چند انفجار انتحاری خنثی شد

نویسنده
جلال یعقوبی

» اعتراف وزیر اطلاعات به وجود بحران های امنیتی

محمود علوی، وزیر اطلاعات، در نشست شورای اداری استان همدان سخنانی درباره خنثی شدن چند عملیات انتحاری گفته که نگرانی‌هایی درباره وضعیت امنیتی ایران به‌وجود آورده است. او گفت: “هر از گاهی دشمنان توطئه‌هایی را علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی طراحی می‌کنند که نیروهای اطلاعاتی کشور موفق به کشف و خنثی‌سازی آنها می‌شوند. در روز قدس امسال نیز چند برنامه انفجار انتحاری با استفاده از جلیقه در چند مرکز استان کشورمان شناسایی و کشف شد.”

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا او همچنین از خنثی شدن یک برنامه بمب‌گذاری هم خبر داد و اضافه کرد: “در روزهای عزاداری ماه محرم امسال افرادی قصد بمب‌گذاری در شهر قم را داشتند که قبل از هراقدامی، دستگیر شدند.”

در سخنان منتشر شده از وزیبر اطلاعات ایران، اشاره‌ای به هویت و اهداف گروه‌هایی که قصد بمب‌گذاری و عملیات انتحاری در ایران را داشته‌اند، نشده است، اما با توجه به وضعیت ناامن منطقه و موارد مشابه از چنین حوادثی در عراق و افغانستان، می‌توان حدس زد که اگر چنین خبری صحت داشته باشد، برنامه‌ریزی آن توسط چه گروه‌هایی انجام شده است.

اواسط شهریور ماه گذشته، وزیر کشور در جمع خبرنگاران از “برنامه وسیع داعش برای تجاوز به ایران” خبر داد. او اعلام کرده بود: “این گروه برنامه‌های وسیعی دارد و طبق اسناد ما آنها برنامه برای تجاوز به کشور ما و سایر کشورها را دارند، اما ایران قدرتمندتر از آن است که یک گروه کوچک بخواهد به ‌آن تجاوز کند.” رحمانی‌فضلی اضافه کرده بود: “با استحکام نظام جمهوری اسلامی ایران توطئه‌های دشمنان در چندین گروگان‌گیری دفع شده و همچنین فردی به نام عبدالرئوف کشته و دارودسته وی نیز به دلیل اختلافات داخلی خود و توانایی جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از مرزهای کشور از بین رفته است.” او همچنین خبر داده بود: “عده‌ای از اتباع افغانستان و پاکستان قصد داشتند برای پیوستن به داعش در عراق از کشور ما عبور کنند که ما مانع عبور آنها شده و چندین نفر را نیز در این زمینه بازداشت کردیم.”

پیش از این مسئولان جمهوری اسلامی شایعات مربوط به امکان حمله داعش به ایران را مضحک و ناممکن دانسته بودند و اکنون به نظر می‌رسد که ابایی از اعتراف به آن برای آمده سازی اذهان ندارند.

در تیرماه گذشته، سرتیپ دوم رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود: “امریکایی‌ها گروه تروریستی داعش را تحریک به حمله به مرزهای ایران می‌کنند، ولی آنها بنا به دلایل متعدد فعلا استعداد چنین کاری را ندارند.”

چندی بعد عباسعلی منصوری‌آرانی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی به روزنامه آرمان گفت: “وقوع چنین چیزی در ایران مردود است، مگر اینکه مسئولان داعش تصمیم گرفته باشند همگی به هلاکت برسند. سیستم‌های مرزی ما کاملا قدرتمند است و نیروهای داعش که از توان رزمی ایران باخبر هستند جرات نزدیک شدن به ۱۰۰کیلومتری ایران را ندارند. اما اینکه در استان‌های همجوار ایران در عراق عملیاتی انجام دهند یا افرادی به‌صورت گروهی دست به رفتارهایی بزنند، بحث دیگری است.”

در همان روزها حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز تاکید داشت: “اعضای گروهک داعش در واقع مزدوران به استخدام گرفته‌ شده‌ای هستند که در ادامه تحرکاتشان در سوریه، در عراق بروز و ظهور پیدا کرده‌اند و می‌خواهند فضای وحشت در منطقه ایجاد کنند. داعش نه تنها تهدیدی برای کشور ما به حساب نمی‌آید بلکه مردم عراق خودشان این گروهک را از بین خواهند برد.”

با اینهمه این خوش‌بینی‌ها چندان دوام نداشت و حتی شایعاتی از حضور نیروها و هواداران داعش در ایران و همزمان اخباری از حضور نیروهای سپاه قدس در عراق و تلاش ایران برای مهار پیشروی گروه موسوم به داعش نیز منتشر شد. از اواخر تابستان گذشته، نگرانی‌ها درباره احتمال گسترش بحران عراق به ایران جدی شده بود. این نگرانی‌ها موجب می‌شد که حتی اخبار نه چندان موثق درباره برنامه‌های داعش درباره ایران نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.

اواسط مهرماه گذشته، گزارش منتشر شده در یکی از نشریات خارجی درباره احتمال حمله داعش به ایران، در رسانه‌های داخلی بصورت گسترده‌ای منتشر شد. شبکه خبر وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی با انتشار خبری در این مورد نوشته بود: “به نظر می‌رسد این اسناد توسط عبدالله احمد المشهدانی، معروف به ابوقاسم مسئول سازماندهی و جذب تروریست‌های خارجی- فردی که گفته می‌شود عضو «کابینه» شش نفری در صدر داعش است- نوشته شده و درخواست کرده است، افراد مسلح داعش آماده جنگ علیه ایران باشند.”

 سایت تابناک، وابسته به محسن رضایی نیز در گزارشی با عنوان “جنگ با ایران و دستیابی به اسرار هسته‌ای، محور طرح‌های جدید داعش!” دراینباره نوشته بود: “در حالی که این روز‌ها موضوع نحوه سازماندهی‌های مبارزه بین‌المللی با گروه تروریستی داعش به مهم‌ترین بحث روز محافل رسانه‌ای، تحلیلی و سیاسی تبدیل شده، یک روزنامه انگلیسی با انتشار مطلبی، مدعی برنامه‌ریزی داعش برای دستیابی به اسرار هسته‌ای ایران شده است. این ادعا بر پایه بیانیه‌ای مطرح شده که گفته می‌شود از سوی داعش به عنوان دستور کار اعضایش تدوین شده است.”

سایت راست‌گرای مشرق نیز با انتشار خبری مشابه تاکید داشت: “به نظر می‌رسد این اسناد توسط عبدالله احمد المشهدانی معروف به ابوقاسم مسؤول سازماندهی و جذب جنگجویان خارجی نوشته شده و درخواست کرده است افراد مسلح داعش آماده جنگ علیه ایران باشند. علاوه بر این پیشنهاد شده داعش صنایع سودآور ایران مانند خاوریار و فرش ایران را مورد هدف قرار دهد تا تهران تضعیف شود و قادر به ایفای نقش منطقه ای و حمایت از دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه نباشد.”

با اینهمه گروه داعش و برنامه‌های ان تنها نگرانی جمهوری اسلامی نیست. چندی پیش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان “به بهانه داعش باید سراغ ایران آمد” نوشته بود: “یک پایگاه خبری آمریکایی امروز (دوشنبه) طی تحلیلی خاطرنشان ساخت آمریکا و ائتلاف این کشور در حمله علیه گروهک داعش باید با فراهم آوردن حمله علیه کشورهای ضد آمریکایی چون ایران از دست آن‌ها در سطح گسترده رها شوند.” این خبرگزاری اضافه کرده بود: “گفتنی است که طی چند روز گذشته نیز برخی نظریه پردازان آمریکایی- صهیونیستی لزوم کمک مجدد به مخالفان جمهوری اسلامی را جلو کشیده و خواهان غلبه بر ایران از طریق کمک به اقلیت‌های کشور و بقایای اپوزیسیون شده‌اند.”

در حالی که بحران خاورمیانه گسترش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده، جمهوری اسلامی نیز با بزرگترین بحران امنیتی خود در طول سال‌های اخیر مواجه گردیده است. خبر وزیر اطلاعات درباره خنثی شدن چند عملیات انتحاری در ایران، خبری بی‌سابقه در دو دهه گذشته است. برخلاف اخباری که از بمب‌گذاری یا عملیات مسلحانه منتشر می‌شود، احتمال انجام عملیات انتحاری در ایران به معنی تغییر وضعیتی اساسی خواهد بود.