وضعیت کنونی هشدار دهنده است

نویسنده


hoshdar_b.jpg

 

امید معماریان

“اجلاس اضطراری برای جلوگیری ازجنگ درایران” با شرکت کارشناسان دانشگاهی وفعالان ضد جنگ ایران وآمریکا، با حضور نمایندگان بیش از سی و شش سازمان حقوق بشری، سیاسی، زنان و… (www.handsoffiran.org ) در دانشگاه برکلی برگزار شد.

در جلسه صبح این همایش ابتدا پیامی از باربارا لی، نماینده کنگره آمریکاخطاب به شرکت کنندگان خوانده شد که درآن از احتمال یک جنگ پیشگیرانه علیه ایران وضرورت مخالفت با آن توسط گروه های جامعه مدنی سخن رفته بود. درخواست از کنگره برای متوقف کردن این روند وتصویب قطعنامه ای برای بازداشتن دولت آمریکا از این جنگ، بخش دیگری از نامه خانم لی بود.

درادامه جلسه لری اورست، نویسنده کتاب “نفت قدرت وامپراطوری: آمریکا ودستورکارجهانی آمریکا”، بود که با اشاره به اینکه تیتر همایش به دقت انتخاب شده، اظهار داشت: “این خیلی مهم است که دراین لحظه ای که بسیاری ازنویسندگان وروزنامه نگاران درمورد احتمال حمله جنگ به ایران می نویسند، به این موضوع فکر کنیم که چرا ممکن است جورج بوش دست به این اقدام بزند؟ ودیگر آنکه بدانیم چطور می توانیم جلوی این احتمال را بگیریم و یا آن را کاهش دهیم”.

اوسپس به شواهدی اشاره کرد که طی ماه های گذشته، احتمال یک نوع حمله علیه ایران را افزایش داده است. فرستادن ناوهای هواپیما بربه منطقه، حمله احتمالی به خوزستان، مقاله های سیمورهرش والبته این خبرکه ممکن است چنین جنگی تا پایان بهارانجام شود برخی ازموضوعاتی بود که لری اورست به آنها اشاره کرد.

وی سپس با برشماری اقدامات آمریکا، مانند تحریم واقدامات سیاسی دیگر که درپوشش های مختلف انجام می شود، از حکم تیر بوش علیه سربازان ایرانی به عنوان یک اقدام تحریک آمیز یادکرد که وضعیت بسیار خطرناکی رابه وجود آورده است.

وی آنگاه با ابراز خوش بینی درخصوص اینکه اخیرا قدم های دیپلماتیکی شکل گرفته است، گفت: “امروز فکرمی کنم آمریکا سر میز بنشیند، اما توجه داشته باشید که اقدامات دیپلماتیک یک قدم برای جلورفتن درراه آماده سازی برای جنگ است. یعنی آخرین کیلومترهای حرکت به سوی جنگ. اینها برخی ازاقدامات در حوزه آماده سازی برای جنگ با ایران است.” به گفته وی جنگ عراق وهرج ومرج درآنجا، که به قوی شدن ایران انجامیده است، مانع انجام چنین اتفاقی نخواهد بود.

نویسنده کتاب “نفت قدرت وامپراطوری: آمریکا ودستورکارجهانی آمریکا” ادامه داد: “برای توقف این جریان چه کار می توانیم بکنیم؟ ما باید متوجه بشویم که درس های زیادی وجود دارد که ازویتنام بیاموزیم. باید بفهمیم که چطورقدرت در دست نئومحافظه کاران متمرکز شده وچقدر دموکرات ها عملا ضعیف هستند. ما بحث های کنگره را درخصوص اضافه کردن پول برای جنگ می شنویم وبعد می بینیم درخصوص اینکه چه کار باید کرد اختلاف زیادی وجود ندارد. چیزی که می توان فهمید این است که عامل تغییر باید ازخارج بیاید. یعنی ما، دانشجویان، دانشگاهیان وجامعه مدنی تا جنگ ودوره بوش درکاخ سفید به پایان برسد. به نظر من دانشجویان باید نسبت به این مسئله حساس باشند. کاری که بوش می کند اهمیت جهانی دارد.به ویژه آنکه حضور امپریالیسم وغرب دریک طرف، و عراق وفلسطین ولبنان ودرنهایت ایران در طرف دیگر، به رشد یک نوع بنیادگرایی منجر شده است.”

داریوش زاهدی نویسنده کتاب “انقلاب ایران” واستاد اقتصادسیاسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا، سخنران بعدی بود که از جمله گفت: “وقتی به صورت عام صحبت به خاورمیانه وبه صورت خاص به ایران می رسد ما با سطوح مختلفی از جهل روبرو هستیم نه کارشناس”. او پس ازاین سخن کنایه آمیز درمورد مسائلی که درمورد واقعیات خاورمیانه وایران مورد توجه قرار نمی گیرد، از شرکت کنندگان درهمایش ودیگر آمریکایی ها وایرانی- آمریکایی ها خواست ارتباط خود را با سازمان های ضد جنگ حفظ کنند، حتی بعد از دوره بوش: “به یاد بیاورید که چند ماه پیش جان مک کین گفت حمله به ایران بداست اما بدتراز آن یک ایران هسته ای است. یا هیلاری کلینتون که چندی پیش گفت اگر به ایران حمله پیشگیرانه انجام نشود، ما درخانه امن نخواهیم بود.”

وی درادامه به دلایلی پرداخت که ایران را به دنبال دستیابی به انرژی هسته ای می کشاند: “ایران دلایلی منطقی برای دنبال کردن برنامه هسته ای دارد. اولین مجموعه دلایل اقتصادی است وآن برمی گرددبه موضوع مصرف نفت داخلی ایران وصادرات نفت. این کشور درحال حاضر چهارمیلیون بشکه نفت تولید می کند که دومیلون بشکه آن را به مصرف داخلی می رساند ودرسالهای آینده نفتی برای صادرات نخواهد داشت درحالی که نزدیک به هشتاد درصد اقتصاد ایران به نفت بستگی دارد.دومین دلیل استراتژیک است. ایران درمنطقه خطرناکی زندگی میکند که توسط آمریکا ومتحدانش محاصره شده. متحدانی که خود سلاح های اتمی دارند مانند پاکستان واسراییل. به نحوی که خلیج فارس با حضور کامل آمریکا وناوگانش درمنطقه به نوعی به خلیج آمریکایی تبدیل شده است”.

زاهدی سپس توجه حاضران را به حضور ناوهای هواپیما برآمریکا ودیگر اقداماتی که علیه ایران انجام شده، جلب کرد وگفت: “آمریکا تعارف هم ندارد که از این اقدامات بگوید. کما اینکه ایران از منظر بوش یکی ازاعضای موسس محور شرارت است. چند ماه قبل از آن ریچارد پرل هم گفت مرد آن است که به جای بغداد به تهران برود، این به خاطر این نبود که بروند درتهران کباب بخورند، بلکه به خاطر موقعیت استراتژیک ایران بود.”

زاهدی افزود: “ایران به دلایل مختلف ازانرژی هسته ای، به عنوان یک پیشگیری کننده استفاده می کند تا بتواند در برابر تمایل به تغییر رژیم درداخل وخارج ازکشور مقاومت کند. روحانیون ایرانی توجه کرده اند که چه اتفاقی برای صدام حسین درعراق افتاد وچه اتفاقی برای رهبران کره شمالی با دنبال کردن برنامه هسته ای نیفتاد وبه همین جهت درس های زیادی ازآن گرفته اند.”

این استاد دانشگاه کالیفرنیای شمالی با رد احتمال حمله ایران به اسراییل درصورت داشتن بمب اتمی گفت: “ایران به سه دلیل این کار را نمی کند. اولا هیچ بمبی نیست که بین یهودیان و فلسطینیان تمیز قائل شود، چون درفاصله خیلی نزدیکی به هم زندگی می کنند ( خنده حاضران)، ودوم به دلیل وجود اماکن مقدس دراین مناطق که درصورت استفاده از سلاح اتمی نابود خواهد شد. موضوع سوم واکنش آمریکا وکشورهای غربی دربرابر ایران است”.

وی سپس به اقداماتی که ایران می تواند به صورت تلافی جویانه درمنطقه انجام دهد اشاره کرد وگفت چنین اقداماتی منطقه را به آتش می کشد.

دانیل السبرگ، سخنران بعدی که مطالب مختلفی درمورد جنگ ویتنام درروزنامه هایی مانند نیویورک تایمز در1971 منتشر کرد، گفت: “آمریکا درجنگ هیچگاه پیروز نخواهد شد واین باعث خواهد شد که سربازان آمریکایی بیشتری بمیرند.”

او که پس ازپایان جنگ ویتنام از جمله فعالان ضدجنگ بوده و دربسیاری ازمناسبت های مختلف به سخنرانی دراین زمینه پرداخته، درماه اکتبر مقاله ای درماهنامه هارپرزبه چاپ رساند که درآن از مسئولان وزارت دفاع ودیگر نهادهای امنیتی که درجریان برنامه آماده سازی برای جنگ علیه ایران هستند خواسته شده بود تا اطلاعات خود را، علی رغم اینکه منجر به مخاطراتی برایشان می شود، منتشر سازند. او صحبت های خود را با خبرهای خوشی از اقدامات دموکرات های آمریکا برای مجاب کردن جورج بوش به اجازه گرفتن ازکنگره برای هرگونه اقدام علیه ایران وعدم تامین منابع مالی جنگ آغاز کرد و افزود: “جنگ با عراق هیچگاه با این وضعیت متوقف نخواهد شد. اما موضوع ایران برای کنگره خیلی مهم تر است واقدام عمومی مردم هم به همین جهت لازم است.من فکر نمی کنم جنگ با ایران ناگزیر باشد، اما من احساس می کنم وضعیت کنونی بسیار هشدار دهنده است. لحظه مخاطره آمیز، الان است.”

اوسپس درخصوص احتمال حمله به ایران گفت: “من فکر می کنم شانس حمله به ایران تازمانی که بوش درراس جمهوری است کمتر از 60 تا هفتاد درصد نیست. دوستانی دارم که می گویند این شانس 20 درصد است… امروز نوام چامسکی علی رغم هشداربرای جنگ می گوید جنگ بسیار غیرمحتمل است. اما من چنین فکر نمی کنم.برخی هم می گویند ارتش و حتی کوندولیزا رایس مخالف جنگ است که اینها هم می تواند نشانه های خوبی باشد. اما به نظرمن زیاد هم غیرمحتمل نیست”.

او اضافه کرد: “ممکن است آنچه درعراق مورد نظر داشتند که تغییر رژیم مورد نظر آمریکا واسراییل بود درمورد ایران هم اتفاق بیافتد.اما اگر حمله ای برعلیه ایران باشد، می توانم بگویم پایان دموکراسی درآمریکا خواهد بود و حقوق بشر درخاطره ها خواهد ماند. به همین علت ما به عنوان شهروندان آمریکا، به همراه دیگر مردمان دنیا باید هر کاری که می توانیم برای جلوگیری ازجنگ بکنیم”.

این جلسه سپس با پرسش وپاسخ شرکت کنندگان ادامه یافت. راس میرکریمی، یکی ازمدیران شهرسانفرانسیسکو و یکی از اعضای حزب سبز هم در این مراسم سخن گفت.