رویارویی بزرگان فوتبال ایران و نیجریه

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» دهمین پیکار تیم ملی در جام جهانی

جان اوبی میکل        اشکان دژآگه

سرانجام تیم ملی فوتبال ایران هم در جام جهانی پرگل و پرغوغای برزیل ساعت۱۱ و سی دقیقه امشب (به وقت تهران) در ورزشگاه آره نا دا بایکسادای شهر کوریتیبا، پای به میدان می گذارد تا رو در روی نیجریه، قهرمان آفریقا بایستد. نیجریه تیمی پر مهره از لیگ های مطرح اروپا است. تا کنون تیم های ژاپن و استرالیا از چهار تیم راهیافته به جام بیستم از کنفدراسیون فوتبال آسیا، مغلوب حریفان نخست خود شده اند. ژاپن دو بر یک در برابر ساحل عاج آفریقایی و استرالیا سه بر یک در برابر شیلی از آمریکای جنوبی شکست خوردند.

در این جام پرگل و پرشگفتی تیم ملی ایران در گروه ششم با تیم های آرژانتین، بوسنی و نیجریه همگروه است. با اینکه بازیکنانی رشد کرده در فوتبال اروپا و آمریکا در تیم ملی حضور دارند، رسانه های پرشمار چشم دوخته به جام، کارلوس کی روش پرتغالی را در مقام سرمربی تیم ایران برگ برنده ای در برابر نامداران قاره سیاه می دانند. این در حالی است که برای نخستین بار سه تا چهار بازیکن اصلی تیم ملی، مردان رشد کرده در آلمان، هلند و آمریکا هستند. نامهای کم و بیش مطرح در فوتبال خارج از ایران؛ اشکان دژآگه و رضا قوچان نژاد به ترتیب از فولام و چارلتون انگلیس، دانیل داوری از اینتراخت فرانکفورت آلمان و مهرداد بیت آشور از وایتکپس کانادا.

به بازیکنان یادشده باید مسعود شجاعی از تیم لاس پالماس اسپانیا و علیرضا جهانبخش از نایمه خن (با خبر مطرح شده انتقال به خرونینگن) هلند را افزود. از بازیکنان ثابت تیم ملی جواد نکونام (هافبک دفاعی) در تیم اوساسونای اسپانیا مطرح و در راه جام جهانی برزیل کاپیتان تیم ملی شد. آندو تیموریان (دیگر هافبک دفاعی) هم در تیم بولتون و فولام انگلیس دورانی درخشان ولی نه چندان طولانی داشت. پژمان منتظری (مدافع میانی) اکنون برای تیم ام صلال قطر توپ می زند.

کارلوس کی روش امیدوار است با ترکیبی از ویژگی های تکنیکی همیشه حاضر در تیم ملی، تیمی منسجم و محکم روانه میدان کند. او با مهمتر دانستن ارزشهای امتیاز در بازی نخست همچنان علاقمند به آرایش دفاعی ۱- ۲- ۴ – ۳ است.

سه مدافع ثابت متشکل از جلال حسینی، پژمان منتظری و بیت آشور و شاید مهرداد پولادی یا امیرحسین صادقی. در جلو سه مدافع ثابت، جواد نکونام و آندرانیک تیموریان به عنوان دو مهره کلیدی و ثابت تیم ملی وظیفه دارند به هنگام حمله مهاجمان حریف، مانع رویارویی تک به تک و آسان با مدافعان آخر تیم ملی شوند. در دو سوی این دو ، خسرو حیدری و احسان حاج صفی بخت حضور بیشتری نسبت به حاضران دارند. اشکان دژاگه در راست و مسعود آذری در چپ، نخستین نقشی حساس در بستن خط میانی حیاتی تیم ایران را خواهند داشت. افزون بر این دو، بازیکن جوانی بنام علیرضا جهانبخش می تواند در مدنظر حضور تاکتیکی به جای شجاعی و به عنوان مهاجم مکمل تنها مهاجم تیم ملی (رضا قوچان نژاد) باشد.

ابهام در گزینش دروازه بان

در اردوی تیم ملی دانی یل داوری از دید رسانه های خارجی و رحمان احمدی از نگاه رسانه های داخلی دروازه بان شماره یک ایران خواهد بود. داوری، دروازه بان جوان و رشد کرده در فوتبال آلمان - که صحبت از انتقالش از اینتراخت فرانکفورت به هرتا برلین است – در اردوی اتریش واکنش خوبی در لحظه گل تیم انگولا نداشت – مسابقه ای که یک بر یک به پایان رسید.

امشب در برابر دیگر تیم پراعتبار آفریقا و آشکارا پرستاره، سنگربانی برای تیم ملی نقشی انکار ناپذیر دارد. تیم ملی نیجریه از یک سرمربی بومی با پیشینه بازیهای ملی سود می برد (استیفن کشی) اما بازیکنان این تیم بیشتر نام آشنا و در تیم های معتبر اروپایی هستند. جان اوبی میکل از تیم چلسی را می توان با ارزشهای اشکان دژآگه سنجید. ویکتور موزس، وینست انی آما (دروازه بان) و اوبین نا از دیگر مهره های با ارزش نیجریه هستند. در کنار اشکان دژگاه باید جواد نکونام، رضا قوچان نژاد و آندو تیموریان را چهره های شاخص تیم ملی دانست.

در آخرین بازیهای آماده سازی، نیجریه پس از دو تساوی با تیم های ملی اسکاتلند (۲ – ۲) و یونان (صفر بر صفر) از تیم ملی آمریکا دو بر یک شکست خورد. در تساوی با یونان وینست انی آما در دروازه بان نیجریه مرد نخست تیم نیجریه بود.

رضا قوچان نژاد و گلزنان تیم ملی در شرایطی که بختهای گل پرشمار نخواهد بود، در موقعیتهای کم شمار باید گلزنی فرصت طلب نشان دهند. ایران با سه تیم ملی بلاروس، مونته نگرو (هر دو صفر بر صفر) و آنگولا (یک بر یک)، در آخرین مسابقه تیم ملی ترینیداد را دو بر صفر شکست داد. هواداران پرشمار فوتبال ایران آرزو می کنند که تیم ملی با پیروزی بر قهرمان آفریقا با روحیه ای قوی به پیکار آرژانتین برود.