آقای وزیر! ستاره دارها ماییم

نویسنده

“ستاره ها را به آسمان بازگردانید” این جمله روی پلاکاردی نوشته شده و در دست جوانی است حدود بیست و پنج ساله. یکی از بقیه. عابرین در حال گذر آنها را نگاه می کنند؛ رد هم که می شوند باز سرشان به سوی آنهاست.

برخی می پرسند چه خبر شده؟ یکی از اینها خانم مسنی است که به سختی راه می رود. وقتی جلوی وزارت علوم می رسد، از یکی از پلاکارد به دستان می پرسد: “سرم اینجا چه خبر است؟” پسر که گویی واقعا با مادرش صحبت می کند می گوید: “هیچ، از نظر اینان هیچ، ما ضد انقلابیم و نباید درس بخوانیم، دانشگاه جای ما نیست، اجازه نداریم پشت میز دانشگاه بنشینیم، مادر تو بگو چرا نباید درس بخوانیم؟”

پیر زن سکوت می کند. بعد زیر لب نجوایی می کند و می رود. چند قدم که دور می شود باز بر می گردد؛ نگاهش پر از جواب است.

این از این سو. در سوی دیگراما، در مقابل چشمان پرسشگر و همدلانه عابرین، همه بی تفاوت نشسته اند. تنها گاهی، کسی از پنجره به بیرون نگاهی می اندازد. نگاهی بی تفاوت. مثل نگاه های دیگر ساکنین این ساختمان که تابلوی “ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری” را بر سر در خود دارد.


و آنچه عابران با نگرانی ناظرش هستند و ساکنین وزارت علوم با بی تفاوتی، قصه دانشجویان ستاره دار است؛ آنها که از تحصیل بازمانده اند. آنها که حتی با وجود دخالت مجلس و قوه قضاییه و حتی شخصیت های سیاسی صاحب نفوذ محافظه کارشان سرانجامی نیافته است.

از این رو آنان صبح روز سه شنبه در مقابل وزارت علوم به تحصن دست زدند تا به وزیری که هنوز معتقد است دانشجویی تحت عنوان “ستاره دار” وجود ندارد بگویند که: ما همانهایی هستیم که شما منکر وجودشان هستید.

15 نفر از این دانشجویان از جمله یاشار قاجار، مهدی امینی زاده، محسن فاتحی، حامد حسندوست، روز به کریمی به نمایندگی از بقیه از ساعت 9 الی 10 صبح به عنوان اولین واکنش در این قالب، در اینجا حضور یافته اند تا اعتراض خود را مستقیما به گوش ساکنین این ساختمان، از وزیر گرفته تا رئیس کمیسیون گزینش استاد و دانشجو برسانند.

حق مسلم ما چیست؟

در دست بسیاری پلاکاردهایی از جمله “آزادی تحصیل حق مسلم ماست”، “زنده باد اصل 30 قانون اساسی”، “ستاره ها را به آسمان برگردانید” و… دیده می شود.

در این تجمع برخی به بیان نظراتشان پرداختند؛ از جمله مهدی امین زاده که در خصوص اعتراض دانشجویان ستاره دار گفت: “ما در حالی اینجا جمع شده ایم که اساسا بسیاری از جمله آقای وزیر مدعی نبود ما هستند”.

وی در ادامه به بیان سیر پیگیری قضیه دانشجویان ستاره دارپرداخت و گفت: “سال قبل برخی از دانشجویان با ممانعت از تحصیل در مقطع بالاتر مواجه شدند. امسال نیز تعدادی دیگر از این دست دانشجویان به آنان اضافه شدند”.

وی افزود: “در طول یک سال گذشته ما پی گیری هایی کردیم که منتهی به نتیجه ای نشد. امروز هم در اینجا جمع شده ایم تا بگوییم تحصیل حق ماست. ما شهروند این کشور هستیم و کسانی که شعار عدالت طلبی می دهند باید مدافع حقوق ما باشند، در حالی که ابتدایی ترین حقوق شهروندان این کشور را پایمال می کنند”.

وی در پایان گفت: “ما ضمن اعتراض به این نحوه برخورد با شهروندان کشور اعلام می کنیم تحصن امروز، اولین واکنش ما از این نوع بود”.

علی نیکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت هم که در این مراسم حضور داشت درادامه گفت: “این دولت چون قادر به عملی کردن وعده‌‏های پوپولیستی خودنیست بنابراین جو رعب و ترس ایجاد می کند تا منتقدان ساکت شوند. برخورد با دانشجویان نیز در همین راستا صورت می گیرد”.

اروپاگردی آسوده

وی در ادامه با اشاره به سفر دکتر خرمشاد، معاون وزیر علوم به فرانسه افزود: “دکتر خرمشاد باید بداند که اگر این برخورد ها نباشد و باب انتقاد برای دانشجویان باز شود، امکان گشت و گذار آسوده ایشان در فرانسه هم خواهد بود؛ در حالی که هم اکنون بسیاری از دانشجویان دانشگاه علامه، که وی نیزعضو هیات علمی آن است، در بدترین وضعیت غذا می‌‏خورند و ایشان هم خبر دارند”.

این مراسم پس از حدود یک ساعت توسط خود دانشجویان به پایان رسید.

در ابتدای تجمع دانشجویان عده ای از مامورین حراست و انتظامات وزارت علوم قصد ممانعت از تجمع را داشتند که با تاکید دانشجویان بر انجام تصمیم خود ترجیح دادند از برخورد بپرهیزند.

همچنین در پایان مهدی امین زاده به نمایندگی از دانشجویان نامه ای را به دبیرخانه وزارت علوم ارایه کرد.

دراین نامه آمده بود: “از دو سال اخیر هیاتی موسوم به هیات گزینش استاد و دانشجو با استناد به دو بند یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ازادامه تحصیل چند فعال دانشجویی و اعضای انجمن‌‏های اسلامی دانشگاه‌‏ها به بهانه های واهی ممانعت بعمل آوردند و این روند در سال جاری بارزتر شده است… برخی از دانشجویانی که یک ستاره داشتند پس از سپردن تعهد نزد کمیته انضباطی دانشگاه یا به طور مستقیم نزد دبیرخانه گزینش استاد و دانشجو و بر اثر انعکاس اخبار این ماجرا در مطبوعات و افکار عمومی، امکان نام‌‏نویسی یافتند. علت اخذ این تعهدات نیز نمی‌‏تواند چیزی جز فعالیت‌‏های سیاسی و فرهنگی مجاز و قانونی این داوطلبان در دوره کارشناسی باشد که از جانب برخی تحمل نمی‌‏شود… ما علاوه بر اعتراض به حکم هیات گزینش، از این احکام غیرقانونی به دیوان عدالت اداری شکایت بردیم. با یکی دو تن از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس گفت‌‏وگو و مکاتبه کردیم. نزد چند تن از شخصیت‌‏های برجسته کشور رفتیم و با برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رایزنی کردیم که علیرغم همدلی‌‏ها و صدور دستور موقت در دیوان عدالت اداری به سود یکی دو تن از میان ما، به دلیل کارشکنی‌‏ها و کینه‌‏ورزی برخی نهادها که وزارت علوم ما را به آنها ارجاع می‌‏دهد، هنوز به خواسته خود دست نیافته‌‏ایم”.

در پایان این نامه نیز نام تعدادی از دانشجویانی که به علت ستاره دار بودن موفق به ادامه تحصیل نشده اند به این شرح آورده شده است: “سعید اردشیری، مهدی امینی‌‏زاده، زهرا جانی‌‏پور، حامد حسن‌‏دوست، فرهاد زادعلی‌‏فرد، روزبه ریاضی‌‏مقدم، سالار ساکت، غریب سجادی، پیمان عارف، حنان عزیزی بنی‌‏طرف، توحید علیزاده، محسن فاتحی، یاشارقاجار، سیامک کریمی و شورش مرادی “.