دو سالانه نقاشی معاصر ایران یکی از بزرگترین وقایع حوزه هنر نقاشی کشور محسوب می شود که پس از 4 سال تاخیر سرانجام در بیست و سوم بهمن ماه هفتمین دوره آن افتتاح شد. گزارش همکار ما درباره این دوره که با شعار ”برگزاری مهم تر از برگزار کننده است” شکل گرفته را می خوانید…
گزارش هفتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران
آوازخوان، نه آواز
دو سالانه نقاشی معاصر ایران به عنوان یکی از بزرگترین وقایع حوزه هنر نقاشی کشور محسوب می شود. این دوره از دو سالانه پس از 4 سال تاخیر به توسط دفتر امور هنر های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موزه هنر های معاصر تهران برگزار شده و فرهنگستان هنر، انجمن هنر های تجسمی، موسسه فرهنگی هنری صبا، موسسه توسعه هنر های تجسمی، معاونت هنری موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی، معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثار گران، سازمان فرهنگی شهرداری شهرداری نیز در بر گزاری آن همکاری داشته اند.
در گام اول برگزاری هفتمین دو سالانه ملی نقاشی معاصر ایران، دفتر امور هنر های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی برگزاری، اهدافی را تبیین نمود که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد :
• فراهم ساختن زمینه نمایش تجربیات و دست آورد های هنر مندان معاصر به صورت فراگیر.
• ارج نهادن به تلاش های خلاقه نیروهای جوان ومستعد.
• باز خوانی و توجه ویژه به ارزشهای ملی و هویت ایرانی در عرصه هنر نقاشی
• ایجاد زمینه مناسب برای حضور سه نسل از نقاشان معاصر ایران با ارائه آثار هم زمان
• تلاش برای شناسایی آثار نمونه جهت حضور در مجامع هنری و بین المللی
سپس موزه هنر های معاصر تهران درفراخوانی از هنرمندان خواست تا آثار خود را تا 19 دی ماه به دبیر خانه ارسال کنند. طبق آماربعد از اعلام فراخوان 2227 نفر برای شرکت در این دوره اعلام آمادگی نمودند که از این تعداد 1465 نفر زن و بقیه مرد بودند. از نکات قابل توجه آمارویژگی سنی افراد بود. جوان ترین شرکت کننده متولد 1383 و مسن ترین آنها متولد 1312 بودند. در مجموع شرکت کنند گان تهرانی با رکورد 1600 شرکت کننده بیشتر از شهرستانی ها در این دوره دوسالانه شرکت کرده بودند.
برگزار کنند گان این دوره به دلیل وجود ذهنیت اختلاف بین گروه های اجرایی، شعار “برگزاری مهم تر از برگزار کننده است” را به عنوان الگوی کار انتخاب و برای بهینه سازی کار، دو گروه سنی زیر و بالای 40 سال را برای شرکت کنندگان مشخص و آثار ارائه شده را نیز در3 دسته ایران خانه ما، اندیشه روشنایی و تاریکی در فرهنگ ایران، و بخش آزاد تقسیم نمودند.
در این دوره هر هنرمند این امکان را داشت تا سه اثر را به دفتردبیر خانه ارایه کند. این آثار می بایست حتما در 4 سال گذشته خلق شده باشند.
هیأت داوران این دوره متشکل بود از :
• محمد آکسو ( Aksou Mohammad )، نقاش فرانسوی الجزایری تبار “ متولد 1934 - تخصص در سفالگری، سرامیک، مجسمه سازی و نقاشی “
• محمد علی ترقی جاه “ متولد 1232 تهران - مهندس مکانیک، و نقاش. نمایشگاه های متعددی را در ایران، آمریکا، مکزیک، هند و… برگزار کرده است “
• جلال شباهنگی “ متولد 1330 – فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی کالیفرنیا سن خوزه. استاد دانشگاه. برگزار کننده نمایشگاه های متعدد در داخل و خارج ایران ”
• غلام علی طاهری “ متولد 1335 تهران- کارشناس نقاشی از دانشگاه تهران. استاد دانشگاه و برگزار کننده نمایشگاه های متعدد در داخل و خارج ایران “
• عبد المجید قدیریان “ متولد 1339 تهران - کارشناس ارشد نقاشی از دانشگاه تهران، برگزار کننده نمایشگاه های متعدد داخل و خارج تهران.
• مصطفی گودرزی “ متولد 1339 بروجرد - دکترای هنرهای تجسمی از دانشگاه رن فرانسه، دکترای تاریخ از دانشگاه سوربون فرانسه، لیسانس نقاشی از تهزان، استاد دانشگاه و برگزار کننده نمایشگاه های متعدد در داخل و خارج ایران ”
• احمد وکیلی “ متولد 1340 تهران - کار شناس ارشد نقاشی از دانشگاه هنر. برگزار کننده نمایشگاه های متعدد در داخل و خارج ایران ”
• ایران درودی “ متولد 1315 - فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه بوزار فرانسه. تاریخ هنر از دانشگاه سلطنتی بروکسل. و رشته ویترای انستیتوآر. سی. آ. نیویورک. تهیه کنند و کارگردان تلویزیون و سینما، برگزار کننده بیش از 50 نمایشگاه انفرادی و 60 نمایشگاه جمعی در سراسر جهان. “
دکتر آیت الهی دبیر دوسالانه در خصوص شیوه داوری می گوید: “قصد داشتیم آثار نقاشان زیر چهل سال را به صورت جدا گانه نمایش بدهیم. پیشنهاد کردم داوری را به آثار افراد زیر چهل سال اختصاص دهیم و اگر هنر مندان پیشکسوت خواستار داوری اثرشان شدند، این کار انجام شود.”
در تاریخ 19، 20 و 22 دی ماه آثار ارایه شده برای نمایش عمومی مورد بررسی قرار گرفت و این بررسی در تاریخ 9 و 10 بهمن به مرحله نهایی رسید و سرانجام هفتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران در تاریخ 23 بهمن افتتاح شد و تا پایان اسفند ماه جاری نیز ادامه خواهد داشت.
ریاست افتخاری این دوره از دوسالانه نقاشی به استاد دکتر محمود جوادی پور اعطا شد. دیگر عوامل برگزار کننده هفتمین دوسالانه نقاشی به شرح زیر است :
• دبیر دوسالانه: دکتر حبیب الله آیت اللهی
• شورای سیاست گزاری : دکتر حبیب آیت اللهی، دکتر مرتضی حیدری، دکتر حبیب صادقی، غلام علی طاهری، دکتر مصطفی گودرزی.
• ریاست شورای سیاست گزاری : دکتر حبیب صادقی
• دبیر خانه : نسرین عظیمی، شیرین فضیلت، سمیه بهرامی، اکرم پالیزبان، نسرین غلامی
• روابط عمومی : حسن نو فرستی، شیرین اردیبهشتی، محمد رضا سلطانی، زهرا سیفیان پور
اولین دوره دوسالانه نقاشی معاصر در سال 1370، با دوموضوع آزاد و انقلاب فلسطین برگزار شد در این دوره 263 اثر به نمایش در آمد. دوره دوم سال 1372 با 730 اثر، دور سوم 1374 با 1560 اثر، دوره چهارم در سال 1376، دوره پنجم در سال 1379 با150 اثر و ششمین دوره در سال 1382 با 140 اثر مجموع دوره های قبلی را شامل می شود.
دکتر آیت اللهی در یکی از نشست های خبری در خصوص هفتمین دوره دوسالانه نقاشی گفت:” نسل جوان ما بدون اینکه در مسیر تکاملی هنر معاصر فرانسه قرار گرفته باشد، به تقلید از آن مشغول است. ماقصد داریم این رویه را تغییر دهیم. هنر مدرن اروپا اکنون در مسیر جریان های زود گذر قرار گرفته که به سرعت می میرد. ولی این هنر مدرن سابقه تحمل هزار ساله را به دنبال خود دارد. ولی در کشور ما چنین تحولی در هنر به وجود نیامده و هر تحولی هم که به وجود آمده، به دلیل نبود منتقدان آگاه به سرعت فرو کش می کند. نقد هنری هنوز به صورت علمی در ایران مطرح نشده است و بیشتر نقد ها بیشتر نظر شخصی است. بنا بر این قصد ما این است که نسل جوان ما بیندیشند و در فرهنگ، و تمدن و هنر چند هزار ساله خود تفکر کند.
دکتر جبیب صادقی رییس دفتر امور هنر های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دراین باره می گوید: برگزاری مهم تر از برگزار کننده است. در این دوره قرار بود آیدین آغداشلو دبیری دوسالانه را بپذیرد که این کار میتوانست بسیاری از حاشیه ها را کم کند.
دکتر صادقی همچنین تاکید کرد که: با حمایت دفتر امور هنر های تجسمی 8 دوسالانه دیگر برگزار میشود که هر کدام از آنها سال هاست که برگزار نشده است.
این نمایشگاه در تهران به آدرس میدان فلسطین، خیابان طالقانی، خیابان برادران مظفر، شماره 53 تا پایان اسفند ماه جاری برقرار است. بازدید برای عموم آزاد است.