مجلس شاخه ای از بیت رهبری شده است

نویسنده
نیما فرح آبادی

» انتقاد مطهری از نمایندگان

در حالیکه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی بر تبعیت نمایندگان از نظرات رهبر جمهوری اسلامی تاکید دارد، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس و برادر همسر او می گوید برخی نمایندگان، مجلس را به شاخه ای از دفتر رهبری تبدیل کرده اند.

علی مطهری با مقایسه رفتار محمود احمدی نژاد با نمایندگان مجلس به سایت “خبرآنلاین” گفت که “اصل روش” رئیس دولت در برخورد با آیت الله خامنه ای را “نسبت به مجلس و دیگران بیشتر می‌پسندم.”

او در مقام توضیح افزود که مجلسی ها “دائما برای هر کاری از دفتر رهبری سئوال می‌کنند و به صورت شاخه‌ای از دفتر رهبری درآمده‌اند.”

این سخنان مطهری یک هفته پس از آن بیان می شود که علی لاریجانی اذعان کرد او و دیگر نمایندگان مجلس وقتی متوجه “تفاوت نظر” خود با رهبر جمهوری اسلامی می شوند “تغییر عقیده” می دهند.

لاریجانی گفته بود که “من فکر می‌کنم این از نکات مثبت مجلس هشتم است که آنجایی که نظرات رهبری را می‌فهمد، اجرا می‌کند.”

رئیس مجلس همچنین در تیرماه سال جاری درباره ادغام وزارت تعاون گفته بود: “من قبلا از مقام معظم رهبری در این باره سئوال کرده بودم که ایشان فرموده بودند من در این باره نظری ندارم و صبح امروز هم رهبر معظم انقلاب به بنده پیغام دادند و فرمودند که من درباره ادغام وزارت تعاون نظری ندارم.”

برخی از ناظران این سخنان رئیس مجلس را نشانه دخالت آیت الله خامنه ای در روند کاری قوه مقننه می دانند.

این در حالی است که لاریجانی پس از سفر اخیر به جمهوری آذربایجان به سایت “خانه ملت” (زیر نظر هیات رئیسه مجلس) گفته بود که آیت الله خامنه ای در دیدار محرمانه اخیر با نمایندگان تعدادی از نمایندگان و اعضای هیات رئیسه از جایگاه مجلس “دفاع جدی” داشت.

به گفته رئیس مجلس، رهبر جمهوری اسلامی در آن دیدار بر حق نمایندگان در طرح سئوال یا حتی استیضاح وزرا و رئیس جمهور تاکید کرده بود.

 

“گاهی تبعیت نمی کند”

اکثریت مطلق مجلس کنونی که هشتمین دوره مجلس پس از انقلاب است، در اختیار اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای قرار دارد. انتخابات این مجلس با رد صلاحیت نزدیک به چهار هزار نفر از مجموع هفت هزار نفر کاندیدای ثبت نام کرده توسط شورای نگهبان برگزار شد.

اظهارات رئیس مجلس در این خصوص در شرایطی است که علی مطهری معتقد است نمایندگان “نیازمند روحیه هستند” و “وقتی احساس می​کنند که دست هیات رئیسه در موضوعی می​لرزد، تصور می​کنند که نکند ندایی از سوی رهبری آمده است که هیات رئیسه سست شده است و به این ترتیب نمایندگان هم سست می​شوند.”

به گفته عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، “روش ایشان {احمدی نژاد} در تعامل با رهبری از یک نظر مورد تمجید است و من هم آن را می پسندم چون این گونه نیست که او برای هر کاری از رهبری اجازه بگیرد. او کارش را انجام می‌دهد، یا رهبری در برابر آن مخالفت می‌کند و یا نمی‌کند و او به کارش ادامه می‌دهد. اما اشکال کارش این است که وقتی حکم حکومتی صادر می‌شود او باید تبعیت کند، ولی گاهی نمی‌کند.”

مطهری درباره دیدگاه خود در این خصوص گفت: “ما باید بر اساس اختیارات و وظایفمان و بر اساس تشخیصی که داریم کارمان را انجام دهیم، اگر رهبری مخالفت کردند اطاعت کنیم. سئوال پیاپی از دفتر رهبری برای انجام هر کاری، با فلسفه ولایت فقیه جور در نمی آید و حتی مزاحمت برای رهبری است.”

علی مطهری، پیگیر اصلی طرح سئوال از احمدی نژاد است که دو هفته پیش با ۱۰۰ امضا تقدیم هیات رئیسه مجلس شد، اما اخیرا برخی نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و خبرگزاری ها انجام آن را «به طور رسمی منتفی»خواندند.

 

احمدی نژاد و پایین آمدن از “برج عاج”

در همین ارتباط، چندی پیش روح الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی، فراکسیون اصلی حامی دولت در مجلس، گفته بود که طرح سؤال از رئیس جمهور “قطعا” مورد رضایت آیت الله خامنه ای نیست.

با این حال، علی مطهری در پاسخ به این سئوال که “پس از اعلام ارائه طرح سئوال از رئیس​جمهور به دفتر هیات رئیسه مجلس، واکنشی از سوی دفتر مقام معظم رهبری دیده​اید؟” گفته: “نظر شخصی من این است که رهبر انقلاب اگر این سئوال به صورت منطقی و اخلاقی و به دور از جنجال انجام شود، مخالفتی ندارند.”

مطهری مهمترین اثر این سئوال را اثبات “اقتدار مجلس” و شکستن “غرور کاذب رئیس​جمهور” دانسته و تصریح کرده: “اگر رئیس جمهوری دچار غرور شده و در برج عاج نشسته باشد، ناگزیر است که از برجش پایین بیاید و به نمایندگان پاسخ بدهد.”

علی مطهری در بخش دیگری از مصاحبه گفته است که محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی روسای جمهور سابق  را “ولایت پذیرتر” از محمود احمدی نژاد می داند.

مطهری افزوده: “آقایان خاتمی و هاشمی، ممکن است که در موارد بیشتری با رهبری اختلاف نظر داشتند ولی همیشه در نهایت تابع بودند و هیچ گاه حاضر نبودند که جایگاه رهبری تنزل یابد، اما دیدیم که آقای احمدی نژاد دو جا به صراحت در مقابل حکم حکومتی رهبری ایستاد.”

اشاره این نماینده تهران،به مقاومت محمود احمدی نژاد در برابر دو حکم  آیت الله خامنه ای در تیر ماه ۱۳۸۸ و فروردین ماه ۱۳۹۰ است.

آیت الله خامنه ای در اولین فرمان، خواستار تجدید نظر در انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اول رئیس جمهور شده و در دومی، با برکناری حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات مخالفت کرده بود.