سیاست ممنوع

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

به بهلول گفتند: “دیوانگان بصره را بشمار” گفت: “لازم نیست، همین چند نفر عاقل را از جمعیت شهر کم کنید، بقیه دیوانه اند.” حالا حکایت استاد مکارم شیرازی است. ایشان که اگر ماهی یک گاف بزرگ ندهد، آسمان به زمین می رسد و زمین به آسمان، گفته است: “بی حجابی امروز جنبه سیاسی پیدا کرده است.” بعد هم از گفتن این جمله اش خیلی خوشحال شده که یعنی کشفی صورت گرفته عجیبا غریبا، یعنی این چه حرفی است که استاد فرمودند؟ نه که حرفش غلط باشد، اتفاقا اگر یک جمله راست در تمام عمرش افاضه کرده باشد، همین است، ولی مشکل این است که گفتن این حرف بی فایده است. اصلا چی توی این مملکت سیاسی نیست، که بدحجابی هست. اصلا مگر چیزی داریم که به سیاست مستقیم یا غیرمستقیم وصل نباشد. از ساموئل هانتیگتون بگیر تا ساموئل خاچیکیان مرحوم همه اش سیاسی است.

سینما که سیاسی است و تا حالا چندین سینماگر به زندان رفتند و چند تایی هم که از کشور فراری شدند، موسیقی راک و آلترناتیو و متال و محلی و سنتی و صدای زن و ویولون و تنبک و کلا هر چیزی که صدای موزون تر از افتادن قابلمه روی کاشی داشته باشد، سیاسی است. الحمدالله منه، تا چند سال قبل جلوی سخنرانی سیاستمداران گرفته می شد، حالا که کل موسیقی مسئله جدی سیاسی است. قلیان هم که سیاسی است، چکمه هم که سیاسی است و اگر برود توی شلوار لی می شود خطرناک در حد تیم ملی اپوزیسیون. ماهواره که بطور کلی خطرناک است و هر دو ماه یک سری اسپایدرمن می روند در یک محله از دیوار خانه مردم راست راست بالا، انگار که همین الآن کودتا را کشف کرده اند. مصاحبه با بی بی سی هم که سیاسی است و در حکم محاربه با امام زمان است.

از اورانیوم و پلوتونیوم بگیر تا گاز هلیوم، پلاتین و طلا و نقره و بخش اعظم عناصر مزدور جدول تناوبی یا مندلیف سابق که سیاسی است، عروسک باربی هم که سیاسی است و راهی است برای نفوذ در فرهنگ مسلمین، گذاشتن کلاس روانشناسی هم که سیاسی است و بیچاره محمدعلی طاهری بخاطر دو تا کلاس روانکاوی چند سال است هاش دو او در اوین دارد می خورد، علوم انسانی که بکلی از صدر تا ذیل سیاسی است. گونیا و نقاله هم که کلا سیاسی است و نشانه فراماسونری و کلا خطرناک است. فیسبوک و توئیتر و تانگو و تلگرام هم که سیاسی است و شبکه عنکبوتی است که اگر کسی چیزی را در آنجا لایک یا توئیت بکند، در حال توطئه علیه حکومت است. تماشای والیبال توسط خواهران هم که توطئه استکبار جهانی است، رمان کلنل دولت آبادی هم که سیاسی است. بدبخت بیچاره میکی ماوس و تام و جری هم که عوامل صهیونیسم هستند، مک دونالد هم که سیاسی است، پیاده روی در وین هم که خطرناک است.

اصلا من چرا این چیزها را مثال می زنم، وقتی سریال لاست، سیکس فیت آندر، فرندز توسط خسن عباسی توطئه استکباری علیه امت شهیدپرور به حساب می آید، وقتی شلوار لی توسط رائفی فرد به عنوان توطئه امپریالیسم علیه افزایش نسل شیعه محکوم می شود، وقتی که ساپورت خواهران موضوع مذاکرات مجلس می شود، وقتی که داشتن پاگوشی پسران توطئه ارزیابی می شود، وقتی کراوات به عنوان دشمن اصلی اسلام محسوب می شود، وقتی که… یعنی کلا من چرا این حرفها را می گویم، بجز تریاک و هروئین که اگر هزار تا دولت هم عوض شوند، این دو عزیز همیشه جایگاه تاریخی شان را حفظ می کنند، همه چیز سیاسی است. بیخودی این آقای مکارم نطق پس از دستور می کند، برادر من همه چیز سیاسی است شما خون خودش را کثیف نکن.

 

پرشین استایل

این گانگام استایل که موجش مثل توفان آمد و مثل نسیم رفت، جهانگیر شده بود، هر کشوری برای خودش یک نوع گانگام استایل درست کرده بود. یکی هم پرشین استایل بود، بالاخره در هر جای دنیا هر چیزی به یک شکل اتفاق می افتد. آقای احمد خاتمی، با شدت و حدت، با خشم و هیاهو و ویلیام فاکنر، با چشمانی ورقلنبیده در طول تاریخ و عرض جغرافیای جمعه های تهران، گفته که : “آنتن های ماهواره ای جهنمی است” و بعدش هم اضافه کرده که “ آنتن های ماهواره می خواهند سبک زندگی مردم را تغییر دهند.” هر کسی چنین جمله ای را بخواند، فکر می کند که الآن تمام استکبار جهانی با سه تا ناو جنگی که توی هرکدامش ده میلیون بشقاب ماهواره و ریسیور و بقیه عناصر مزدور استکباری است، دارد حمله می کند به ام القرای اسلام و احتمال این خطر وجود دارد که تا هفته بعد تعدادی ماهواره به تهران وارد شود.

انگار نه انگار که از ۲۵ سال قبل ماهواره در ایران وجود دارد و هفتاد درصد مردم از آن استفاده می کنند، تازه آقای احمد خاتمی یادش افتاده که ماهواره ها از صهیونیسم هم خطرناک ترند، اصلا خطرناک و جهنمی باشد، اصلا بخواهند سبک زندگی ایرانیان را تغییر بدهند، بعد از ۲۵ سال حالا وقت گفتن این حرف است؟ فرض کنیم حرف آقای احمد خاتمی درست باشد و ماهواره سبک زندگی ایرانیان را تغییر بدهد، اگر این فرض درست باشد، پس در این 25 سال این اتفاق افتاده است. اگر هم تا حالا سبک زندگی ایرانیان تغییر نکرده و تازه می خواهد تغییر کند، پس ماهواره نمی تواند سبک زندگی را تغییر دهد.

از اینها گذشته، چطوری است که ماهواره ها می توانند سبک زندگی امت شهیدپرور را تغییر بدهند، ولی ده تا شبکه 24 ساعته تلویزیونی جمهوری اسلامی ۳۷ سال است که نمی تواند روی مردم ایران تاثیر بگذارد؟ چطوری است که شصت تا شبکه ماهواره ای درپیتی لس آنجلس که بودجه شصت تا شبکه روی هم در یک سال به اندازه بودجه یک هفته صدا و سیمای جمهوری اسلامی نمی شود، می توانند سبک زندگی ملت ایران را تغییر بدهند، ولی تلویزیون جمهوری اسلامی که تعداد کارکنانش ده برابر کل تلویزیون های فارسی زبان است، نمی تواند سبک زندگی امت مسلمان را حفظ کند؟

چطوری می شود که یک جناب خان سروکله اش توی برنامه بامزه خندوانه پیدا می شود و در عرض دو ماه تبدیل به قهرمان ملی می شود و از کیم کارداشیان و پاریس هیلتون معروف تر می شود، ولی آقای قرائتی ۳۷ سال در تلویزیون جمهوری اسلامی درس هایی از قرآن می دهد، و همه مردم برنامه اش را به عنوان استندآپ کمدی نگاه می کنند. یعنی بعد از 37 سال رفتار بی نتیجه آدم کارش را همین جوری ادامه بدهد همین می شود، یک نقی معمولی این همه توی زندگی مردم تاثیر می گذارد، ولی این همه برنامه های خبری و سیاسی هیچ اثری در مردم نمی کند. بابا جمعش کن، یه جای دیگه پهنش کن.

 

دانشگاه مختلط

برادر کاظم خان صدیقی امام حمعه عبور موقت تهران گفته “اگر دانشگاه مختلط و بی حجابی در کشور نبود، جوانان به دنبال تشکیل خانواده می رفتند.” از این جمله می شود چنین نتایجی را گرفت:

یک، در ترکیه و آمریکا و پاکستان و عراق و سوریه و لبنان و استرالیا و کانادا که دانشگاه مختلط وجود دارد و دبیرستان و دبستان هم مختلط است، و بی حجابی هم رایج است، کلا هیچ خانواده ای وجود ندارد.

دو، در زمان حکومت پهلوی که دانشگاهها مختلط بود و مدارس مختلطی هم تک و توک وجود داشت، کلا خانواده وجود نداشت و امامان جمعه تهران که همه شان زمان حکومت پهلوی به دنیا آمدند را لک لک آورده و گذاشت روی پشت بام خانه.

سه، تا ده سال قبل که تعداد دانشگاههای مختلط در ایران بیشتر از حالا بود، و میزان ازدواج بیشتر از امروز بود، کلا بیخیال.