بسیج و کیهان نگران دانشجویان انگلیسی

نویسنده
نازنین کامدار

» توصیه متکی در مورد حفظ کرامت شهروندان

در آستانه سالگرد حوادث عاشورای سال 88 که  با خشونت نیروهای لباس شخصی عضو بسیج و نیروهای پلیس بر علیه معترضان به نتیجه انتخابات همراه بود، گروه های تند روی جمهوری اسلامی، از جمله تشکیلات شبه نظامی بسیج دانشجویی با انتشار بیانیه ها و گزارش هایی، “نگرانی” شدید خود از حوادث بریتانیا را اعلام و “خشونت پلیس علیه دانشجویان”را محکوم کردند.همزمان وزیر خارجه جمهوری اسلامی از انگلیس خواست “در قبال مطالبات اجتماعی مردم از خود خویشتن داری نشان داده و حرمت و کرامت انسانها را مد نظر داشته باشند.”

این اقدام در حالی صورت می گیرد که هم اکنون بیش از ده ها دانشجو در زندان های  جمهوری اسلامی محبوس اند و حتی اجازه ملاقات یا مرخصی نیز به آنها داده نمی شود.همچنین اعتراضات دانشجویی در لندن و  واکنش پلیس این کشور درحالی به  تیتر اول روزنامه کیهان و سوژه اصلی اخبار صدا و سیمای جمهوری اسلامی  تبدیل شده که هنوز هیچ یک از عاملان و آمران جنایات کهریزک و کوی دانشگاه که بعد ها با انتشار فیلم هایی، نقش بسیج و نیروی انتظامی در ضرب و شتم و کشتن معترضان بیشتر مشخص شد، معرفی و مجازات نشده اند.
روزنامه کیهان که بارها خواستار اقدامات شدیدتر بر علیه دانشجویان و شهروندان معترض به نتیجه انتخابات شده و تاکنون در چند سرمقاله رسما پیشنهاد حذف فیزیکی رهبران مخالفان را داده، روز گذشته در تیتر اصلی خود با عنوان “آتش بحران بر دامن فتنه گران افتاد:سرکوب وحشیانه 40 هزار دانشجو در خیابان های لندن”، از “قساوت پلیس” و “به خاک و خون کشیدن تظاهرات آرام و مسالمت آمیز دانشجویان بی دفاع” ابراز نارضایتی کرد.
کیهان می نویسد: “در ادامه بحران اجتماعی و ناآرامی های خشونت بار در کشورهای اروپایی، لندن صحنه درگیری خونبار 40 هزار دانشجو با نیروهای امنیتی شد.دیروز و پریروز دانشجویان بی دفاعی که نسبت به افزایش سه برابری شهریه خود معترض بودند، به خیابان های لندن ریختند تا در یک تظاهرات آرام، ادعاهای مقامات خود درباره دموکراسی را محک زنند، اما دولت انگلیس در اقدام وحشیانه و کم سابقه ای، خون دانشجویان را در کف خیابان های سرد پایتخت این کشور جاری کرد”.
کیهان در ادامه گزارش اش که به نوشته سایت آینده حالت “مرثیه سرایی” دارد، افزوده است: “شمار زیادی از معترضین با ورود به چمن میدان پارلمان و نوشتن واژه «نه» به رنگ قرمز بر روی آن، مخالفت خود را از طرح دولت برای افزایش شهریه دانشگاه ها ابراز کردند. نیروهای پلیس سواره نظام انگلیس نیز در واکنش به این اقدام دانشجویان، به صفوف آنان یورش برده و با باتوم دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. زد و خوردها در حالی ادامه یافت که دانشجویان به خشم آمده با چوب دستی شیشه های مغازه ها و اموال عمومی را تخریب کرده و ده ها خودرو، کیوسک های مطبوعاتی، باجه های تلفن و هر آنچه در مقابلشان قرار می گرفت را به آتش کشیدند. در این میان، دسته ای از معترضین نیز به سمت وزارت خزانه داری انگلیس رفته و با پرتاب سنگ و شکستن شیشه های ساختمان این وزارتخانه، اعتراض خود را نشان دادند”.
نگرانی کیهان برای دانشجویان انگلیسی در حالی ابراز می شود که حسین شریعتمداری، مدیر مسئول این روزنامه در روز 10 دی 88 در سرمقاله خود با عنوان “خشم مقدس” خواستار اعدام گروهی معترضان به نتیجه انتخابات و مفسد فی الارض و محارب نامیدن آنان به دلیل شکستن شیشه ها و آتش زدن سطل های زباله و… شده و نوشته بود:” فرقه فتنه سبز در روز عاشورای حسینی اوج هتاکی و - البته- حقارت خود را به نمایش گذاشت. عوامل محارب این فرقه با بهره گیری از حضور توده های مردم در عزاداری و استفاده از غیبت آنها با حمله به منازل مردم، بانک ها، اماکن عمومی و به آتش کشیدن آنها و ضرب و جرح عده ای از عزاداران حسینی به رقص و پایکوبی پرداخته و با مرگ مشکوک چند نفر، پروژه کشته سازی، برای ادامه اغتشاشات خود را عملی ساختند”.
این روزنامه در همان شماره در یکی از “اخبار ویژه” خود شکستن شیشه و آتش زدن موتور را مصداق “فساد فی الارض” دانسته و افزوده بود: “چند نفر از هتاکان و اغتشاشگران روز عاشورا با توجه به شواهد و اسناد گوناگون به زودی به اتهام محاربه و فساد فی الارض محاکمه خواهند شد. برخی از این افراد جزء گروهک تروریستی منافقین هستند و چنانچه اتهام آنها در دادگاه ثابت شود، به اعدام محکوم خواهند شد. پرونده این افراد به صورت ویژه و فوری رسیدگی خواهد شد.برخی از تروریست ها و مفسدان فی الارض دستگیر شده در روز عاشورا ضمن حمله وحشیانه به مردم عزادار و نیروهای پلیس اقدام به آتش زدن چند بانک و خودروی پلیس و نیز موتورسیکلت های پارک شده عزاداران کرده اند”.
علاوه بر نگرانی های کیهان برای دانشجویان انگلیسی، سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی نیز که وظیفه سرکوب اعتراضات دانشجویی در داخل دانشگاه را بر عهده دارد، با انتشار بیانیه ای نسبت “به خرد شدن استخوان های دانشجویان به دست عوامل نظام پادشاهی لیبرال انگلیس” ابراز نگرانی کرده است.
این سازمان شبه نظامی در بیانیه خود آورده است: “امروز جهان شاهد ضرب و شتم دانشجویان و خرد شدن استخوان‌های جوانان متعرض به حکومت پادشاهی انگلستان بود و مردم جهان به عینیت، دروغی بودن تمامی ادعاهای حقوق بشر غرب در نظام لیبرال دموکراسی را از نزدیک مشاهده کرده و در این میان مردم انگلستان و به خصوص دانشجویان بی‌دفاع انگلیسی، طعم آزادی و حقوق بشر ادعایی حکومت انگلستان را زیر باتوم‌ها و مشت‌ها و لگدهای پلیس این کشور چشیدند. ما دانشجویان ایران اسلامی ضمن همدردی و حمایت از دانشجویان و جوانان بی‌دفاع انگلیس، خواستار ایجاد فضایی آزاد و دموکراتیک برای پیگیری مطالبات دانشجویان و مردم انگلستان از حکام و صاحبان قدرت این کشور بوده و از مجامع حقوق بشری خواستار پیگیری نقض حقوق شهروندی در این کشور شده و درخواست محاکمه سران نظام پادشاهی انگلستان را در دادگاه‌های بین‌المللی داریم”.
سایت آینده این بیانیه را با عنوان “بسیج دانشجویی پشت انگلیسی‏ها درآمد” چاپ کرد، اما همین تیتر هم رسانه های حکومتی را خوش نیامد تا جایی که جوان آنلاین، سایت وابسته به حفاظت اطلاعات سپاه، در یادداشتی اینچنین واکنش نشان داد: “آیا تلاش های اقلیتی از دانشجویان پس از انتخابات که قصد برهم زدن محیط دانشگاه و بی قید و بند نشان دادن دانشجو را داشتند، می بایست با حمایت بسیج دانشجویی همراه می شد؟ اگر پاسخ مثبت است باید پرسید که آیا شما اصلا از وظایف و تکالیف بسیج دانشجویی حتی به اندازه ذره ای مطلع هستید؟…آیا بسیج دانشجویی پس از کشیده شدن دامنه فتنه و اغتشاشات به داخل دانشگاه، تمام سعی خود را بکار نبست تا در محیطی امن با برگزاری همایش ها و سخنرانی ها، خطوط اصلی دانشجو بودن و دانشجو ماندن را ترسیم کند؟”.
جوان آنلاین افزوده است: “بسیج دانشجویی همواره با ماهیت استکبارستیزی عمل کرده و خواهد کرد؛ بنابراین از هر حرکت استکبارستیزانه حمایت می کند؛ خواه از سوی دانشجویان ایرانی باشد و خواه از سوی دانشجویان انگلیسی. و در برابر هر حرکت استکبارپرستانه ای مخالفت خود را اعلام می کند؛ خواه از سوی عده قلیلی از دانشجویان ایرانی باشد و خواه از طرف دانشجویان دیگر در سایر کشورها”.

از سوی دیگر منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم در دفاع از دانشجویان انگلیسی به میدان آمد و به نوشته رجانیوز “سرکوب و برخورد خشن پلیس انگلیس با دانشجویان معترض در این کشور را محکوم کرد.”
منوچهر متکی گفت: “جمهوری اسلامی ایران با دقت تحولات انگلیس را تحت نظر داشته و همزمانی ضرب و شتم دانشجویانی را که در پی طرح خواسته های صنفی خود بودند با روز جهانی حقوق بشر، مایه تاسف می داند.مدعیان حمایت از حقوق و دموکراسی حتی تحمل شنیدن صدای اعتراض مسالمت آمیز اقشار فرهیخته خود را ندارند و از ابزار سرکوب و فشار به جای گفت و گوی مبتنی بر منطق استفاده می کنند.”

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه به  “دولت انگلیس توصیه کرد در قبال مطالبات اجتماعی مردم از خود خویشتن داری نشان داده و حرمت و کرامت انسانها را مد نظر داشته باشند.”

 

تجمع در برابر سفارت بریتانیا

همزمان با این تحولات، سایت های  نزدیک به حکومت، از جمله رجانیوز و جوان آنلاین روز گذشته به نقل از “مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق” از برگزاری تجمعی در برابر سفارت بریتانیا در تهران در ظهر امروز خبر دادند. بهانه این تجمع  البته “ترور دانشمندان هسته ای به دست عمال ام آی سیکس” عنوان شده است.در تهران شایع شده احتمال دارد بسیجیان امروز وارد سفارت انگلیس شوند؛ این شایعه از آنجا مطرح شده که مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پیش ازاین گفته بود “هیچ تضمینی وجود ندارد که ماجرای 13 آبان 58 و تسخیر لانه جاسوسی در سفارت انگلیس تکرار نشوند”.