رانندگان شرکت واحد: خواهان دستمزد عادلانه هستیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تجمع پرسنل اتوبوسرانی مقابل وزارت کار

نزدیک به ۲۰۰ تن از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در حمایت از دستمزد عادلانه کارگران برای سال ۹۴ مقابل وزارت کار تجمع کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع به روز می‌گویند اعتراض گروهی آنها به نمایندگی از کل جامعه کارگری نتیجه بخش بوده و نمایندگان دولت و وزارت کار در نهایت با نمایندگان معترضان گفتگو کرده اند.

این تجمع روز دوشنبه، ۱۸ اسفند ماه به دعوت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه مقابل وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. به گزارش ایلنا، خبرگزاری حکومتی کار ایران، کارگران شرکت واحد در این تجمع حمایت خود را از اعضای گروه کارگری مذاکرات مزدی برای افزایش واقعی حداقل مزد سال ۹۴ اعلام کردند.

 

اعتراضات کارگری؛ مطالبات جمعی تر

یکی از شرکت کنندگان در این تجمع صنفی به ایلنا گفته است: “صرف نظر از جابجایی دولت‌ها در سالهای گذشته، شیوه محاسبه و افزایش حداقل دستمزد ثابت بوده است و کارگران هر سال تا آخرین روزهای اسفند منتظر می‌مانند اما در ‌‌نهایت به غیر از مبلغی بسیار جزی و غیر واقعی بر دستمزد کارگران افزوده نمی‌شود.”

یکی دیگر از پرسنل شرکت واحد هم که خود تا ساعات پایانی در این تجمع حضور داشته به روز می‌گوید: “با توجه به اینکه در کشور ما کمتر صدایی از کارگران برای درخواست دستمزد و تعیین کردن دستمزد عادلانه به صورت جمعی به گوش می‌رسد، ما از طرف شرکت واحد به عنوان نمایندگان بخشی از جامعه کارگری و کل جامعه کارگری کشور خواهان تعیین دستمزد عادلانه برای سال پیش رو شدیم.”

به گفته این فعال کارگری اعتراضات و اعتصابات کارگری در ایران عمدتا پیرامون موضوعات صفنی‌تر مانند عقب‌افتادن حقوق، بیمه و بازنشستگی در چهارچوب واحدهای مشخص صورت گرفته و کمتر پیش آمده این تعداد کارگر بتوانند همکارانشان را به سمت مطالباتی بکشانند که کل جامعه کارگری را در بر بگیرد.

این راننده شرکت واحد می‌ افزاید: “روز دوشنبه نمایندگان دولت تلاش زیادی کردند که نماینده معترضان را برای مذاکره به داخل ساختمان ببرند اما از آنجا که ما می‌دانستیم چانه زنی با اینها فایده ندارد تا پایان تجمع در ساعت ۳ حاضر نشدیم با آنها دیدار کنیم. در پایان مقابل ساختمان با دبیر شورای عالی تعیین دستمزد (ماندنی) و چند تن دیگر از مسئولان وزارت دیدار کردیم و وعده دادند که این مطالبات را پیگیری کنند.”

 

“دستمزدمان ریال است، هزینه‌ها دلار است”

به گزارش خبرگزاری آنا تجمع کنندگان در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سر دادن شعارها و در دست داشتن بنرهایی به احتمال تعیین دستمزد پایین‌تر از حد مورد انتظار جامعه کارگری اعتراض کردند.

 ”دستمزد عادلانه حق مسلم ماست”، “دستمزدمان ریال است، هزینه‌ها دلار است” و “کارگران بیدارند، از حق‌کشی بیزارند” از جمله شعارهای پرسنل شرکت واحد بود.

 

بر اساس این گزارش شورای تعیین دستمزد که متشکل از چند وزیر یا نمایندگان‌ وزرا، نمایندگان کارگران و نمایندگان کارفرمایان است، هر ساله در جلساتی دستمزد سال آینده کارگران را تعیین می‌کند.حدود ۱۱ میلیون نفر مشمول حقوق تعیین شده در این شورا هستند.

سال گذشته تعیین حداقل دستمزد کارگران با اعتراضات گسترده جامعه کارگری کشور روبرو شد. آنها معتقد بودند که میزان افزایش دستمزد متناسب با نرخ تورم نیست.

بیشتر بخوانید: نوروز کارگران درتحملناپذیرترین وضعیت

یکی از شرکت کنندگان در تجمع روز دوشنبه مقابل ساختمان وزارت کار به خبرگزاری ایلنا گفته است: “با وجود ملموس بودن روند افزایش هزینه‌های زندگی، شورای عالی کار در ‌‌نهایت به استناد آنچه که گزارش رسمی بانک مرکزی نامیده می‌شود درصدی ناچیزی را به مزد پایه و یا در صورت امکان به مزایای جانبی کارگران اضافه می‌کند که با واقعیت‌های زندگی هیچ همخوانی ندارد.”

به گفته او “از میان اخباری که تا به این لحظه در مورد موضوعات مطرح شده در جلسات شورای عالی کار منتشر شده است پیداست که که گروه کارفرمایی و دولت همانند سالهای گذشته هیچ تمایلی برای افزایش واقعی دستمزد‌ها ندارند و در مقابل کارگران از کسانی که به نمایندگی آن‌ها در این جسات حضور دارند می‌خواهند که برخلاف رویه سالهای گذشته به مقاومت خود در برابر خواسته‌های دیگر گروه‌ها ادامه دهند و از امضای مصوبه‌ای که در آن حقوق قانونی کارگران نادیده گرفته‌شده است خودداری کنند.”

با این حال فعالان کارگری به روز می‌گویند حتی اگر تجمع آنها منجر به تعیین عادلانه دستمزد نشود، حضور و همبستگی کارگران برای مطالبات گروهی امیدوار کننده است. به

اذعان نمایندگان دولتی جامعه کارگری که با تشکل‌های مستقل مرزبندی دارند، سال گذشته به علت اعتراض همین تشکل‌ها، درصدی به سطح ناچیز دستمزد کارگران اضافه شد.

بر اساس برخی گزارش ها قرار است میزان افزایش دستمزد سال ۹۴ روز چهارشنبه، ۲۰ اسفند اعلام شود، اما ولی‌الـله صالحی و علی‌اکبر سیارمه از اعضای گروه مذاکرات مزد ۹۴ به خبرگزاری ایلنا گفته اند که هنوز هیچ قطعیتی برای چگونگی افزایش حداقل مزد کارگران وجود ندارد.

علی اکبر سیارمه که از سوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در جلسات تعیین مزد کارگران حضور دارد گفته است: “از آنجا که امسال اعضای گروه کارگری برخلاف سالهای گذشته به اتفاق بر افزایش دستمزد براساس ارزش تورمی سبد هزینه‌های زندگی تاکید دارند، بعید است که از هم اکنون بتوان بطور مشخص زمان قطعی اعلام مزد جدید را تعیین کرد.”

 

“به صورت مسالمت‌آمیز و میدانی پیگیر مطالبات کارگران هستیم”

اعضای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از سال ۱۳۸۴ تا کنون چندین مرتبه دست به اعتصاب‌های صنفی زده‌اند. این سندیکا چهل سال پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ تأسیس اما در دوران جمهوری اسلامی منحل شد و جایش را به خانه کارگر و شورای اسلامی کار داد. این سندیکا حدود ده سال پیش توسط کارکنان این شرکت بازسازی شد و به عضویت رسمی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در آمد.

یکی از اعضای این سندیکا که در تجمع اعتراضی روز دوشنبه حضور داشت به روز می‌گوید: “ما برای دستمزد سال ۹۴ رفته بودیم نه صرفا مطالبات شرکت واحد اتوبوسرانی. در ایران حدود بیست تشکل مستقل کارگری فعالیت و بیانیه مشترک منتشر می‌کنند اما به صورت سازمانی به بدنه جامعه کارگری وصل نیستند. تجمع‌هایی از این دست می‌تواند زمینه‌ای باشد برای همبستگی گروهی میان کارگران برای طرح مطالبات جمعی. ما صرفا می‌خواهیم به صورت مسالمت‌آمیز، اما به صورت میدانی پیگیر مطالبات کارگران باشیم.”