اسرائیل بهار به ایران حمله می‌کند؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» آمریکا نگران است و هشدار می‌دهد

پس از مدتی آرامش نسبی سیاسی و رسانه ای، حمله نظامی به ایران بار دیگر به بحث داغ محافل بین المللی بدل شده  است. وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، بلندپایه ترین مقام جهانی است که در این ارتباط هشدار داده است.

روزنامه واشنگتن پست، روز پنج شنبه به نقل از لئون پانه تا نوشت که اسرائیل در بهار آینده – یعنی تا کمتر از پنج ماه دیگر – به ایران حمله می کند.

وزیر دفاع ایالات متحده پیش از این هم گفته بود جمهوری اسلامی با وجود آنکه برای ساخت سلاح های هسته ای زمینه سازی کرده اما هنوز اقدامی در این خصوص انجام نداده است.

لئون پانه تا که روز یکشنبه هشتم ژانویه در شبکه تلویزیونی CBS آمریکا حاضر شده بود،همچنین درباره حمله یک جانبه اسرائیل به ایران هشدار داده و گفته بود این عمل باعث واکنش نشان دادن جمهوری اسلامی و به خطر افتادن نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد شد.

وزیر دفاع ایالات متحده که تاکنون چند بار درباره احتمال حمله یک جانبه و ناگهانی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده، بار دیگر این نگرانی را تکرار کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، در صورتی که حمله به تاسیسات اتمی ایران تا پایان بهار آینده صورت نگیرد، جمهوری اسلامی آنقدر اورانیوم غنی شده تولید کرده که بتواند در سریع ترین زمان ممکن اقدام به ساخت بمب هسته ای بکند.

اسرائیلی ها معتقدند در چنین شرایطی تنها راه باقی مانده برای جلوگیری از دستیابی نظام حاکم بر ایران به تسلیحات اتمی، حمله نظامی ایالات متحده آمریکا است اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته کشورش نمی خواهد آینده خود را به دست آمریکا بسپارد.

جمهوری اسلامی هنوز واکنشی رسمی به این سخنان نشان نداده است هرچند آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه اخیر تهران، بار دیگر درباره هرگونه حمله نظامی به ایران هشدار داد.

او که یک روز پس از انتشار آخرین اظهارات وزیر دفاع آمریکا سخن می گفت، افزود که “تهدید به جنگ به ضرر آمریکاست و خود جنگ، ده برابر آن برای این کشور ضرر دارد.”

دولت ایالات متحده و رهبران آن بارها تاکید کرده اند که برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات اتمی، تمام گزینه ها از جمله حمله نظامی را در نظر دارند هرچند ادامه مذاکرات دیپلماتیک را برای پایان دادن به این بحران ترجیح می دهند.

 

نگرانی جهانی، تجربه‌های اسرائیل

نگرانی از دستیابی نظام تهران به تسلیحات اتمی آنگاه تشدید شد که دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود به شورای حکام این نهاد، از جنبه های نظامی برنامه هسته ای جنجالی جمهوری اسلامی خبر داد.

آمریکا، کشورهای اروپایی، اسرائیل و برخی دیگر از دولت های جهانی به شدت درباره این گزارش ابراز نگرانی کردند.

جمهوری اسلامی اما کماکان تاکید می کند که برنامه اتمی اش صلح آمیز است و اهداف علمی و تحقیقی را شامل می شود.

در آخرین تلاش ها برای پایان دادن به این بحران چند ساله، گروهی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی معاون دبیرکل هفته گذشته به ایران سفر و با مقام های جمهوری اسلامی دیدار کردند.

سفر این هیات به تهران بدون رسیدن به نتیجه مشخصی و وعده ادامه آن در آینده به پایان رسید.

احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی و هشدارهای مکرر مقام های غربی درباره آن، واکنش متقابل حاکمیت اسلامی را به دنبال داشته است. یکی از این تهدیدهای متقابل همیشگی، حمله به اسرائیل و نابودی آن بوده است.

هر دو رهبر جمهوری اسلامی از بدو روی کار آمدن، از لزوم نابودی اسرائیل یا آنگونه که خود می گویند: “رژیم صهیونیستی” به عنوان یکی از آرمان های انقلاب 1357 نام برده اند.

محمود احمدی نژاد نیز از زمانی که به عنوان رئیس دولت بر سر کار آمده، بارها بر محو اسرائیل از روی نقشه تاکید کرده هرچند با شدت گرفتن واکنش های بین المللی به این اظهارات، مدتی است که از تکرار صریح آن خودداری می کند.

بسیاری از تحلیلگران در نظری که مقامات اسرائیل و آمریکا نیز آن را تایید می کنند، از اینکه جمهوری اسلامی با دستیابی به بمب هسته ای، از آن برای حمله به اسرائیل استفاده کند، ابراز نگرانی می کنند.

اسرائیل بارها از جامعه بین الملل خواسته تا با وضع تحریم های شدید اقتصادی و سیاسی از جمله تحریم خرید نفت از ایران و بانک مرکزی، مانع از پیشروی برنامه اتمی جمهوری اسلامی بشوند.

مقام های اسرائیلی نیز در گزارش های مختلف تاکید کرده اند که آخرین راهکار برای پایان دادن به این بحران را حمله نظامی می دانند؛ مسئله ای که اسرائیل دو بار آزمایش آن را به خوبی پس داده است.

جنگنده های F-16 نیروی هوایی اسرائیل در هفت ژوئن 1981 میلادی و در حالی که عراق درگیر جنگی تمام عیار با ایران بود، نیروگاه اتمی اوسیراک در جنوب بغداد را با خاک یکسان کردند. این حمله تنها اندکی پس از حمله نیروی هوایی ایران به این نیروگاه صورت گرفت که باعث وارد آمدن آسیب های غیرقابل جبرانی به آن شد.

نیروی هوایی اسرائیل همچنین چند سال پیش تاسیسات اتمی سوریه را بمباران و نابود کرد.

حالا روزنامه واشنگتن پست نیز گزارش داده که مقام های اسرائیلی در واکنش به نگرانی آمریکایی ها از حمله یک جانبه آنها به تاسیسات هسته ای ایران به متحدان خود گفته اند: “شما کنار بایستید و اجازه بدهید ما کار خود را انجام دهیم.”