آزادی مرتضوی، احضار فاضل لاریجانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پس از دیدار رییس قوه قضاییه با رهبر جمهوری اسلامی

سعید مرتضوی، پس از گذراندن تنها یک شب در اوین، از زندان آزاد شد و هم‌زمان دادستانی تهران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علت بازداشت مرتضوی، فیلمی بوده که از دیدار وی با فاضل لاریجانی در مجلس پخش شده است. بنا بر این اطلاعیه، فاضل لاریجانی نیز به همین دلیل احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

در تحولی دیگر صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، با انتقاد از سخنان محمود احمدی‌نژاد و وعده افشاگری درباره فساد نزدیکان وی، اعلام کرده که سکوت فعلی‌اش به دلیل دستور آیت‌الله خامنه‌ای است.

آن‌گونه که دادستانی تهران در بیانیه‌ای اعلام کرده، سعید مرتضوی “پس از اعلام جرم” به دادستانی احضار و “پس از تحقیق و تفهیم اتهام توسط بازپرس پرونده، به زندان معرفی” شده بود و در نهایت با “صدور قرار تأمین مناسب” آزاد شد. دادستانی تهران در بیانیه خود خبرداده است که فاضل لاریجانی نیز احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته است و “رسیدگی به پرونده هر دو نفر فوق ادامه دارد”. پیش از این خبرگزاری فارس علت بازداشت مرتضوی را تصرف غیرقانونی در اموال سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بود.

در جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی، محمود احمدی‌نژاد ضمن انتقاد از قوای مختلف در جمهوری اسلامی، اقدام به پخش فیلمی از دیدار فاضل لاریجانی – برادر علی و صادق لاریجانی - با سعید مرتضوی کرد. لاریجانی در این دیدار از مرتضوی می‌خواهد که وی را به برخی سرمایه‌داران متصل کند. پس از پخش این فیلم، علی لاریجانی به تندی پاسخ احمدی‌نژاد را داد و به رییس دولت هم اجازه پاسخگویی مجدد را نداد؛ مساله‌ای که موجب شد احمدی‌نژاد با حالت قهر مجلس را ترک کند.

آزادی مرتضوی پس از دیدار غیرمنتظره صادق لاریجانی با آیت‌الله خامنه‌ای صورت گرفته است. خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که دیدار اعضای کمیسیون عمران مجلس با صادق لاریجانی به دلیل دیدار ناگهانی وی با رهبر جمهوری اسلامی به تعویق افتاده است. هنوز البته جزییاتی از این دیدار منتشر نشده است.

پس از آزادی مرتضوی، اسدالله عباسی، سرپرست وزارت کار و رفاه اجتماعی، به خبرگزاری فارس گفت که “مرتضوی از صبح امروز در محل کار خود حاضر شده و مشغول انجام وظیفه است”. پس از بازداشت مرتضوی، محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد نیز گفته بود از نظر دولت مرتضوی همچنان رییس سازمان تامین اجتماعی است.

مرتضوی پس از آزادی، در جمع مدیران سازمان تأمین اجتماعی گفته است: “خود را در همه حال سرباز ولایت می‌دانم و در طول خدمت خود در دستگاه قضا ثابت کرده‌ام که ذره‌ای از راه ولایت کوتاه نخواهم آمد و مطیع ولایت خواهم ماند”.

بازگشت مرتضوی به محل کار خود در حالی صورت گرفته که پیش از این دیوان عدالت اداری در حکمی ادامه ریاست مرتضوی بر این سازمان را غیرقانونی دانسته بود. اصرار دولت بر ادامه ریاست مرتضوی، باعث استیضاح وزیر کار در مجلس شده بود.

در همین حال صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، پس از دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، سخنان محمود احمدی‌نژاد و “نسبت های رئیس‌جمهور در مورد قضات و نمایندگان مجلس و روسای قوا” را “کذب و افترا و برخلاف تمام موازین شرعی و قانونی و جرم” دانست و گفت که در شرایط فعلی “به خاطر مصالح نظام و تبعیت از اوامر مقام معظم رهبری سکوت می‌کنم”، اما وعده داد که “ در فرصتی دیگر به تفصیل درباب آن سخن خواهم گفت و ماهیت جریان انحرافی و فتنه و فساد اقتصادی و عقیدتی و عملی آنان را فاش خواهم کرد”.

اشاره صادق لاریجانی به سخنان ماه‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره لزوم وحدت مسوولان و نکشاندن اختلافات به جامعه است. آیت‌الله خامنه‌ای حدود دو ماه پیش و پس از درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی، گفته بود: “از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است”.

وی پیش از حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس نیز، جلسه‌ای با حضور برخی اعضای دولت، هیات رییسه و روسای کمیسیون‌های مجلس برگزار کرده بود که به گفته حمید رسایی مهم‌ترین عامل بی‌حاشیه بودن جلسه مذکور “تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی” بود.

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز سپس فاش کرد که “رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای که شب قبل از حضور رئیس‌جمهور در مجلس برگزار شد، بر چند نکته تاکید کردند: اینکه روسای دو قوه باید گذشته را فراموش کنند و گله‌ای از هم نداشته باشند”. وی با اشاره به اینکه‌ رهبر جمهوری اسلامی گفته است “اگر به اختلافات ادامه بدهید خیانت کرده‌اید”، اضافه کرده بود: “رهبر معظم انقلاب دردمندانه در جلسه فرموده بودند که اگر در قیامت خداوند از من بپرسد چه کردی؟ من می‌گویم که کسی جز اینها را نداشتم”. جواد کریمی قدوسی همچنین درباره اختلاف‌های میان سران قوا گفته بود: “اداره دنیا برای رهبر معظم انقلاب یک طرف، اداره این چند تا مسئول داخل نظام یک طرف”.

اما پس از آزادی مرتضوی، رسانه‌های نزدیک به احمدی‌نژاد، پروژه برکناری و بازداشت مرتضوی را “کردان ۳” توصیف و از ایستادگی احمدی‌نژاد تقدیر کردند.

شبکه ایران ـ وابسته به موسسه دولتی ایران ـ نوشته است که افراد مورد اشاره فاضل لاریجانی در دیدار با مرتضوی دو تن از بدهکاران بزرگ بانکی هستند که نام آن‌ها در دو نامه به قوه قضاییه اعلام شده بود. گرچه قوه قضاییه دریافت این دو نامه را تکذیب کرد، اما رسانه‌های نزدیک به دولت اقدام به انتشار تصویر این دو نامه کردند.

شبکه ایران همچنین با اشاره به انتخاب کردان به عنوان وزیر کشور، دلیل مخالفت با او را “افشای برخی مسایل” دانست و از تیم “ علی مطهری، توکلی، نادران، مصباحی مقدم، زاکانی، حسین شریعتمداری” به عنوان گروهی نام برد که با دولت احمدی‌نژاد مخالفند. بنا به نوشته شبکه ایران “مرتضوی اولین کسی نیست که برخی مسائل را افشا و متهم می شود! چندسال قبل نیز ماجرایی مشابه برای کردان تکرار شد، اما اینبار رئیس جمهور با ایستادگی خود اجازه نداد تا هرآنچه برخی بر سر کردان آوردند، بر سر مرتضوی بیاورند. ایجاد فشار سنگین سیاسی و رسانه ای، استیضاح های غیر مرتبط با عملکرد وزیر، مطرح کردن اتهامات سنگین، و در نهایت بازداشت و… این اتفاقیست که در چندسال اخیر بارها به ویژه برای برخی از کسانی که احمدی نژاد آنها را معرفی یا منصوب کرد رخ داده است. شاید مرور این چند اتفاق بتواند دلیل ایستادگی احمدی نژاد و شیخ الاسلام بر روی شخصی مانند مرتضوی را برای عده ای از منتقدان روشن کند. شروع این اتفاقات را می توان ماجرای کردان دانست”.

در تحولی دیگر مجید امینی، مدیرعامل ایرنا و مدیرکل سیاسی ـ امنیتی نهاد ریاست‌جمهوری، گفته است که “دو مشخصه بارز مرتضوی، ضدیت با فتنه و فساد است” و همین “موضوع برای برخی ها گران تمام شده است”. بنا به گفته امیدی “زمانی که جهالت های خواص، جامعه را نگران کرده بود، مرتضوی محکم و شجاعانه ایستاد و عادلانه از حیثیت نظام دفاع کرد. اما حال برخی را چه شده است که خدمات ارزنده وی را به صرف غرض های شخصی نادیده می گیرند و مرتکب خیانت به ملت می شوند”.