اوباما طرح عدم صدور ویزا برای ابوطالبی را امضا کرد

نویسنده

» گزارشی از پولیتیکو

طرح سناتور تر کروز، برای ممنوعیت صدور ویزا برای حمید ابوطالبی، نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل، توسط باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا امضا شد. با اینحال این مصوبه همچنان یک توصیه قانونی تلقی می شود.

این طرح که توسط نماینده جمهوریخواه تکزاس مطرح شد یکی از معدود دفعاتی بود که اوباما چنین طرحی را بعد از تصویب به اتفاق آرا در سنا و مجلس، امضا می کرد.

این لایحه می تواند منجر به تصویب قانونی بشود که بموجب آن وارد شدن هرکس که فعالیت های تروریستی علیه آمریکا کرده است، ممنوع شود. حمید ابوطالبی در جریان اشغال سفارت در سال ۱۹۷۹، دست داشته است.

اما اوباما در حالیکه این طرح را امضا می کرد، در بیانیه ای به اقدامات رئیس جمهور سابق، جورج بوش، اشاره کرد که در اجرای این قانون از اختیاراتش استفاده خواهد کرد.

اوباما گفت: “اعمال جاسوسی و تروریسم بر ضد آمریکا و متحدان ما بی چون و چرا بسیار مشکل ساز است و من در این باره با کنگره هم نظر هستم افرادی که در این اعمال دست دارند می توانند از پوشش دیپلماتیک برای دسترسی و آسیب به ملت ما استفاده کنند.  همانطور که رئیس جمهور بوش اعلام کرد، رئیس جمهور می تواند از اختیارات ویژه قانونی خود درباره اعمال محدودیت در ورود برخی سفرای خارجی به سازمان ملل استفاده کند. به همین دلیل من قانون جدید را با تاکید بر مشورتی بودن آن، امضا کردم.”

سناتور کروز از اوباما برای امضای این طرح تشکر کرد.

وی گفت: “این لحظه فراموش نشدنی از شفافیت بین سنا، مجلس و کاخ سفید است. ما به جهان نشان دادیم که زمانی که با بیماری ضد آمریکایی بودن مواجه هستیم، می توانیم در کنار هم یایستیم  و از امنیت کشورمان دفاع کنیم. حمایت دوجانبه رئیس جمهور و کنگره برای ایران یک پیام مشخص داشت: سازمان ملل در پشتی نیست که از طریق آن بشود به آمریکا حمله کرد.”

پولیتیکو،۱۸ آوریل