زمان نزدیک شدن به ایران است

نویسنده
مدیا پارت

» تحلیل مدیا پارت از تحولات منطقه

آیا اروپا بالاخره از فشارهای آمریکا و اسراییل درخصوص دشمن تراشی با ایران شانه خالی خواهد کرد؟ این چیزی است که نخست وزیر بریتانیا، دیوید کامرون، امروز به زبان دیپلماتیک مطرح می کند.

در مقاله ای که در روزنامه بریتانیایی “ایندیپندنت” منتشر شده، نخست وزیر بریتانیا به کشورهای اروپایی نسبت به افزایش تهدید جهادگرایی و نزدیک شدن آن به ایران هشدار داده است. به بیان واضح تر، او اعلام کرده که به نفع بریتانیاست تا به چندین دهه خصومت خود با حکومت شیعه تهران پایان دهد و از رییس جمهور حسن روحانی خواست تا با “جامعه بین المللی” متحد شود و علیه دولت اسلامی که پیشروی اش هم برای منطقه و هم برای بریتانیا تهدید بزرگی محسوب می شود، به مبارزه بپردازد.

با این حال، او براین باور است که این فوریت می تواند اپوزیسیون آمریکایی-بریتانیایی علیه رییس جمهور اسد در سوریه را به خواب عمیقی فرو ببرد. اولین دستاورد این اپوزیسیون این بود که شورشیان سنی این کشور را مورد تشویق قرار داد و از همان زمان نیروهای داعش تقویت شدند. ازاین پس هدف داعش دستیابی به اردن، لبنان و مرزهای ترکیه است. هدف نهایی اش نیز این است که یک حکومت گسترده تروریستی را در شرق مدیترانه مستقر سازد؛ حکومتی که می تواند به مدت چندین دهه به مثابه یک تهدید بزرگ برای اروپا محسوب شود. با این حال، دیوید کامرون خاطرنشان می سازد که بریتانیا هیچ نیرویی برای مبارزه با داعش اعزام نکرده، ولی در این پیکار به کردها و عراقی ها کمک کرده است.

از این حیث، باید از دیوید کامرون بخاطر تلاش اش در مبارزه علیه آنچه به همه ما مربوط می شود قدردانی کرد. در لابلای بیانیه دیوید کامرون همچنین می توان یک فاصله گیری کاملاً واضح را نسبت به سیاست های واقع گرایانه واشنگتن و اسراییل درتلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی مشاهده کرد. البته نباید فراموش کرد که این تلاش ها امکان هرگونه همکاری با این کشور را ازبین برده است.

ایران یک کشور عرب نیست. ولی با این وجود، کشوری به شدت مسلمان است و قوانین اسلامی تا حد شدیدی در آن تحمیل می شود. ازیک طرف، همکاری با ایران حداقل به شکلی قابل توجه به حفظ تعادل و صلح در خاورمیانه کمک خواهد کرد. ازسوی دیگر، ایران با نزدیک شدن به اروپا می تواند به مبادلات اقتصادی و فرهنگی روی آورد که بی شک برای هر دو طرف سودمند و جالب توجه خواهد بود.

ولی فراموش نکنیم که اروپایی ها، و در رأس آنها بریتانیا، باید از پریشان گویی سیاست آمریکا در خاورمیانه چشم پوشی و از آن پرهیز کنند. اروپایی ها باید دراین زمینه نه تنها با ایران، همان طور که دیوید کامرون می خواهد، بلکه با روسیه نیز هماهنگ عمل کنند، چرا که منافع و خطرات مشترک این گونه ایجاب می کند.

 

 مدیا پارت، ۳۰ اوت