آزادی و بازداشت همچنان ادامه دارد

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

احمد جلالی فراهانی، یاشار دارالشفایی و کیوان فرزین آزاد شدند و علی معظمی، روزنامه نگار و پژوهشگر بازداشت شد.

کیوان فرزین، منتقد موسیقی و عضو هیات تحریریه مجله فرهنگ و آهنگ به همراه بهرنگ تنکابنی، سردبیر ماهنامه فرهنگ و آهنگ پس از حوادث عاشورا در دفتر این مجله بازداشت شده بودند. او دیروز با وثیقه 70 میلیون تومانی آزاد شد و تنکابنی نیز هفته گذشته به همراه دیگر همکار دربند این مجله، آروین صداقت کیش، با قرار وثیقه آزاد شدند.

احمد جلالی فراهانی، خبرنگار خبرگزاری مهر که ۱۷ بهمن ماه و یکروز پس از اخراج از محل کار خود بازداشت شده بود نیز از زندان اوین آزاد شده است.

یاشار دارالشفایی، یکی از ۷ عضو بازداشت شده خانواده دارالشفایی با تودیع وثیقه ۷۰ میلیونی از زندان آزاد شد. با ازادی وی، ابوالحسن دارالشفایی تنها عضو این خانواده است که همچنان در زندان به سر می برد.

 

بازداشت علی معظمی

علی معظمی روز یکشنبه و پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات در تهران به دلایل نامعلومی بازداشت شد. خانواده وی پس از مراجعه به این دفتر، هنوز جوابی درباره دلیل بازداشت و محل نگهداری این پژوهشگر بدست نیاورده‌اند. علی معظمی از جمله روزنامه‌نگاران با سابقه حوزه اندیشه است که در روزنامه شرق فعالیت داشته و تا پیش از بازداشت مشغول تدارک مراسم دفاع از تز خود در مقطع دکترای فلسفه در انجمن حکمت و فلسفه ایران بوده است.

 

احمد قابل با غل و زنجیر در دادگاه

احمد قابل، پژوهشگر دینی در تماسی با خانواده اش خبر داد که او را بادست بند و پابند به دادگاه انقلاب برده اند. براساس گزارش وب سایت کلمه، احمد قابل خطاب به ماموران گفته است: “شما می خواهید مرا تحقیر کنید اما من جز زیبایی چیزی نمی بینم”.

احمد قابل به بازجویان گفته که پرونده های دیگری در دادگاه ویژه روحانیت مشهد و تهران دارد اما آنان در پاسخ گفته اند دادگاه ویژه روحانیت مشهد وی را روحانی نمی داند حال آنکه به حکم دادگاه ویژه روحانیت، پاسپورت و منزل وی در توقیف است.

این پژوهشگر دینی پس از نزدیک به هفتاد روز بازداشت در اداره اطلاعات مشهد چند روز پیش به بند قرنطینه زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.

 

بی‌خبری از پرونده فرزانه قاسمی

با گذشت نزدیک به یک ماه از دستگیری فرزانه قاسمی، همچنان وضعیت پرونده او مشخص نیست. خانم قاسمی در تاریخ ۲۱ بهمن توسط ماموران امنیتی در منزل خود دستگیر و هنگام بازداشت بخشی از لوازم شخصی‌ و کامپیوترش نیز ضبط شد. به گزارش ندای سبز آزادی فرزانه قاسمی در سال ۷۷ موفق به کسب رتبه چهارم در کنکور هنر شد. او دانش‌آموخته ارشد معماری از دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا است و حضور در پروژه‌های متعدد آموزشی و اجتماعی را در کارنامه خود دارد. او از جمله در جریان زلزله بم به مدت چندین ماه به بم سفر کرد و با توجه به رشته تحصیلی خود به بازسازی این منطقه یاری رساند.