موکلم می تواند ادعای غرامت کند

امید معماریان
امید معماریان

» گفت وگو با عبدالفتاح سلطانی وکیل سیلواهاراتوینان

عبدالفتاح سلطانی از وکلای کانون مدافعان حقوق بشر در گفت وگویی با روز گفت که موکلش سیلوا هراتونیان کاملا بیگناه بوده وهیچ جرمی مرتکب نشده است. وی تاکید کرد که امید دارد با نقض حکم سه سال زندان و با حضور یک دادگاه “مسلط وباسواد” وی بتواند به زودی از زندان آزاد شود.

این وکیل دادگستری افزود:  پرونده مطالعه شده وقرارشده لایحه ای بنویسیم برای دادگستری کل تهران.  این لایحه را به اتفاق همکارم تهیه خواهیم کرد و برای روز یکشنبه لایحه آماده خواهد شد.

وی با اشاره به شباهت پرونده وحکم رکسانا صابری و سیلواهاراتونیان ونیز پرونده برادران علایی گفت:  بنده معتقد هستم متهمینی چون خانم رکسانا صابری و سیلواهاراتونیان و دیگرافراد در پرونده هایی از این دست، هیچ کدام  مرتکب جرمی نشده اند. بلکه اینها پرونده هایی هستند که با یک برداشت های خیلی سختگیرانه،  خیلی شخصی و منحصرفردی که بعضی از قضات و برخی از مامورین امنیتی  از مواد قانونی دارند تشکیل شده است. افرادی که بیشتر با نگاه سیاسی به قضایا نگاه می کنند و برای اینکه ثابت کنند که غرب همیشه در حال توطئه علیه ایران است سعی می کنند چنین پرونده هایی را تشکیل دهند. بهترین دلیل من این است که اگر درچنین پرونده هایی دلایل کافی برای اتهام وجود دارد چرا طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی این متهمین را باحضور هیات منصفه به صورت علنی محاکمه نمی کنند؟ خود متهمین حاضرند به صورت علنی محاکمه شوند، چرا مسوولان این کار را نمی کنند؟‌ اگر اینها دلیل دارند چرا در مراحل اولیه بازجویی ارتباط متهمان را با دنیای خارج قطع می کنند و نمی گذارند وکیل با آنها صحبت کند؟‌ نمی گذارند با خانوادهایشان صحبت کنند و آنها را ایزوله می کنند و وادارشان می کنند آنچه را که مامورین به آنها القا می کنند بپذیرند؟ پس این پرونده ها اغلبشان پرونده هایی هستند که متهمانشان بیگناه هستند وهیچ دلیلی برای وقوع جرم از سوی متهم در پرونده دیده نمی شود و صرفا باورهای ذهنی مامورین و تعدادی از قضات که در این پرونده ها دخالت می کنند باعث تشکیل چنین پرونده ها می شود.

سلطانی در خصوص موکل خود تصریح کرد: خانم هاراتونیان از این قاعده مستثنی نیست. ایشان واقعا بیگناه است و مرتکب هیچ جرمی نشده است. کارمند ساده یک شرکتی بوده که مقرآن در ارمنستان قرار داشته و آنچه انجام داده نه مصداق همکاری با دول متخاصم است و نه در حال حاضر از لحاظ حقوقی آمریکا و دول غربی جزو دول متخاصم حساب می شوند و مهم تر از آن هیچ عمل مجرمانه ای از سوی متهمان این پرونده مخصوصا خانم هاراتونیان صورت نگرفته است. به نظر من ایشان به عنوان یک فرد بیگناه اگر آزاد بشود حق دارد علیه کسانی که این پرونده را علیه او ساخته اند اقامه دعوا و مطالبه خسارت کند.  اگر رای نقض شود و در یک دادگاه بیطرف  قضات مسلط وبا تجربه و با سواد کافی سیاسی و حقوقی بتوانند به این پرونده دوباره رسیدگی کنند به نظرم حکم برائت همه متهمان این پرونده از جمله خانم سیلوا هاراتوینان صادر خواهد شد.

این عضو کانون مدافعان حقوق بشر ادامه داد : بنده با ایشان در زندان ملاقات کردم و آن وقتی بود که هنوز پرونده را نخوانده بودم. یک بار دیگر هم ایشان را ملاقات خواهم کرد تا برای دادگاه آماده شویم. خانم هاراتوینان در حال حاضر روحیهای  بسیار عالی دارند. قبلا در یکی دوماه اول دستگیری بسیار تحت فشار روحی شدیدی بودند به حدی که - به نقل از خودشان-  در ظرف یک ماه حدود ۱۱ کیلوگرم وزن کم کردند. اگر چه برخورد فیزیکی با ایشان صورت نگرفته، فشارهای روانی بسیار زیادی را تحمل کرده اند. الان می گوید همه آنچه که در مرحله تحقیقات در قالب نوشته از او گرفته شده تحت فشارهای روانی بوده است. هر چند در همان شرایط روانی هم آنچه گفته است جنبه مجرمانه ندارد.