موج گسترده بازداشت‌ها در شهرهای مختلف

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» به دنبال راهپیمایی ۲۵ بهمن

در حالی که پس از اعلام انجام راه‌پیمایی از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، موجی از بازداشت‌ فعالان سیاسی و مطبوعاتی، آغاز شده بود، روز گذشته و همزمان با حضور مردم در تجمعات اعتراضی شهرهای مختلف، گزارش‌های رسیده به “روز” حاکی از آن است که تعداد زیادی از معترضان و دست‌کم 300 نفر در تهران بازداشت شده‌اند.

چند شاهد عینی از تهران، به “روز” گفته‌اند که این بازداشت‌ها در نقاطی چون گیشا، پل کالج، انقلاب، خیابان شادمان و دیگر نقاطی که تجمع‌کنندگان در آن‌جا حضور داشتند، به وقوع پیوسته است. برخی از بازداشت‌شدگان در مساجد محل دستگیری خود مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. یکی از افراد بازداشت شده درمیدان آزادی، هنگام فیلم‌برداری از معترضان مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفت. گفته می‌شود نیروهای امنیتی در هنگام بازداشت، به ضرب و شتم وی پرداختند.

در خبری دیگر نیروهای امنیتی با یورش به دانشگاه شریف تعدادی از دانشجویان را مجروح و بازداشت کردند.همچنین براساس اخباری که تاکنون منتشر شده، حامد شاملو داستان نویس و شاعر، روز گذشته در میدان انقلاب توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

نیروهای امنیتی همچنین پس از حضور در منزل باقر اسکویی، وی را بازداشت کرده‌اند. وی فرزند شهید و از فعالان سابق دفتر تحکیم است که یک بار نیز پس از حوادث انتخابات جنجالی سال گذشته بازداشت شده بود.

در ساعات اولیه امروز نیز، علی باقری عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و مدیرکل سیاسی وزارت کشور دوره اصلاحات که هم چنین سابقه معاونیت سیاسی چند استانداری دراین دوره را داشته است، بازداشت شد. این فعال سیاسی که به وزارت اطلاعات احضار شده بود، پس از حدود دو ساعت بازجویی همراه با نیروهای امنیتی به منزلش آورده شد و پس از تفتیش کامل منزل و ضبط اموال که حتی شامل جزوات دانشگاهی همسر و لوازم بازی فرزندانش نیز می شد، به زندان رفت.

یکشنبه شب نیز، عبدالله ناصری، دیگر عضو سازمان مجاهدین انقلاب، با یورش ماموران امنیتی به منزل خود بازداشت شده بود. پیش از این و در روزهای گذشته، تقی رحمانی فعال ملی ـ مذهبی و مشاور مهدی کروبی در انتخابات، محمدحسین شریف‌زادگان وزیر رفاه دولت خاتمی و مسوول کمیته اقشار ستاد موسوی و همچنین همسر خواهر وی، صالح نقره‌کار دبیر کمیته حقوقی ستاد میرحسین موسوی و خواهرزاده زهرا رهنورد، صدرالدین بهشتی، فرزند علی‌رضا بهشتی مشاور موسوی، کوروش زعیم از اعضای جبهه ملی ایران، میثم محمدی و امید محدث از کارکنان سایت «بنیاد شهید بهشتی»، مجتبی شایسته از اعضای حبهه مشارکت، پیمان عارف از اعضای جبهه ملی ایران، مازیار خسروی، دبیر سرویس بین‌الملل روزنامه شرق، فریبا ابتهاج، منشی و مسئول دفتر معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دوره ریاست جمهوری خاتمی، یدالله اسلامی دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس، محمدحسین مهیمنی، فرزند محمدهاشم مهیمنی، استاندار گلستان در دوره اصلاحات و مدیرکل وزارت کشور در دوران وزارت عبدالله نوری و از شهرداران زندانی در جریان پرونده شهرداران تهران، مصطفی میراحمدی‌زاده استاد حقوق عمومی دانشگاه مفید قم، غلامحسین محمودی میمندی، مسئول حوزه شرق حزب مشارکت، نزهت امیرابادیان، غلامحسین محمودی و عباس شجاعی از جمله افراد بازداشت شده بودند.

برخی از گزارش‌ها از شهر رشت نیز حکایت از آن دارد که پس از تجمع مردم در یکی از خیابان‌های این شهر، نیروهای نظامی با گاز اشک‌آور به این تجمع حمله و دست‌کم 20 نفر را بازداشت کردند. در شب  25 بهمن نیز، دو فعال دانشجویی که مشغول شعارنویسی روی دیوارها بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

از سوی دیگر، محسن برزگر و حسین ضامن ضرابی دو تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل بازداشت شدند. به گزارش دانشجونیوز، محسن برزگر و حسین ضامن ضرابی پس از خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تاکنون گزارشی از علت بازداشت این دو فعال دانشجوئی به دست نرسیده است.

محسن برزگر از اعضای دفتر تحکیم وحدت، بعد از حوادث انتخابات ریاست جمهوری برای چهارمین بار متوالی بازداشت شده است. برزگر در حوادث پس از انتخابات دستگیر و به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، وی چندی قبل نیز به همراه چند تن از اعضای دفتر تحکیم وحدت بازداشت و راهی زندان اوین شده  بود. حسین ضامن ضرابی نیز که عضو انجمن اسلامی و مسئول کانون شعر و ادب دانشگاه است، چندی پیش توسط کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم تعلیق با احتساب سنوات محکوم شده بود.

از سوی دیگر، بنا به گزارش “رهانا” فرهاد فتحی دبیر دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین در تجمعات روز جاری بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد. وی سال گذشته از دانشگاه اخراج شده و با حکم چهار ماه حبس تعلیقی روبه‌رو بود.

بر اساس گزارش ها دانشجویان دیگری نیز در جریان راهپیمایی و تجمع امروز در ایران بازداشت شده‌اند که از جزئیات خبر و اسامی آن‌ها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

همچنین سعید سکاکیان فعال دانشجویی و از دانشجویان دانشگاه بین‌الملی قزوین که چندی قبل به اتهام تبلغ علیه نظام به چهار ماه حبس تعلیقی و اخراج از دانشگاه محکوم شده بود، در یکی از خیابان‌های تهران بازداشت و محل نامعلومی منتقل شده است. از وضعیت وی بعد از بازداشت اطلاعی در دست نیست.

گزارش‌ها از شهر اصفهان نیز حکایت از آن دارد که دست‌کم حدود 50 نفر در اعتراضات امروز این شهر بازداشت شده‌اند. از وضعیت بازداشتی‌ها هنوز هیچ اطلاع مشخصی در دست نیست و مکان نگهداری آنان نیز روشن نشده است.

در شهرهای شیراز و کرمانشاه نیز، به دنبال حضور مردم در خیابان و اعتراضات آنان، اخبار منتشر شده حکایت از بازداشت عده‌ای از معترضان دارد، اما هنوز خبری درباره تعداد بازداشتی‌ها منتشر نشده است.