وزیر ارشاد: فتنه خط قرمز نظام

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» موضع دولت درباره ۹ دی چیست؟

با نزدیک شدن به سال‌روز راه‌پیمایی ۹ دی، رسانه‌های اصول‌گرا و صدا و سیما در تدارک برگزاری سال‌گرد این راه‌پیمایی حکومتی در واکنش به جنبش اعتراضی مردم در سال ۸۸ هستند، اما هنوز مسئولان دولتی و هیات وزیران، موضع مشخصی در این‌باره نگرفته‌اند. 

رسانه‌های اصول‌گرا از چند هفته‌ پیش بخش‌های خاصی در وب‌سایت‌های خود برای بزرگ‌داشت روز نهم دی راه اندازی کرده و به انتشار مصاحبه‌هایی با فعالان مختلف اصول‌گرا پیرامون اتفاق‌های سال ۸۸ و مسایل مربوط به آن پرداخته اند.

 با این حال مقام‌های دولت روحانی تاکنون کمتر وارد اظهارنظر درباره این روز و مسایل مربوط به آن شده‌اند. در یکی از معدود موضع‌گیری‌های رسانه‌ای، علی جنتی،‌وزیر ارشاد گفت: “حادثه‌ای در سال ۸۸ اتفاق افتاد که عواملی وابسته به بیگانه و یا با رهنمودهایی که از خارج داده می‌شد دست به اقداماتی زدند که از آن به عنوان فتنه یاد می‌کنیم”.

 به گفته جنتی “طبیعتا کسانی که در این جریان دخالت داشته باشند، افرادی هستند که نه در دستگاه‌های دولتی می‌شود از آنها استفاده کرد و نه در سایر مراکز مهمی که در کشور تصمیم‌گیرنده هستند؛ در هیچ یک، این افراد جایی نخواهند داشت”.

 سال گذشته نیز مقام‌های دولتی در این‌باره بیشتر سکوت کرده‌ بودند، اما حسن روحانی در جلسه هیات دولت، درباره این روز گفته بود: “مردم وقتی احساس کردند به ارزش‌های دینی آنها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه‌های اعتقادی آنان را دارند با حضورشان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند”.

 با این حال سخنان هفته گذشته روحانی در جمع مردم بیرجند، با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شد و آن را “کنایه روحانی در آستانه نهم دی” توصیف کردند.

 روحانی گفته بود: “یک کسی، یک فردی، یک گروهی، سه سال پیش، چهار سال پیش، پنج سال پیش، ده سال پیش، پانزده سال پیش… این قدر لکه‌های سیاه را نگاه نداریم. خود‌ آفتاب لکه سیاه را سفید می‌کند. بگذارید آفتاب تابان ایران زمین و آفتاب اسلام و آفتاب برادری و اخوت، اگر لکه‌ی سیاهی روی این پیراهن سفید اسلام و ایران هست، بزداید. به آن لکه سیاه اشاره نکنیم. به سفیدی دل پاک این ملت افتخار کنیم”.

امسال اما با مطرح شدن بیشتر خواست ها برای رفع حصر رهبران جنبش سبز،اصول‌گرایان بیش از هر چیز به این موضوع پرداخته‌اند. آن‌ها حتی مدعی شده اند که علت حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، نه اعتراض‌های سال ۸۸ بلکه وارد شدن آن‌ها به “فاز براندازی” بوده.

 این سخنان را به شکل عمومی، نخستین بار سعید جلیلی، عضو منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی، مطرح کرد. او در دانشگاه فردوسی مشهد، گفته بود: “حصر ربطی به فتنه ندارد، فتنه در سال ۸۸ اتفاق افتاد اما حصر پس از آن بود، کسانی که از آ‌ن‌ها به عنوان سران فتنه یاد می‌شود افرادی هستند که یک سال بعد حصر شدند، چون دیدیم که این افراد در حال شکل دهی فتنه جدیدی هستند”.

 وب‌سایت بصیرت ـ- نزدیک به اداره سیاسی سپاه پاسداران ـ- در یادداشتی در همین زمینه نوشته بود که “فتنه زمینه حصر بود نه علت و دلیل آن”. به عقیده نویسنده این تحلیل: “تغییر حرکت فتنه و ورود علنی و بی‌محابا به حوزه امنیت ملی نظام که با توجه به وضعیت آن روزهای منطقه نیازمند اقدام فوری بود، ایجاب می‌کرد که شورای عالی امنیت ملی برای بررسی زوایای تهدید ایجاد شده و راه مقابله با آن و اتخاذ تصمیم لازم وارد میدان شود”.

 هم‌زمان برخی رسانه‌های اصول‌گرا اقدام به بررسی مواضع روحانی در سال‌های اخیر پیرامون روز نهم دی کرده‌اند. خبرگزاری تسنیم در بخش ویژه خود، به سخنان روحانی بعد از راه‌پیمایی روز ۲۵ بهمن سال ۸۹ و همچنین مواضع او در مقام رییس‌جمهور در سال گذشته اشاره کرده.

 روحانی پس از برگزاری راه‌پیمایی ۲۵ بهمن سال ۸۹ گفته بود: “مردم ما وقتی احساس کردند که این عده اندک فریب خورده، عاشورا را هتک کردند، خشم و هیجان آنها شعله‌ور شد و روز چهارشنبه(۹ دی) یک پاسخ محکم و قاطعی به معاندین و ضد انقلاب دادند”.