود؛ یعنی هم از دستگاه‌های اجرایی و قوه مقننه و هم دستگاه‌های دیگر به این قضیه ورود پیدا کرده‌اند، در حالی که بحث تخصصی است و شخص وزیر باید پاسخگو باشد. اگر قرار باشد‌ در پرونده ۳۰۰۰ بورسیه به همین سادگی از آن بگذریم و عده‌ای را تبرئه ‌کرده و با اغماض با آن برخورد کنیم، ما نیز به قضیه به صورت جدی وارد می‌شویم و به گونه‌ای دیگر با آن برخورد می‌کنیم. من ‌قول می‌دهم ‌این تحقیق و تفحص را به سرانجام برسانیم. “