بوش، درها را به روی ایران باز گذاشته است

نویسنده

guardian_b.jpg

تام روم

بوگوتا، کلمبیا- رئیس جمهور بوش، روز یکشنبه گفت که ایران و سوریه باید در مسیر وعده هایشان برای کمک به عراق، باقی بمانند، اما باید درها را برای رابطه بیشتر با آمریکا و دشمنان اصلی شان در خاورمیانه، باز گذاشت.

بوش در جریان دیدارش با آلوارو اوریبه، رئیس جمهور کلمبیا، گفت: “اگر آنها (ایرانی ها) واقعا می خواهند که به ایجاد ثبات در عراق کمک کنند، می توانند اقداماتی انجام بدهند، مثلا از فرستادن اسلحه و بمب گذاران انتحاری به عراق جلوگیری کنند”.

مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا در یک دور مذاکرات یک روزه پشت درهای بسته، از اتفاقات نادر بود. فرستادگان دو طرف بعد از نشست با یکدیگر جداگانه دیدار نکردند و یکدیگر را به ایجاد بحران در عراق، متهم کردند.

اما بوش اظهار داشت که این گفتگوها سازنده بود. او گفت که امیدوار است که حرکتی که از این کنفرانس آغاز شده است، تا کنفرانس بعدی که قرار است ماه آینده در ترکیه برگزار شود، ادامه پیدا کند. او برای نشان دادن تعهد آمریکا گفت که دفعه بعد، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه، بعنوان نماینده آمریکا حضور پیدا می کند. او گفت: “همه حالا متعهد به کمک به مردم عراق شده اند، که به نظر من خیلی مثبت است. فایده دیگر کنفرانس این بود که دولت اعتماد بیشتری را جلب کرد. ما تا ملاقات بعدی منتظر می مانیم”.

ایران اعلام کرد که حاضر است که هر اقدامی برای خاتمه دادن به خونریزی در کشور همسایه اش را انجام بدهد. بوش در پاسخ گفت: “این ها اظهارات خوبی است و حالا آنها می توانند به همین منوال پیش بروند”. بوش همچنین اعلام کرد که فرستادن 4700 سرباز دیگر به عراق، فقط به قصد حمایت از نیروها است. او می گوید که آن 21500 سربازی که در ماه ژانویه اعزام شدند، احتیاج به حمایت دارند. رئیس جمهور به این پرسش یک خبرنگار که پرسیده بود که آیا آمریکایی ها باید منتظر افزایش دوباره نیروها بشوند یا نه؟ پاسخی نداد. بوش روز جمعه از کنگره خواسته بود که برای نیروهایشان در عراق و همچنین برای 3500 سرباز که قرار است برای تعلیم پلیس و واحد های ارتش افغانستان اضافه شوند، 3.2 میلیارد دلار بپردازد. این مبلغ قرار است از محل بودجه 100 میلیار دلاری که برای عملیات جنگی در عراق و افغانستان درخواست کرده بود، پرداخته شود.

دموکرات های کنگره می گویند که قبض های بودجه جنگ را طوری پرداخت خواهند کرد که باعث شود بوش ارتش را تا ماه اوت سال 2008 از عراق، خارج کند. این ضرب الاجل می توانست به پایان سال 2007 تعدیل شود و این درصورتی بود که دولت عراق در انجام تعهداتش درمورد برقرار کردن امنیت، تقسیم سود حاصل از نفت و حق پیشنهاد اصلاح قانون اساسی کشور، پایبند می ماند.

نقشه دموکرات ها مانع از صف آرایی نظامیانی که مشمول استاندارد های استفاده ازاسلحه و تعلیم دادن نیستند، می شود و به همین دلیل بوش باید از این استاندارد ها چشم پوشی کند. بوش که تهدید کرده است که قوانین سختی را که از سوی دموکرات ها در نظر گرفته می شود وتو خواهد کرد، گفت: “من امیدوارم که کنگره مبلغ کافی که احتیاجات نیروهایمان را در عراق برای انجام وظیفه شان برطرف می کند، بدون مفاد الحاقی در اختیارمان قرار بدهد”.

پیشنهاد های دموکرات ها اخیرا رای نیاورده است.

دیدار کوتاه بوش ار کلمبیا که سومین توقف او در تور دیدار از پنج کشور آمریکای لاتین بود، با اعتراض گسترده مردم و صف افراد مسلح در کنار فرش قرمزو مراسم خوش آمد گویی، همراه بود.

منبع: گاردین، 12 مارس 2007