بحران محبوبیت احمدی نژاد

نویسنده

» تحلیل فیگارو از انتخابات مجلس ایران

دلفین مینویی

محمود احمدی نژاد که متهم به خروج از اردوگاه محافظه کاران شده، روز جمعه متحمل توهین های انتخاباتی مجلس ایران گردید.

این رویداد برای احمدی نژاد به مثابه یک ناکامی بزرگ است. با اینکه تحلیل نتیجه این انتخابات به دلیل شرکت نامزدهای “مستقل” و پیچیدگی در ائتلاف های سیاسی بسیار مشکل است، ولی به نظر می رسد که فوق محافظه کاران نزدیک به رهبر انقلاب علی خامنه ای برندگان اصلی انتخابات باشند.

این افراد در شهرهای مقدس مانند قم و مشهد که حضور روحانیون سنتی بسیار چشمگیر است، با تفاوت فاحشی برنده به نظر می رسند. ولی کاهش رأی دهندگان به احمدی نژاد در شهرهایی مانند اصفهان و تبریز که گفته می شد ۹۰ درصد در سال ۲۰۰۹ به او رأی دادند، به خوبی نشان از بحران محبوبیتی رییس جمهور ایران دارد. مناطق روستایی که مدت های طولانی سخنان پوپولیستی و ملی گرایانه او را با گوش جان می شنیدند نیز به نوبه خود ۷۰ درصد به محافل روحانیون رأی داده اند. حتی در گرمسار، زادگاه احمدی نژاد نیز، مردم به او پشت کردند. پروین احمدی نژاد، خواهر او، که برای اولین بار در انتخابات شرکت می کرد، ازسوی اردوگاه رقیب شکست خورد.

 

اصلاح طلبان در حد صفر

این انتخابات به خوبی نشان از جدا کردن اصلاح طلبان از صحنه سیاسی دارد و تنها ۱۹ کرسی از ۶۰ کرسی مجلس جدید به آنها اختصاص یافته. مواضع اصلاح طلبان از تابستان ۲۰۰۹ به دلیل سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات به شدت تضعیف شده و فعالیت های “جنبش سبز” نیز تقریباً در حد صفر است. ازسوی دیگر، این انتخابات نشان دهنده انشقاق میان محافظه کاران بود. رییس جمهور فعلی که متهم به هدر دادن پول نفت برای کمک های اجتماعی به هدف بالا بردن محبوبیت خود است، دیگر جایگاهی در میان طرفداران سابق اش ندارد. او تا هفته دیگر در برابر ۲۹۰ نماینده مجلس فراخوانده خواهد شد تا به سؤالاتی در مورد سیاست اقتصادی و خارجی خود توضیح دهد.

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس می تواند رییس جمهور را در صورتی که توضیحاتش قانع کننده نباشد عزل کند [البته درصورتی که چراغ سبز آیت الله خامنه ای را به دست آورد].

با این حال، به عقیده بسیاری از کارشناسان، رهبر انقلاب که درحال حاضر تحت فشار کشورهای غربی به دلیل برنامه هسته ای است، چندان علاقه ای به جدا شدن از محمود احمدی نژاد ندارد چرا که این مسأله می تواند در نظر جامعه بین الملل به عنوان نشانه ضعف او تعبیر شود. سران جمهوری اسلامی در پیامی که به صورت غیرمستقیم به کشورهای غربی فرستاده اند، از حضور پرشور مردم “تشکر کرده اند” که البته به دلیل عدم حضور ناظران مستقل صحت آن مشخص نیست. از دید آنها، استقبال از “حضور گسترده رأی دهندگان” می تواند سپری در برابر تهدیدهای نظامی اسراییل و تشدید تحریم های اقتصادی باشد.

منبع: فیگارو، ۶ مارس