ایلام؛ رتبه اول
در فقر و مهاجرت

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» رکورد دار در بیکاری و خودکشی

یک نماینده مجلس با اعلام اینکه استان ایلام مقام اول مهاجرت در کشور را دارد از بیکاری به عنوان عامل مشکلات این استان یاد کرده و با “شاه کلید” خواندن “توسعه ظرفیتهای استان” گفته این موضوع تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

نماینده دره شهر، بدره، دهلران و آبدانان در استان ایلام در شرایطی بر بیکاری به عنوان پایه مشکلات استان ایلام تاکید کرده که این استان طبق آخرین آمارها از نرخ بیکاری کل کشور مربوط به سال ۹۱، پس از استان لرستان با ۱۷.۳ در جایگاه نخست قرار گرفته است.

ایلام در حالی سال ۹۱ را با این آمار سپری کرد که بیکاری ۲۱ درصدی جمعیت فعال این استان، بهارش را در همان سال رکوردار نرخ بیکاری فصلی در بین سایر استان‌ها کرد.

علی محمد احمدی از نمایندگان استان ایلام روز یکشنبه ۱۷ مهر ماه به خبرگزاری مهر گفته این استان از توسعه مناسبی برخوردار نیست و نرخ بالای بیکاری و نرخ پایین سرمایه گذاری از مشخصه های بارز اقتصاد استان با مراکز مشابه است.

احمدی می‌گوید اولین مشکل استان بیکاری است و شاه کلید حل این مشکل و توسعه استان توسعه ظرفیتهای استان است که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته.

به گفته او “ایلام از نظر بسیاری از ‌شاخص‌های توسعه در ردیف آخر استان‌های کشور قرار دارد و از لحاظ فقر و مهاجرت در ردیف اول استان‌های کشور است.”

این نماینده مجلس همچنین گفته است: “استان ایلام بعد از انقلاب تاکنون هر یک سال و نیم، یک استاندار داشته و عدم ثبات مدیریت در این استان از عوامل توسعه‌نیافتگی منطقه بوده است.”

احمدی در جلسه معارفه استاندار جدید اعلام کرده که استان ایلام از حیث نرخ بیکاری و شاخص فقر جزو استان‌های نخستین کشور است.

استان ایلام به سبب منابع غنی در حوزه نفت و گاز و انرژی از جمله استانهای مستعد برای توسعه است. با این وجود به گفته نمایندگان مجلس این منطقه از نظر مهاجرت معکوس به ویژه در میان نخبگان و افراد دانش آموخته رتبه نخست کشور را دارد. درسالهای گذشته شمار زیادی از شهروندان ایلامی در جستجوی کار به پایتخت و مناطق جنوبی کشور مهاجرت کرده‌اند.

استانهای ایلام و خوزستان از جمله استان‌های توسعه نیافته و محروم کشور هستند. طبق آخرین آمارهای وزارت بهداشت، کمترین ضریب شاخص امید به زندگی، در استانهای ایلام، کردستان و خوزستان محاسبه شده ‌است.

شاخص کیفیت زندگی نسبت مستقیمی با ضریب “امید به زندگی” در جوامع دارد و کاهش آن نشان دهنده اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه است.

علاوه بر این‌ها استان ایلام با اینکه گفته شده امسال آمار خودکشی در آن روند نزولی داشته، برای چندین سال در رتبه نخست جدول آمار خودکشی در ایران قرار داشت. در دی ماه سال ۹۰، مدیرکل سازمان بهزیستی ایلام گفته بود خودکشی در این استان به یک “بحران اجتماعی” تبدیل شده است.

در آذر ماه همان سال داریوش قنبری، نماینده ایلام در مجلس هم از بیکاری به عنوان یکی از دلایل خودکشی در این استان نام برده بود.