تازه چه خبر

نویسنده

نگاهی به درخواست مردم از هنرمندان:
هنرمندان همراه مردم شوند

پروژه ی تحریم صدا سیمای جمهوری اسلامی که این روزها در بی تفاوتی به خواست مردم و رعایت نکردن صداقت کاری، تعریف جدیدی از وقاحت ارائه کرده، هر روز وارد مرحله ی تازه تری می شود.
پس از تحریم کالاهایی که  تبلیغات تجاری شان را به این رسانه سپرده بودند و تلاش همه گیر مردم در یافتن راه حلی برای قطع سراسری برق در حین پخش اخبار ساعت 21، اینک دیگر خواست مردم عدم همکاری هنرمندان محبوب ایران با این رسانه  دروغ پرداز است.
در همین راستا یکی از پر سر و صدا ترین موضوعات هفته ی گذشته خبری بود که بر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت. خبری که از قرارداد تازه مهران مدیری برای ساخت مجموعه ی تلوریونی جدیدیش حکایت داشت. سریالی که قرار است در شب های پاییز از تلوزیون ایران پخش شود.



مهران مدیری در چند ساله توانسته بود با ساخت مجوعه های تلویزیونی” شب های برره “ و ” مرد هزار چهره “ به تعریف جدیدی از طنز شبانه دست یابد و به گونه ای درد مردم ایران را در لفافه ی طنز، از طریق رسانه ی دولت به گوش دولتیان برساند. اما موفقیت برنامه های پیشین هرگز باعث نشد تا مردم راضی به حضور دوباره ی هنرمند محبوبشان در رسانه ای شوند که در این حساس ترین روزهای تاریخ ملتهب ایران، جای حمایت از مردم به تبلیغ جور و ستم می پردازد.
در روزهای گذشته وبلاگ نویسان و دیگر کاربران اینترنتی با تمرکز بر روی این خبر از مهران مدیری خواستند تا از ساخت برنامه ی جدیدش صرف نظر کند. نویسنده ی “ وبلاگ خدا نگهدار خاتمی، درود بر موسوی “، در مطلبی زیر عنوان “آقای مدیری تو بزرگ‌تر از آنی که در صف حامیان کودتا قرار بگیری “، به این خبر خبرگزاری فارس اشاره کرده و نوشته :
“مهران مدیری عزیز! به حرمت شب‌های فراموش‌نشدنی که برای هموطنانت در مرد هزار چهره ساختی، به حرمت خنده‌های هوشمندانه‌ای که بر لب ایرانیان آفریدی و به حرمت عشق و علاقه مردم به هنر و ذکاوت و خلاقیت طنازانه‌ات، لطفاً با صدا و سیمای ضرغامی قرارداد نبند و در این هنگامه‌ی خون و فریاد مردم، سریال طنز نساز.
بیا و نشان بده که همچنان با مردم هستی و در کنار ایشان باقی خواهی ماند.
بیا و ثابت کن که بنگاه دروغ پرداز فارس، باز هم دروغی دیگر گفته… بیا و رسوایش کن.
ما تو را دوست داریم و می‌دانیم که هرگز به خاطر چند دلار بیشتر به مردم خودت پشت نخواهی کرد…“                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     


دیگر مطلب پر بحثی که در این باره نوشته شد، نامه ی سرگشاده  تیم خرداد سبز بود که در وبلاگ جاوید سبز به چاپ رسیده. این مطلب نیز به سرعت در سایتهای بالاترین و فیس بوک در بین کاربران اینترنتی دست به دست شد. در این نامه ی اعتراضی که خطاب به مهران مدیری نوشته شده از جمله آمده است:                                                                                                                               امروز در خبرها و از زبان قائم مقام صدا و سیما خواندیم که قرار است سریالتان را برای پاییز و پخش در صدا و سیما بسازید. به واقع تعجب کردیم از شما که همیشه سعی داشتید درد مردم را در سریال‌هایتان به گونه‌ای روایت کنید. شما را چه شده است؟ حالا که مردم از صدا و سیما رویگردان‌اند، باز هم قصد دارید سریال طنز بسازید؟ برای کدام مردم؟ می‌خواهید کدام لب را بخندانید ؟ می‌خواهید کدامین دل را شاد کنید؟ می‌خواهید مردمی را بخندانید که در غم از دست دادن شهیدانشان به سوگ نشسته‌اند ؟ می‌خواهید پدران و مادرانی را بخندانید که از غم از دست دادن فرزندانشان در این بیداد حتی توان گریستن ندارند؟ می‌خواهید برای رسانه‌ای سریال طنز بسازید که خون زن مصری را از خون ندا و نداها رنگین‌تر دانست ؟ سعی در بازگرداندن اقبال به چنین رسانه ضد ملی دارید ؟ چرا؟… “
نویسندگان این نامه در بخش دیگر آن، از هنرمندانی که به صف مردم پیوسته اند به نیکی یاد کرده  و دیگر بار به مهران مدیری تاکید کرده اند که با رسانه ی دولت کودتا همکاری نکند.
در مقابل مهران مدیری، دیگر سوژه خبر ساز این هفته “ عادل فردوسی پور ” مجری موفق ترین برنامه ی زنده ی تلویزیون ایران است. عادل که سال قبل و در جریان اتفاقاتی که سیاسیون به ورزش و فوتبال تحمیل کرده بودند موضعی صریح اتخاذ کرده و به حمایت از ورزشی ها پرداخته بود، این بار هم به صف حامیان مردم پیوسته است.


همه ساله در این موقع سال عادل فردوسی پور مشغول هماهنگ کردن مقدمات برنامه ی 90 برای آغاز فصل جدید فوتبال ایران بود اما امسال هیچ اقدامی در جهت روی آنتن بردن این برنامه صورت نداده است. روزنامه ی “ ایران ورزشی ” که از حامیان دولت به شمار می رود، هفته ی گذشته و پس از کش و قوس های فراون بر سر این موضوع، سرآخر مجبور به اعلام این خبر شد که عادل فردوسی پور تمایلی برای شرکت مجدد در برنامه ی 90 ندارد.
این اقدام فردوسی پور باعث شده است تا وبلاگ نویسان سبز، حمایتشان را از این مجری مردمی اعلام کنند و از از او برای احترامی که به خواست مردم گذاشته، قدردانی کنند.