صبر مجلس به پایان رسیده

نویسنده
نازنین کامدار

» تهدید احمدی نژاد توسط توکلی

در حالیکه روز گذشته محمود احمدی نژاد در حال رونمایی از “منشور کوروش” بود و با وجود آنکه وعده وی در مورد آزادی یکی از سه آمریکایی زندانی در ایران با مخالفت قوه قضاییه مواجه شده بود، احمد توکلی، راهیافته راستگرای تهران با انتشار نامه ای از پایان یافتن صبر مجلس از “قانون شکنی” های رئیس دولتی که به دولت کودتا شهرت یافته، سخن گفت.

این نماینده محافظه کار منتقد دولت این بی صبری را ناشی از “مخالفت با فرامین رهبر” دانسته و به برخی دیگر از نقاط اختلاف دولت و مجلس از جمله تعطیلی بی دلیل روز شنبه و نیز انتصاب نمایندگان ویژه در سیاست خارجی نیز پرداخته است.

نامه توکلی در حالی ارتباط نزدیک و عاطفی احمدی نژاد با چهره هایی چون مشایی و رحیمی را هدف قرار داده که به باور کارشناسان، نفس راه اندازی مراسمی به نام “رونمایی از منشور کوروش کبیر” نیز در ادامه زمینه سازی برای فعالیت های انتخاباتی مشایی و شعار وی یعنی “مکتب” ایرانی صورت گرفته است.

توکلی در نامه خود بدون اشاره به ماجرای جنجالی مکتب ایرانی و مشایی، با به کار گیری الفاظی چون “مضحک”، “بدون عقل سلیم”و… شدید ترین حملات را به احمدی نژاد و اطرافیان اش کرده است.

نامه توکلی به احمدی نژاد که پس از یک هفته جنجال بر سر “موازی کاری در سیاست خارجی” و انتصاب مشایی به عنوان نماینده رئیس دولت در امور خاورمیانه و دوست وی یعنی حمید بقایی به همین سمت در امور آسیا منتشر شده، در تمامی رسانه های نزدیک به احمدی نژاد به طور کامل سانسور شده و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز در تماس با رسانه های مستقل دستور عدم انتشار آن را صادر کرده است.با این حال متن کامل این نامه در سایت های راستگرای منتقد دولت از جمله تابناک و الف به طور کامل منتشر شده و در بخشی از آن آمده است:” متاسفانه به رغم تذکرات مکرر خیر خواهان، جنابعالی به قانون شکنی و تجری نسبت به قانون ادامه می‌دهید. حتی وقتی رهبری معظم انقلاب نیز به صحنه می‌آیند، به تصحیح مسیر قیام نمی‌کنید”.

توکلی با این مقدمه به سراغ سه مصداق مورد اشاره اش می رود و درباره اولین مورد، یعنی کاهش ساعت کاری در ماه رمضان، چنین می نویسد: “وقتی شما ساعت کار ماه رمضان را برای کارمندان در ماه رمضان به 25 ساعت کاهش می‌دهید نه تنها قانون مذکور را نقض کرده‌اید، بلکه ظلم به کارگران روا داشته‌اید.دلیل مضحکی که امسال معاون اول شما ذکر کرد، جبران با «دور کاری» در خانه بود! نمی‌دانم کارمندان بانک‌ها، پزشکان، پرستاران، بازرسان کار و بهداشت، ماموران نیروی انتظامی و صدها شاغل دیگر چگونه «دور کاری» می‌کنند؟ پاسخ این قانون شکنی را چه می‌دهید؟ آثارش در تولید ملی و اشتغال را می‌توانید جبران کنید؟”

این نماینده راستگرای منتقد دولت درباره تعطیلی روز شنبه نیز چنین آورده است: “تعطیلی روز شنبه را با چه مجوزی اعلام فرمودید؟ این نکته که مجلس بعد از چندین جلسه بیهوده، سرانجام موضوع تعطیلی اضافی برای عید فطر را از دستور خارج می‌کند و دولت بلافاصله به طور غیر قانونی تعطیلی اعلام می‌نماید، چه پیامی به جامعه می‌دهد؟ تضعیف و استهزای قوه مقننه با سوگندی که شما برای پاسداری از قانون اساسی خورده‌اید (اصل 121)، سازگار است؟ با خط امام رحمه‌ا… علیه که مدعی آن هستید چطور؟ امام نفرمودند «مجلس در راس امور است»؟”

سومین فراز نامه توکلی به انتصابات اخیر در حوزه سیاست خارجی مربوط است؛ وی در این بخش درباره موازی کاری در سیاست خارجی چنین نوشته است: “تعیین نماینده ویژه برای مناطق جغرافیایی مختلف از جهت نقض قانون، ارزش‌های انقلابی، عقلی و دینی، امر ویژه‌ای است. کدام عقل سلیم با نگاه سیستمی و تقسیم کار معقول سازمانی این گونه مداخلات را حتی از سوی افراد کاملاً با صلاحیت قابل دفاع می‌داند؟ چه رسد به افرادی بدون صلاحیت لازم که مخاطب این احکام بوده‌اند. خوب است سوابق علمی و تجربی آقای مشایی و آقای بقایی را به آگاهی ملت شریف ایران برسانید تا معلوم شود مامور سابق وزارت اطلاعات و رئیس دفتر فعلی رئیس جمهور که حدود ده شغل دیگر را هم برعهده گرفته، یا مامور سابق وزارت اطلاعات و معاون گردشگری فعلی چه صلاحیتی دارند که همه نهادهای ذیربط فرهنگی، اقتصادی سیاسی و امنیتی باید در خدمت آنان قرار گیرند؟”

بر اساس متن منتشر شده در سایت تابناک، احمد توکلی در پایان نامه خود به “اصل موضوع” یعنی ماجرای عدم تمکین احمدی نژاد به آیت الله خامنه ای به دلیل رابطه ویژه اش با مشایی اشاره کرده و چنین آورده است: “ویژگی این قانون شکنی نسبت به موارد پیشین، در دو چیز است:نهی صریح رهبر معظم انقلاب، پس از صدور احکام مزبور، از موازی کاری در سیاست خارجی و اعتماد به وزیران و تاکید بر مسئولیت وزارت خارجه در همه مسائلی که به نوعی به سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها مربوط می‌شود ویژگی اول است. تمامی اهل سیاست این موضعگیری رهبری را عطف به این انتسابات می‌دانند. ولی جنابعالی اصلاً به روی خودتان نیاوردید. شما انسان با هوشی هستید، می‌توان پذیرفت که متوجه نشده‌اید مخاطب این نهی آشکار هستید؟”

توکلی نامه خود را با تهدید احمدی نژاد به استیضاح و یا به زعم برخی کارشناسان، رای گیری درباره عدم کفایت سیاسی وی به پایان برده است: “برادر عزیز آقای دکتر احمدی نژاد! حجیت صدارت جنابعالی به تبعیت از امر و نهی ولی‌فقیه و رعایت کامل قانون، متکی است. از این رفتارها بپرهیزید. احتیاط مجلس در برخورد با قانون‌شکنی‌های خود را که بیشتر به دلیل ملاحظات سیاسی خارجی و داخلی است، همیشگی نپندارید. بالاخره، صبر هم اندازه‌ای دارد”.

بنا به گزارش سایت آفتاب، همزمان با بالاگرفتن نزاع بر سر موازی کاری در سیاست خارجی، محمود احمدی نژاد تصمیم به برکناری منوچهر متکی که هفته گذشته به حمید بقایی، دوست نزدیک مشایی اعتراض کرده بود، گرفته است.

جهان نیوز گزارش داده است: “نزدیکان رئیس جمهور به دنبال تغییر متکی وزیرامورخارجه هستند و تا امروز نیز چند گزینه به عنوان جانشین متکی مطرح شده اند که از مهمترین آنها سعید جلیلی و ثمره هاشمی می باشد. رئیس جمهور هنوز در مورد این افراد نظر نهائی را نداده است. لازم به ذکر است که هنوز هیچ یک از این افراد قطعی نشده اند اما دولت برای برداشتن متکی تصمیم قطعی گرفته است. در همین حال برخی منابع اگاه از مخالفت دلسوزان و بزرگان نظام با این جابجائی ها خبر می دهند.”

بنا به گزارش رسانه های داخلی، انتشار این خبر در محافل سیاسی موجب شد تا روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره عواقب این تصمیم دولت به احمدی نژادهشدار دهد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی بیغش، یکی از اعضای این کمیسیون با تائید خبر ارسال نامه به احمدی نژاد گفته است: “‌در این نامه از رئیس جمهور خواسته شده است در برخی اقدامات موازی کارانه در سیاست خارجی تجدید نظر کند”.

کرمی راد، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در واکنش به شایعه برکناری متکی به درخواست و اراده مشایی واکنش نشان داده و از “واکنش تند مجلس” سخن گفته است.

بنا به گزارش خبرآنلاین وی می گوید: “نمایندگان متکی را دوست دارند و آن روزی هم که ایشان از مجلس کارت زرد گرفت به‌خاطر عملکرد مشایی بود و تاوان کار نکرده را پرداخت نمود. اگر احمدی نژاد متکی را به خواست مشایی برکنار کند منتظر پاسخ سنگین مجلس باشد”.

نزاع بر سر موازی کاری در سیاست خارجی و دیگر موارد تخلف دولت، روز به روز میان جناح های داخلی محافظه کاران تشدید می شود و در صورت تحقق وعده های تلویحی برخی نمایندگان مبنی بر بررسی صلاحیت سیاسی احمدی نژاد، فصل جدیدی از تحولات سیاسی در آینده نزدیک روی خواهد داد.

گفته می شود اصرار احمدی نژاد بر حمایت از مشایی تا حد مخالفت با آیت الله خامنه ای، ورود او به حرکات تبلیغاتی مشایی درباره “مکتب ایرانی” که نمونه آن رونمایی از “منشور کوروش” بود، می رود تا آنچه را که برخی “جنگ زرگری” راست گرایان می خوانند به جنگی واقعی تبدیل کند.