رهبر ایران متهم به آدم ربایی

نویسنده

» نگاه گاردین به ناپدید شدن رهبران جنبش سبز

سعید کمالی دهقان

به ادعای یکی از وب سایت های مخالفان، آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران در ماجرای ناپدید شدن دو رهبر اصلی جنبش سبز دخالت داشته است.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی پس از آغاز مجدد تظاهرات خیابانی در اواسط فوریه و حضور هزاران ایرانی بی اعتنا به هشدارهای رژیم و متأثر از ناآرامی های کشورهای عربی، و پس از آنکه این دو نفر در حبس خانگی قرار گرفتند، در انظار عمومی مشاهده نشده اند. اعتقاد بر این است که آنها در 26 فوریه دستگیر شده اند.

سایت کروبی، سحام نیوز، اعلام کرد خامنه ای دستور آنچه «ربودن کروبی و همسرش فاطمه» خوانده شده، را صادر کرده است.

این  سایت اعلام کرد وحید حقانیان مشاور بیت خامنه ای به نیروهای امنیتی دستور داده  و آنها به خانه کروبی در شمال تهران هجوم برده و اموال وی را نیز ضبط کرده اند.

در این گزارش آمده است: “در شب آدم ربایی، وحید مقام ارشد بیت رهبری، در خانه کروبی حضور داشت و شخصاً تمام مراحل عملیات خروج آقای کروبی و همسرش از خانه و انتقال آنها به نقطه ای نامعلوم را فرماندهی کرده است.”

“ما اعتقاد داریم رهبر ایران شخصاً مسؤول این آدم ربایی است و وحید از سوی او برای اجرای این عملیات منصوب شده بود.”

در این سایت آمده است حقانیان درباره امور داخلی به رهبر ایران مشاوره می دهد.

از زمان ناپدید شدن رهبران مخالف، مسؤولان ایران به ابرازنظرهای گنگ و متناقضی درباره کروبی، موسوی و همسرانشان دست زده اند.

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه ابتدا محدودیت های وضع شده علیه رهبران مخالف را تأیید کرد اما بعداً دستگیری آنها را تکذیب کرد. وی پنجشنبه هفته گذشته گفت: “گزارش ها… درباره انتقال کروبی و موسوی به زندان صحیح نیستند و تکذیب می شوند.” عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز گفت صحبت از زندان یک “دروغ فاحش” است و افزود: “آقای موسوی و کروبی به همراه همسرانشان در خانه هایشان هستند.”

در همین حال، دختران موسوی در وب سایت کلمه نوشتند قادر به دیدار با والدین خود نبوده اند. “ما در اخبار می خوانیم که والدین مان تحت حبس خانگی نیستند و زندانی نشده اند… معنایش این است که ما فرزندانشان می توانیم آنها را ببینیم… اما این اتفاق نیفتاده است. ما به منزل والدین مان رفتیم و توسط مأمورن امنیتی در جلوی درب آهنی که در ابتدای کوچه قرار داده اند، متوقف شدیم. آنها گفتند شما نمی توانید وارد شوید. اخبار مربوط به اجازه ملاقات شما نادرست است.”

اردشیرامیرارجمند سخنگوی موسوی به گاردین گفت: “وضعیت آنها وخیم تر از زندان است زیرا وقتی کسی زندانی است، حداقل می دانید چه کسی او را زندانی کرده است و به کجا برده شده است. اما در مورد کروبی و موسوی، هیچ کس مسؤولیتی قبول نمی کند و حتی نمی پذیرد آنها دستگیر شده اند.”

ظرف هفته های اخیر شایع شده که این دو نفر به زندان حشمتیه در شرق تهران منتقل شده اند.

منبع: گاردین- 6 مارس