حمایت از تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران

نویسنده

پاریس – بدین وسیله “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” و عضو ایرانی آن، “جامعه دفاع از حقوق بشر” مراتب تصدیق و تحسین خود را نسبت به قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران که در تاریخ 20 دسامبر 2006 به تصویب رسیده است، اعلام می کنند.


دکتر عبدالکریم لاهیجی، ریاست “جامعه ایرانی دفاع از حقوق بشر” و نایب رییس “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” در این خصوص اظهار می دارد: “با تصویب این قطعنامه، دولت های عضو سازمان ملل مراتب حمایت و پشتیبانی خود را نسبت به جامعه مدنی و فعال ایران، از جمله اشخاصی که از جان، آزادی و آسایش خاطر خود مایه می گذارند نشان داده اند. دلیل حمایت دولت های عضو این است که این اشخاص از حقوق دیگران دفاع می کنند.”

از زمان آخرین انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن 2005، وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت رو به زوال گذاشته است و تمامی شاخص ها حاکی از آن دارند که نقض حقوق بشر در ایران همچنان وخامت و شیوع بیشتری پیدا می کند.

در سال 2006 تخلفات بسیاری در زمینه حقوق بشر روی داد: سخت گیری و محدودیت های شدید در بین اقلیت های بومی؛ افزایش تبعیض در بین اقلیت های مذهبی، از جمله بهایی، سرکوب شدید مدافعین حقوق بشر، وکلای مدافع در پرونده های حساس، روزنامه نگاران و فعالان حقوق زنان.

به علاوه، قابل ذکر است اشخاصی که در زمان ارتکاب جرم به سن قانونی نرسیده بودند همچنان در ایران اعدام می شوند. این درحالی است که مقامات تعهد کرده بودند که اعدام نوجوانان متوقف خواهد شد و عملکرد دستگاه های ایرانی نیز مطابق با قوانین بین المللی که ایران نیز عضو آنهاست پیش خواهد رفت: کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی. ولی برخلاف استانداردهای بین المللی، باز مشاهده می شود که از میزان محکومیت های به مرگ به هیچ وجه کاسته نشده است؛ تا جایی که حتی در روز تصویب قطعنامه فوق الذکر در شورای حقوق بشر سازمان ملل، سه نفر که به انجام اقدامات تروریستی در خوزستان محکوم شده بودند، در ملاء عام اعدام شدند.

متأسفانه سیستم قضایی کشور هنوز به طور کامل به قوه مجریه وابسته و متکی است و این درحالی است که شکنجه در سطح کشور بیداد می کند. ازطرف دیگر، علیرغم اقدامات وسیع گروه های مدافع حقوق زن تاکنون هیچ پیشرفتی در زمینه تساوی حقوق زن و مرد حاصل نشده و نابرابری های بین زن و مرد همچنان در قوانین ایران مورد تقدیس قرار می گیرند.

سیدیکی کابا، ریاست فدراسیون بین المللی حقوق بشر می گوید: “ما امیدواریم که این قطعنامه مقامات ایرانی را به خود آورد تا پیشینه خود را در زمینه رعایت تعهدات بر طبق موازین بین المللی حقوق بشر بهبود بخشند.”

وی در پایان می افزاید: “این قطعنامه مسلماً بسیار مهم خواهد بود، زیرا شورای حقوق بشر سازمان ملل که ارگانی تازه تأسیس است، تاکنون در این زمینه سکوت اختیار کرده بود.”

منبع: سایت فدراسیون بین المللی حقوق بشر، 23 دسامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش