در پی خودداری طولانی مدت اعضای جبهه پایداری از حضور در جلسات جبهه متحد اصولگرایان، آیتالله مهدوی کنی برای چندمین بار از اعضای این جبهه خواست تا در این جلسات شرکت کنند. اعضای جبهه پایداری اما همچنان به این بهانه که “تا کنون دعوتی از ما نشده است” از همکاری با جبهه متحد اصولگرایان سر باز میزنند؛ آنها به صراحت می گویند که به انتخابات ریاست جمهوری آینده می اندیشند.
بیش از ده ماه است که اصولگرایان به دنبال راهی هستند تا بتوانند در غیاب رقبای اصلاح طلب برای انتخابات مجلس هشتم زیر چتری به نام “جبهه متحد اصولگرایی” گرد هم بیایند. اما گذشت زمان بیش از آنکه ستون خیمه اتحاد را محکمتر کند آتش اختلافات را تندتر کرده است تا آنجا که دیروز سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینیشهر و عضو جبهه پایداری در واکنش به اظهارات منتقدان اصولگرای این جبهه گفت: “مخالفین ما مثل گاو تحلیل میکنند”؛ سخنی که به گزارش رسانههای اصولگرا ابطحی بر روی انتشار آن تاکید داشته است.
اعضای جبهه پایداری در چندین نوبت اعلام کردهاند که رفتار و سیاستهای آنها ملاک تشخیص “اصولگرایی ناب و خالص” است و بر پایه همین نظر تا کنون حتی از تشکیل جلسه مشترک با دیگر اصولگرایان طفره رفتهاند چه برسد به اتحاد. در این سو اما همچنان راستگرایان سنتی تاکید میکنند که تنها راه پیروزی اصولگرایان در انتخابات پیش رو جمع شدن “زیر چتر گروه 8+7” است.
جبهه پایداری دو هفته پیش طی دو نامه، مطالبی را برای جبهه متحد اصول گرایان توضیح داده بود. در این نامهها اشاره شده بود که “ما همان اصولگرایانی هستیم که احمدینژاد را به رئیس جمهوری رساندیم بنابراین ما تعدادمان بیشتر است. پس باید در بخش 8 نفره 3 نفر و در بخش 7 نفره نیز یک نماینده داشته باشیم و اگر این مسئله اتفاق میافتاد تصمیمی که ما برای گروه گرفته بودیم به هم میخورد.” جبهه پایداری همچنین خواستار عدم حضور باهنر در کمیته 7+8 شده است.
میترسیم شکست بخوریم
در جلسه اخیر جبهه متحد اصولگرایان آیتالله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بار دیگر از اعضای جبهه پایداری خواست که در جلسات جبهه متحد اصولگرایان شرکت کنند و اگر صحبتی دارند، مطرح کنند. این درخواستها تقریبا به روال عادی جلسات جبهه متحد اصولگرایان و جامعه روحانیت مبارز در چهارماه اخیر تبدیل شده است. در ادامه همین درخواستها نیز دیروز منوچهر متکی، عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان نسبت به شکست این جبهه در انتخابات آتی هشدار داده و گفته که “دروازه ورود به جبهه متحد اصولگرایان به روی همه اصولگرایان باز است.”
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی حتی پا را فراتر از این گذاشته و رقابت میان اصولگرایان را “پهن کردن فرش قرمز جلوی دوم خردادیها” دانسته است؛ آن هم در شرایطی که اصلاح طلبان هر روز بیشتر از دیروز به موضع تحریم انتخابات نزدیک میشوند. رسانههای نزدیک به اصلاح طلبان چون سایت آفتاب این دست اظهارات را به “یکی از قسمتهای داستان شبهای برره” تشبیه کردهاند که در آن نظامیان این ده “در جریان مانور از دشمن فرضی به شدت شکست” خوردند.
دیروز اما علی رغم همه این درخواستها محمد جواد ابطحی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اعضای جبهه پایداری به جلسات جبهه متحد اصولگرایی دعوت شده اما نرفتهاند؟ گفته: “نه، تا کنون دعوتی از ما نشده است.” جبهه پایداری حضور چهرههایی چون علی لاریجانی، محمد باقر قالیباف و علی مطهری را در جبهه متحد اصولگرایان مذموم دانسته و به همین دلیل از اتحاد با اصولگرایان سر باز میزند. جبهه پایداری این اشخاص را به “نداشتن بصیرت” و “عدم موضع گیری شفاف در قبال فتنه 88” متهم کرده است.
اکنون کارزار دعوای جبهه پایداری و شخصیتهایی که اعضای این جبهه آنها را “بی بصیرت” میدانند به آنجا رسیده که سردبیر سایت رجا نیوز از رسانههای حامی جبهه پایداری با شکایت علی لاریجانی بازداشت شده و شکایت دیگررئیس مجلس اسلامی از حمید رسایی، عضو با نفوذ جبهه پایداری در حال بررسی است. این دومین شکایت علی لاریجانی از حمید رسایی در چند ماه گذشته است.
هفته گذشته یک عضو کمیته وحدت اصولگرایان گفته بود، جبهه پایداری با فهرست جداگانه در انتخابات شرکت خواهد کرد و وحدت محقق نخواهد شد. اما نگرانی اصولگرایان از عدم اتحاد با جبهه پایداری بسی فراتر از انتخابات مجلس نهم ارزیابی می شود.
هم آغوشی جبهه پایداری و جریان انحرافی
رضا تقوی، عضو کمیته وحدت اصولگرایان همانند برخی دیگر از چهرههای اصولگرای مخالف محمود احمدینژاد، گفته است گرچه جبهه پایداری میگوید از “جریان انحرافی” یا اسفندیار رحیم مشایی به دور است، اما به گفته او، شماری از کاندیداهای این جبهه با نامزدهای “جریان انحرافی” یکی است. وی همچنین عنوان کرده که اعضای جبهه پایداری گفتهاند، این جبهه به پول “جریان انحرافی” احتیاج دارد.
دیروز روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران است درباره شروع فعالیتهای انتخاباتی جریان انحرافی هشدار داد و با اشاره تلویحی به همکاری این جریان با جبهه پایداری نوشت: “جریان انحرافی که تمامی مفاسد خود را با هم یک جا جمع دارد برای مدیریت استانها در راستای تامین منابع و نیز تجمیع ظرفیت ها برای دو انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم،شورایی متشکل از نیروهای خود در چند ارگان را تشکیل داده است.”
اینکه جبهه پایداری انقلاب اسلامی چه برنامه و چشم اندازی برای آینده خود دارد، اکنون تا حدودی مشخص شده است. در زمان اعلام موجودیت جبهه پایداری، هم اعضای این جبهه و هم اصولگرایان سنتی از اتحاد قریب الوقوعی صحبت میکردند که میتوانست “شهد شیرین پیروزی” را به کام راستگرایان بریزد. اکنون اما صحبت از برنامه سیاسی آینده جبهه پایداری جدیتر از همه چیز است. برنامهای که نه تنها شکاف بزرگی در اردوگاه اصولگرایان ایجاد کرده بلکه میتواند به مثابه تهدیدی جدی بر حضور بخش سنتی جناح راست در قدرت باشد. حالا از یک سو اصولگرایان سنتی درباره ائتلاف پنهانی این جبهه با “جریان انحرافی” سخن میگویند و از سوی دیگر یاران آیت الله مصباح یزدی بیپروا و صریح، هدفی دراز مدتتر را برای خود ترسیم میکنند.
اولین کسی که به صراحت در این زمینه اظهار نظر کرد مرتضی نبوی از چهرههای با نفوذ و شاخص اصولگرا بود که سه ماه پیش در آستانه شکل گیری این جبهه جدید گفت: “وزرای سابق دولت به دنبال ایجاد یک هویت جدید سیاسی در اصولگرایی هستند که برای انتخابات مجلس نمی تواند چندان تاثیرگذار باشد، ولی نتیجه عملکرد آنها را در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهیم دید.”
اکنون این مطلب را غلامحسین الهام عضو جبهه پایداری با گفتن اینکه “برای ریاست جمهوری آینده افرادی از گفتمان جبهه پایداری ظهور پیدا خواهند کرد” تائید کرده است. غلامحسین الهام پیش از این نیز انتخابات مجلس نهم را مقدمه ریاست جمهوری یازدهم خوانده بود.
اگر چه پیشتر محمد حسین صفار هرندی گفته بود “اگر جبهه پایداری در مقابل وحدت اصولگرایان مطرح شود باطل است.” اما به نظر میرسد که این حرفها برای جبهه پایداری چندان اهمیتی ندارد و آنها مشغول پیشبرد برنامه خود هستند.
روز گذشته سید جواد ابطحی، عضو جبهه پایداری در گفتگو با ایلنا محتوای سخنان غلامحسین الهام را تکرار کرد و گفت: “جبهه پایداری که در انتخابات مجلس شرکت میکند، اما بحث جبهه پایداری فقط انتخابات مجلس نهم نیست، چون بحث ما مقطعی نیست؛ جبهه پایداری میخواهد نشان دهد که گفتمان انقلاب و امام هنوز در جامعه زنده است و باید کماکان نقش خود را در جامعه ایفا کند.”