پسر مؤمن دولت با یک رأی ماندنی شد

نویسنده
اردلان صیامی

» رای اعتماد ناپلئونی وزیر نیرو

در سومین استیضاح وزیران در سال 89 وزیر نیروی دولت دهم، مجید نامجو توانست با “رأی ناپلئونی” بازهم وزیر بماند. محمود احمدی نژاد در دفاع از وزیر خود، از نمایندگان مجلس پرسید: “حیفتان نمی​آید که این پسر مومن و پاک دیگر در دولت نباشند؟”

 نامجو اگرچه در آغاز کار دولت یکی از وزیرانی بود که بالاترین رأی اعتماد نمایندگان را از آنِ خود کرده بود اما دیروز تنها به مدد چند رأی توانست ماندگار شود.

اختلاف موافق استیضاح و موافق استیضاح بر سر یک رأی بود که شش رأی ممتنع مجید نامجو را نجات داد. بدهی هفت میلیارد دلاری وزارت نیرو به پیمانکاران بخش خصوصی، مهم ترین موضوع اعتراض نمایندگان به نامجو بود.

استیضاح  نامجو چهارم اسفند ماه امسال با امضای ۶۹ نماینده مجلس توسط هیئت رئیسه اعلام وصول شده بود و دومین طرح استیضاح در مدتی نزدیک به یک ماه به شمار می‌رفت؛ زیرا نمایندگان مجلس پیش از این در اوائل بهمن ماه وزیر راه دولت محمود احمدی‌نژاد را به مجلس فراخواندند که با غیبت محمود احمدی‌نژاد و حمید بهبهانی، وزیر وقت راه و ترابری در جلسه استیضاح، وزیر راه دولت دهم با کابینه خداحافظی کرد.

اگرچه بنابر رسم معمول، رییس جمهور در دفاع از وزیرش هنگام استیضاح در مجلس حاضر می‌شود، اما احمدی نژاد ترجیح داد پیش از همراهی با وزیر نیرو، نخست به همراه قالیباف شهردار تهران در مراسم روز درخت‌کاری شرکت کند؛ برنامه مشترکی که بعد از قبول استعفای محسن هاشمی رفسنجانی مدیرعامل متروی تهران توسط قالیباف، توجه ناظران سیاسی را به خود جلب کرده است.

احمدی نژاد این بار اگرچه دیرهنگام در مجلس حضور یافت اما نخواست نتایج همراهی نکردن وزیران پیشین خود دوباره تکرار شود؛ او علی کردان و حمید بهبهانی را نیز در روز استیضاح‌شان همراهی نکرد و نمایندگان مجلس که این حرکت را بی‌ارزشی وزیر برای دولت و بی‌احترامی به خود تلقی کرده بودند در برانداختن وزیران تردید نکردند و آن دو وزیر از ادامه وزارت بازماندند.

ورود با تاخیر نامجو به صحن مجلس وعدم همراهی احمدی نژاد این گمانه را تقویت کرد که نامجو نیز مانند آن دوی دیگر از وزارت رفتنی است.اما در دقایق پایانی جلسه احمدی نژاد وارد مجلس شد  و دفاع وی هم مسئله ساز شد.

 بنا برگزارش وبسایت آینده: “محمود احمدی نِژاد که برای دفاع از وزیر نیرو به مجلس رفت لحظاتی با علی لاریجانی درباره آیین نامه مجلس به بحث و جدل پرداخت.بعد از ورود محمود احمدی نژاد به صحن علنی مجلس برای دفاع از وزیر نیروٰعلی لاریجانی با اشاره به آیین نامه داخلی مجلس گفت بعد از سخنان رئیس جمهور دو نماینده موافق استیضاح می توانند نظرات خودرا مطرح کنند و وزیر نیرو هم بعد از سخنان نمایندگان مجددا می تواند از خود دفاع کند.”

رئیس مجلس در این هنگام از احمدی نژاد دعوت کرد که برای دفاع از وزیر نیرو به پشت تریبون مجلس برود.
احمدی نژاد بعد از استقرار در تریبون مجلس با علی لاریجانی  درباره آیین نامه مجلس به بحث و جدل پرداخت و لاریجانی هم با نشان دادن آیین نامه مجلس سعی کرد رئیس دولت را قانع کند. زیرا احمدی نژاد اصرار داشت ختم کننده جلسه استیضاح خودش باشد و بعد از سخنانش نماینده ای در مخالفت با وزیر صحبت نکند.
احمدی نژاد بعد از بحث و جدل با لاریجانی بجای دفاع از وزیر نیرو بدون اینکه سخنی بگوید از تریبون مجلس پایین آمد و در جایگاه خود نشست. به نوشته آینده نیوز: “لاریجانی در واکنش به این اقدام احمدی نژاد بار دیگر از خود مماشات نشان داد و تابع نظر رئیس جمهور شد و گفت برخلاف آیین نامه عمل می کند.”

همچنین به گزارش خبرآنلاین، رئیس​ دولت  که با سه ساعت تاخیر در جلسه استیضاح وزیر نیرو حضور یافته بود، گفت: “خدا را شکر که توفیق دوباره حضور در مجلس را یافتم اما ای کاش برای استیضاح نبود و ما می توانستیم برای امور همکاری مشترک با مجلس، در خانه ملت حضور یابیم”.

وی همه حرف​های نمایندگان را از سر دلسوزی خواند و گفت: “البته آقای ثروتی می خواستند با سرعت 2000 پیش بروند که امکان پذیر نیست اما بر اساس ظرفیت​های موجود به خوبی و با سرعت مناسبی در حال حرکتیم”.

احمدی نژاد  به دفاع از وزیر نیرویش پرداخت و خطاب به نمایندگان پرسید:  ”فارغ از سوال و جواب​ها حیفتان نمی​آید که این پسر مومن و پاک دیگر در دولت نباشند؟”

وی که از نمایندگان می خواست با رأی‌شان نامجو را در دولت حفظ کنند، ادامه داد: “به نظرم اعداد و ارقامی که در سخنان نمایندگان بود خیلی صحیح نبود”.

 از جمله اعداد وارقامی که احمدی نژاد از آن سخن گفت در سخنان نصیری نماینده زنجان طرح شد.

وی در موافقت بااستیضاح خطاب به نامجو گفت: “ترانس هایی که به شرکت ایران ترانس سفارش داده بودید با وجود تحریم‌ها آماده شده است اما شما حتی برای خریداری آن اقدام نمی‌کنید این چگونه حمایتی از صنایع داخلی است؟” 

وی همچنین  گفت: “ما بارها به وزیر تاکید کردیم که شما ۳۰۰ میلیارد تومان به شرکت ایران ترانسفور بدهکار هستید و کارگران آن در حال بیکاری هستند. ولی با وجود بدهکاری ۳۰۰ میلیاردی به شرکت ایران ترنسفور، نه تنها بدهی این شرکت در آستانه ورشکستگی را نمی دهید بلکه از کشورهای بیگانه خرید می کنید؟”

بنا بر گزارش فارس یکی دیگر از موافقان استیضاح وزیر نیرو فلاحت پیشه، نماینده اسلام آباد غرب بود که در نطق خود گفت معاونت‌های وزارت نیرو به دستورات نامجو توجهی ندارند و برخی معاونت‌ها در برخی اوقات در تمام وزارتخانه‌ها از برخی دستورها طفره می‌روند.

 جلسه استیضاح نامجو در حالی برگزار شد که  در روزهای اخیر بارها رسانه های حامی دولت از نامه 150 نماینده خبر داده بودند که  در آن، استیضاح وزیر نیرو بر خلاف مصالح کشور توصیف شده بود. آینده نیوز در این باره نوشت: “در کمال تعجب تنها 102 نفر با این استیضاح مخالفت کردند و این شائبه به وجود آمده که 48 نماینده مجلس ناپدید شده اند. علاوه بر این در این رای گیری از مجموع 209  نماینده حاضر در جلسه، 101 نماینده به استیضاح وزیر نیرو رای موافق و 6 نفر هم رای ممتنع دادند.البته ممکن است عده ای بگویند تعدادی از این 150 نفر غایب بوده اند که باید گفت اگر این افراد اصل استیضاح را خلاف مصالح کشور می دانسته اند، حتی المقدور در جلسه حاضر می شدند تا با این اقدام خلاف مصلحت مقابله کنند و جلوی ضرر کشور را بگیرند.”

سرانجام  رأی گیری انجام شد وبه گفته خبر آن لاین  با وجود آن که افکار عمومی وزیر نیرو را برنده قطعی استیضاح می دانستند، یک مخالف و 3 ممتنع به داد نامجو رسیدند تا وی به کارش در وزارت نیرو ادامه دهد. در این رای گیری از مجموع209 نماینده حاضر در جلسه، 101 نماینده به استیضاح وزیر نیرو رای موافق، 102 رای مخالف و 6 نفر هم رای ممتنع دادند.

به این ترتیب نامجو وزیر نیرو ماند اما از آنجا که او باید نصف بعلاوه یک آرا را کسب می کرد، استیضاح وی با توجه به حضور 209 نماینده حاضر در جلسه، نیازمند 105 رای بود و چون 101 نماینده با استیضاح وی موافقت کردند، می توان گفت که نامجو تنها به دلیل کسر چهار رای، توانست در دولت بماند.

خبرگزاری فارس که از حامیان و وابستگان رسانه‌ای دولت محسوب می شود گزارش خود از جلسه استیضاح را با این جملات به پایان رساند: “مطالبی که استیضاح‌کنندگان امروز مطرح کردند، شاید در حدی نبود که صلاحیت یک وزیر را در یک حوزه گسترده‌ای مانند وزارت نیرو که قرار است از سال آینده وظیفه سنگین تر اجرای هدفمندی یارانه ها را به پیش ببرد برای ماندن به کلی زیر سؤال ببرد، در عین حال شاید رای ناپلئونی مجلس یعنی 102 رای مخالف استیضاح در برابر 101 رای موافق نیز هشداری به وزیر نیرو باشد، هشدار اینکه باید وزیر نیرو تمرکز خود بر سایر فعالیتهای این مجموعه حساس را گسترش دهد.”