احتمال ترور کاندیداها در انتخابات مجلس

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نشریه داخلی سپاه: حمله به مطهری مشکوک است

یکی از بولتن های داخلی سپاه در حالی که ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز توسط بسیج و حزب الله را رد کرده، با ارایه “سناریو”یی درباره انتخابات آتی مجلس مدعی شده است که احتمال برنامه ریزی “دشمن” برای “ترور” و “حمله به ستادهای تبلیغاتی” نامزدان نمایندگی مجلس وجود دارد.

بولتن داخلی اخبار و تحلیل های اداره سیاسی سپاه در سرمقاله روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه خود با ادعای اینکه “رسانه های غربی و صهیونیستی و برخی رسانه های داخلی وابسته به فتنه” ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز را به حزب الله و بسیج ربط داده اند،حمله به این نماینده مجلس را “سخیف و مشکوک” خواند.

این بولتن که در اختیار اعضای سپاه، هادیان سیاسی و رابطین قرار می گیرد در عین حال حمله به علی مطهری را به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی ربط داده و نوشته که این حمله “با توجه به پیش‌ رو بودن انتخابات مجلس به نظر می‌رسد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و بارها نیز در گذشته از این ترفند استفاده شده است.”

نشریه داخلی سپاه مدعی شده:“باید هوشیار باشیم، چراکه دشمن برای انتخابات سال آتی برنامه‌ها و توطئه‌های زیادی چیده است و با توجه به آزادی عمل امروز برخی رسانه‌ها و سیاسیون فتنه ۸۸، امید بسیاری به ایشان دارد و در این راستا به‌دنبال تبلیغ روی کسانی است که علقه بسیاری به غرب داشته و اصولاً نگاهی سکولاری و غیر ارزشی به انقلاب دارند حتی اگر ادعای انقلابی داشته باشند.”

اخبار و تحلیل ها در ادامه با طرح این سناریو افزوده: “در صورت تحقق نیافتن این مسئله نیز سناریوی ایجاد غائله و فتنه‌ای دیگر در طرح‌هایشان دارند؛ از این‌رو احتمال ترور، حمله به برخی نامزدها و دفاتر تبلیغاتی‌ آن‌ها، طرح مسائل قومیتی و مذهبی و… را نباید از نظر دور داشت که این مسئله، نیازمند نگاه تیزبین و دقیق مراکز امنیتی و اطلاعاتی است.”

ادعاهای این نشریه داخلی سپاه در شرایطی است که علی مطهری که روز دوشنبه ۱۸ اسفند برای شرکت در یک سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود مورد حمله افرادی قرار گرفت که به گفته خود او ““با موتورهای سنگین” و به “قصد کشتن یا ناقص کردن” در مسیر وی حاضر شده بودند.

علی مطهری روز ۲۰ اسفند در گفت و گویی با روزنامه اعتماد همچنین گفت: “اینکه یک عده‌ای بتوانند با این شکل خشن جلوی سخنرانی یک نماینده مجلس را که مصونیت دارد و برای اظهارنظر آزاد است، بگیرند و یک کلانتری را که باید پایگاه اقتدار و حفظ امنیت باشد چند ساعت محاصره کنند، اصلا عادی نیست. من فکر می‌کنم اینکه اینها اینقدر راحت هر کار می‌خواهند، انجام می‌دهند حتما به پشت‌گرمی جایی است.”

همزمان سایت سپاه فجر استان فارس هم در بخش بسیج دانشجویی خود حمله به علی مطهری را محکوم کرده و مدعی شده است که دعوت کنندگان از علی مطهری در حمله به او نقش داشته اند. بسیج دانشجویی شیراز در بیانیه ای نیز نوشته است که “از حضور مجدد علی مطهری دردانشگاه شیراز استقبال می کنیم”.

 بیانیه بسیج دانشجویی شیراز در شرایطی صادر شده است که ۱۶ آذرماه سال جاری نیز پس از سخنرانی هادی غفاری حمله ای مشابه و اعتراض هایی از سوی این تشکل وابسته به بسیج صورت گرفته بود.

روز ۱۳ اسفندماه چند روز پیش از سفر علی مطهری به شیراز، “وحید زارع” مسئول شاخه دانشجویی بسیج شیراز از لغو سخنرانی “سیدمحمد حسینی” وزیر ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد در روز ۱۶ آذر و دعوت از غفاری به شدت انتقاد کرده بود.

این عضو بسیج با گفتن اینکه “عزیزان مسئول به یک برنامه فرهنگی با سخنرانی دکتر سید محمد حسینی طبق مجاری قانونی مجوز نداده اند و اصرار می کنند تا از مجاری غیرقانونی خودساخته خودشان اقدام کنیم، خیر، ما هرگز زیر بار این بی قانونی نمی رویم” تهدید کرده بود که “ما نیز در مقابل این رفتارها مقابله ی به مثل می کنیم و می گوییم بسم الله… آقایان!”

 

سناریوسازی برای انتخابات مجلس

سناریوی بولتن داخلی اداره سیاسی سپاه پاسداران با ادعای “ترور” و “حمله به برخی نامزدها و دفاتر تبلیغاتی” برای انتخابات آتی مجلس که در اسفندماه ۹۴ برگزار خواهد شد در حالی است که پیش از این مقامات این نهاد نظامی در این ارتباط مقدمه چینی کرده و از برنامه ریزی اصلاح طلبان برای انتخابات خبرداده اند.

در همین ارتباط ۱ دی ماه هفته نامه صبح صادق طی مقاله ای تحت عنوان “فتنه گران در رویای بازگشت به قدرت”، انتخابات ۱۳۹۲ و پیروزی حسن روحانی را “سرآغازی برای عملیاتی کردن بازگشت به قدرت” اصلاح طلبان و اجرای برنامه “گام به گام” آنها معرفی کرده بود.

صبح صادق مدعی شده بود که “تلاش برای تطهیر فتنه‌گران و سران فتنه”، “انسجام بدنه اجتماعی” و “فعال‌سازی احزاب” از جمله برنامه های اصلاح طلبان دربرنامه”گام به گام” برای بازگشت به قدرت است.

به نوشته این نشریه “این جریان برای بازگشت به قدرت به‌شدت نیازمند بازسازی تشکیلاتی است، از این رو فعال‌سازی احزاب منفعل و راه‌اندازی تشکیلات جدید و پوست‌اندازی حزبی را در دستور کار خود قرار داده است که در همین راستا، می‌توان به فعال شدن حزب اعتماد ملی، مجمع روحانیون مبارز، حزب کارگزاران سازندگی و… و آغاز به کار حزب ندای ایرانیان اشاره کرد.”

ارگان رسمی اداره سیاسی سپاه همچنین طی مقاله دیگری تحت عنوان “چراباید همچنان از فتنه گفت” تاکید کرده بودکه “پیشگیری از تکرار فتنه از دیگر عوامل تأکید بر آن است. طراحان فتنه باید همیشه در معرض پاسخگویی و «اتهام» باشند. نباید مجال طراحی مجدد فتنه به آنان داده شود. اگر با غائله‌آفرینان ۱۳۷۸ برخورد مناسب می‌شد، فتنه ۱۳۸۸ به‌وقوع نمی‌پیوست. این تجربه ارزشمند اکنون در مقابل ما است. بنابراین یادآوری خاطرات تلخ از تکرار آن خاطرات جلوگیری خواهد کرد.”

صبح صادق به صراحت اعلام کرده بود: “یادآوری فتنه از انسجام و سازماندهی مجدد آن نیز جلوگیری خواهد کرد… اگر اصحاب فتنه رها شوند و بدون پرداخت هزینه به فعالیت عادی خود بپردازند مجدد به سازمان‌دهی روی خواهند آورند و چه‌بسا خود را صاحب و مالک حقیقی انقلاب بدانند.”

پس از وقایع روی داده در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم (۱۳۸۸) در جریان انتخابات مجلس نهم و همچنین ریاست جمهوری یازدهم نیز چنین سناریوهایی از سوی سپاه و مقامات امنیتی مطرح شده است.

اینک نیز با نزدیک تر شدن به سال ۹۴ بصورت مداوم اخباری از “بازگشت چراغ خاموش” اصلاح طلبان با “مهره های سفید” برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در بولتن ها و سایت های وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی منتشر می شود. در غالب این مطالب مطرح شده است که دولت حسن روحانی در انتخابات همراه اصلاح طلبان است و از مجلسی با اکثریت اصلاح طلبان استقبال می کند.