ایران و کنفرانس بغداد

نویسنده

ax---daily-telegraph_b.jpg


دامین مک الروی، بغداد

سفیر انگلستان در عراق، روزگذشته گفت که نشست بین المللی بغداد، حاوی پیام روشنی برای ایران و سوریه است و نشان می دهد که این دو کشور بیشترین مداخله را در عراق مرتکب می شوند.

دومنیک اسکیت، به دیلی تلگراف گفت که کنفرانس که شامل همسایگان عراق و قدرت های غربی چون آمریکا و انگلیس است، به بیشتر کردن حمایت ها از عراق کمک می کند.

آقای اسکیت، در دفتر کارش در منطقه سبز بغداد، گفت: “موضوع این دیدار مشخصا حمایت از عراق در روابطش با کشورهای همسایه است. پیامی که از اتاق کنفرانس بیرون می آید این است که ما ازهمه همسایگان عراق انتظار داریم تا تضمین کنند که برای جلوگیری از مداخله و نفوذ، همکاری می کنند ودست از دادن اطلاعات به آن روی سکه برمی دارند”.

کنفرانس که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در وزارت امورخارجه عراق برگزار می شود، یکی از معدود موقعیت هایی است که ایران و آمریکا، اختلافاتشان را بر سر یک میز می آورند. ایران، سوای برنامه های اتمی اش به سازماندهی، تعلیم دادن و در اختیار قرار دادن سلاح های انفجاری به نیروهای نظامی شیعه عراق هم متهم است. سوریه هم به هزاران تندروی اسلامگرا اجازه می دهد که از طریق مرزهایش، وارد عراق شوند.

آقای اسکیت می کوید که نتایج این کنفرانس بسیار محدوداست، اما می تواند راه را برای گفتگوهای ماه آینده که در سطح بالاتری انجام می شود باز کند. “اگر ما در بعضی از موارد امنیت مرزی تجارت و کمک به بازسازی به نتیجه برسیم، آنوقت می توانیم موارد سازنده دیگری را گسترش دهیم و درباره شان بحث کنیم و یک دوره دیدار بین همسایگان برگزار کنیم که قادرند اختلافات طولانی گذشته را از بین ببرند”.

دیوید ساترفیلد، عضو وزارت کشور آمریکا که در کنفرانس شرکت کرده است می گوید که آمریکا باید درباره مسائل عراق با ایران صحبت کند. اگر سوری ها یا ایرانی ها هنگام صرف آب پرتقال به ما نزدیک شدند تا درباره مسائل مربوط به عراق که متناسب با موضوع باشد - یک عراق باثبات، امن، صلح آمیز و دمکراتیک - بحث کنند ما به آنها پشت نخواهیم کرد.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق می گوید که این کنفرانس بزرگترین گردهم آیی دیپلماتیک در بغداد، بعد از کنفرانس اتحادیه عرب در سال 1900 بوده است و این نشست می تواند فصلی تازه در روابط ایران و آمریکا بگشاید. بالاگرفتن تنش میان این دو کشور، ما را مستقیما تهدید می کند و ما نمی خواهیم میدان جنگ باشیم و امتیاز آنها محسوب شویم.

آقای زیباری به دیلی تلگراف گفت که بغداد مصمم است که یر روی مشکلات امنیتی و مشکلات مربوط به آن که ناشی از جنگ داخلی در کشور است، توجهمان را معطوف کنیم؛ مثلا شرایطی ایجاد کنیم که میلیون ها سرباز عراقی که به کشور های همسایه رفته اند، بازگردند. او می گوید: “ما در انتظار اقدام هستیم نه حرف. ما باید در جریان جرئیات این اقدامات قرار بگیریم و می خواهیم با مکانیزم های خودمان آن را نگه داریم”.

روز گذشته ارتش آمریکا اعلام کرد که یکی از تروریست های القاعده ملقب به “ویدئو امیر” را در بغداد دستگیر کرده است، گفته می شود که او نقش اصلی را در جنگ رسانه ای تروریست ها داشته است. در یک حمله جداگانه در موصول، مردی ملقب به “قصاب” که به دلیل جداکردن سر های زیادی به او این لقب را داده اند، دستگیر شد.

منبع: دیلی تلگراف، 10 مارس 2007