استقبال لابی‌های یهودی، عرب و ایرانی

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از واکنش ها نسبت به توافق اتمی

سه لابی آمریکایی یهودی، عرب و ایرانی روز دوشنبه در بیانیه ای مشترک از توافق ۲ آوریل که میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمد استقبال کردند. به عقیده آنها، این توافق می تواند زمینه ای برای حل و فصل رویارویی‌های خاورمیانه باشد.

سازمان مؤسسه آمریکاییان عرب، گروه یهودی آمریکایی ترقی خواه “جی استریت” و شورای ملی ایرانیان آمریکا در این بیانیه آورده اند: “ما به رییس جمهور اوباما، وزیر خارجه جان کری و هیأت مذاکره کننده آمریکایی تبریک می گوییم که توانستند به یک توافق تاریخی دست یابند و چارچوبی را برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی و همچنین جلوگیری از وقوع یک جنگ فاجعه آمیز تعیین کنند.”

این سه سازمان در بیانیه مشترک خود نوشته اند: “ما به عنوان اعراب آمریکا، یهودیان آمریکا و ایرانیان آمریکا به ویژه به این مسأله واقفیم که این توافق تا چه حد می تواند برای خاورمیانه مهم باشد.”

در جای دیگری از این بیانیه با اشاره به “کارآمد بودن دیپلماسی” آمده است: “این تفاهم نامه اولین گام مهم به سوی کاهش تنش‌های منطقه‌ای و گشایش راهی برای حل رویارویی‌های متعدد خواهد بود.”

با این حال، این سه سازمان با اشاره به استدلالات واشنگتن و دیگر قدرت‌های جهانی براین نکته تأکید ورزیده‌اند که “هنوز کارهای بسیاری برای رسیدن به توافق جامع تا تاریخ ۳۰ ژوئن باقی مانده”.

رییس جمهور باراک اوباما از این “پیش توافق” که در تاریخ ۲ آوریل در لوزان سوئیس به دست آمد به عنوان یک “تفاهم تاریخی” یاد کرد. در صورتی که این تفاهم به توافقی جامع و نهایی منجر شود، مانع از پیشرفت برنامه اتمی ایران خواهد شد و از دستیابی تهران به بمب اتمی جلوگیری خواهد کرد؛ و در عوض، تحریم های بین المللی نیز ملغی خواهند شد.

منبع: لوریان لوژور، ۶ آوریل ۲۰۱۵