نباید تخلف پلیس به حساب نظام گذاشته شود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مرگ ستار بهشتی در مصاحبه با نماینده مجلس

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با “روز” گفت که “مسئولان پلیس فتا ضرب و شتم ستار بهشتی را رد و این احتمال را مطرح کرده اند که این وبلاگ نویس در زندان و از سوی برخی زندانیان فتنه ۸۸ مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشد”. احمد بخشایشی در عین حال گفت که “این مساله از سوی مسئولان زندان اوین رد شده و آنها گفته اند که در بندهای زندان اوین از جمله بند نگهداری زندانیان سیاسی دوربین وجود دارد و چنین مساله ای نبوده است.”

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت پی گیری و روشن شدن علت و چگونگی مرگ این وبلاگ نویس در زمان بازداشت، به “روز” گفت که “اگر بازجویان و نیروهای پلیس در مرگ این وبلاگ نویس مقصر بوده اند باید روشن و با آنها برخورد شود. نباید اجازه داد تخطی دو مامور پلیس به حساب نظام گذاشته شود”.

دیروز جواد کریمی قدوسی، یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با وب سایت امنیتی بولتن نیوز مدعیاحتمال دست داشتن پنج عضو زندانی فتنه ۸۸ در قتل مشکوک وبلاگ نویس” شده بود.

او گفته بود که برخی از نمایندگان مجلس به این قتل مشکوک هستند.

آقای کریمی در تماس “روز” نیز بر ادعاهای خود تاکید میکند، اما او پاسخی به این سئوال نمیدهد که “در حال حاضر هم کمیسیون امنیت ملی مجلس و هم سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده اند قضیه در دست بررسی است و هنوز نتایج بررسی ها مشخص نشده. شما بر چه مبنایی چنین ادعایی مطرح می کنید؟” او تنها میگوید که هرآنچه هست را در مصاحبه با بولتن نیوز گفته است.

ادعاهای آقای کریمی در حالی منتشر شده که یک روز قبل تر محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه از وجود کبودی در ۵ قسمت از بدن ستار بهشتی سخن گفته بود و بر اساس گزارش های منتشر شده سه نفر از بازجویان ستار بهشتی در پلیس فتا بازداشت و تحویل دادسرای نظامی شده اند.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد.در آن روز خانواده اش در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.

براساس اعلام رسانه ها پیکر این وبلاگ نویس در قبرستان رباط کریم به خاک سپرده شده، خانواده وی تحت تدابیر امنیتی مجبور به ترک خانه مسکونی خود و از هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی منع شده اند. براساس گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر، خانواده آقای بهشتی نگران آن هستند که پیگیری پرونده قتل او تبعات جانی برای دیگر اعضای خانواده داشته باشد.

 

بخشایشی: تحقیقات ادامه دارد

اینک احمد بخشایشی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه با “روز” می گوید که تحقیقات درباره علت و چگونگی مرگ ستار بهشتی ادامه دارد. او توضیح میدهد: “من شخصا اعتقاد دارم فارغ از اینکه فرد فوت شده دارای چه مشکلاتی بوده و در وبلاگش به نظام، انقلاب و رهبری توهین میکرده و برای جنبش سبز فراخوان میداده، باید به مساله رسیدگی شود. در امریکا هم وقتی دو پلیس تخلف میکنند یا فردی را مورد ضرب و شتم قرار میدهند آن دو نفر متخلف هستند و زیر سئوال می روند نه شخصیت حقوقی پلیس و یا شخصیت حقوقی نظام شان. بلکه متخلف مورد محاکمه قرار می گیرد و مجازات می شود.”

می پرسم آیا در مورد ستار بهشتی هم پلیس یا بازجویان متخلف محاکمه و مجازات خواهند شد؟ این نماینده مجلس می گوید: “اگر تحقیقات به این نتیجه برسد که پلیس فتا باعث این ماجرا شده، نباید به حساب نظام گذاشته شود. اگر ثابت شود که یک نفر یا دو نفر در این قضیه قصور داشته اند با آنها باید برخورد شود”.

به اظهارات متناقض اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره میکنم؛ کمیسیونی که مسئول پی گیری مساله شده. می پرسم: آقای بروجردی اعلام کرده که ضرب و شتمی صورت نگرفته و آقای کریمی هم ادعا میکند که قتل مشکوک است و احتمال دست داشتن ۵ زندانی “فتنه” را مطرح میکند. آقای بخشایشی با این اظهارات ضد و نقیض آیا امیدی به پی گیری واقعی و درست این قضیه هست؟

 پاسخ میدهد: “آقای بروجردی زمانی آن اظهار نظر را کرد که در جریان گزارش پزشکی قانونی نبود. ایشان با مسئولان پلیس فتا تماس گرفته و سئوال کرده بود که آیا ضرب و شتمی صورت گرفته که آنها هم گفته بودند ضرب و شتم نبوده. آقای بروجردی هم براساس سخنان مسئولان فتا آن اظهارنظر را کرد. اما آقای کریمی فکر میکند این یک پروژه و سوژه از سوی ضدانقلاب است و آن چیزی را بیان کرده که پلیس فتا می گوید. در واقع پلیس فتا اعتقاد ندارد که بچه های آنها اینوبلاگ نویس را مورد ضرب و شتم قرار داده باشند و یکی از احتمالاتی که مسئولان پلیس فتا مطرح کرده اند این است که این وبلاگ نویس در زندان از سوی زندانیان سیاسی فتنه مورد ضرب و شتم قرار گرفته. پلیس فتا سعی میکند قضیه به این سمت برود، البته این مساله را رئیس زندان اوین رد کرده و گفته است که در بندهای زندان اوین دوربین وجود دارد و بند زندانیان سیاسی نیز با دوربین کنترل می شود.”

آقای بخشایشی می افزاید: “علت اینکه عده ای چنین فضایی می سازند و میگویند احتمالا داخل زندان توسط افراد فتنه صورت گرفته شاید به این دلیل است که به این باور نرسیده اند که اگر پلیس خاطی است نباید خطای او دامن کل نظام را بگیرد. من معتقدم که باید واقع بین باشیم، در امریکا هم اگر پلیس تخلف کرد کسی کل نظام امریکا را زیر سئوال نمی برد اینجا هم باید با تدبیر برخورد کنیم. اگر دو پلیس خاطی هستند باید با آنها برخورد کرد. نباید به حساب نظام گذاشته شود”.

آقای بخشایشی سپس به اظهارات محسنی اژه ای در خصوص وجود کبودی در ۵ قسمت از بدن ستار بهشتی اشاره می کند و می گوید: “پزشکی قانونی هنوز به این نتیجه نرسیده که کبودی ها باعث مرگ شده باشد. احتمالات زیادی مطرح است از جمله اینکه این فرد دچار اضطراب شدید بوده و ممکن است بر اثر ایست قلبی ناشی از اضطراب فوت کرده باشد. در زندان هم گفته بوده که قلبش درد میکند. از سوی دیگر باید بررسی شود که او سابقه بیماری قبلی داشته یا نه. همه احتمالات ممکن، باید بررسی و گزارش نهایی پزشکی قانونی منتشر شود که علت چه بوده. اگر مرگ طبیعی یا ایست قلبی بوده یا بر اثر ضرب و شتم منجر به فوت بوده اعلام شود و اگر اثبات شود که پلیس خاطی بوده من معتقدم که باید با پلیس خاطی برخورد شود.”

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در عین حال میگوید: “ما خودمان به دادستانی و قوه قضائیه نقد داریم که مساله قبل از اینکه توسط رسانه های خارجی پخش شود خود ما باید تبیین میکردیم؛اما به هر حال این مساله پیچیدگی های زیادی دارد و باید ابهامات برطرف شود. ولی وقتی دادستانی اعلام میکند که چند بازجو را بازداشت کرده به این معنی است که همه مقداری مردد هستند و شک و شبهه دارند.”

 

سایر واکنش ها

روز گذشته دادستان تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد که “ایشان (ستار بهشتی) در زمان فوت در اختیار پلیس بودند و خبر فوت را پلیس به مرجع قضایی اعلام کرد”.

جعفری دولت آبادی هم از دستگیری چند نفر در همین ارتباط خبر داده و گفته: “امیدواریم طی ۱۰ روز آینده تحقیقات به نتیجه برسد و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم.”

همزمان محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است که “در این ماجرا نیروی انتظامی در مرحله اول درباره رفتارش با این زندانی توضیح دهد. هم قوه قضائیه و هم نیروی انتظامی در این مسئله مسئولیت مشترک دارند و فارغ از اینکه اتهامات این جوان چه بوده است تا زمانیکه زندانی محکوم نشده، متهم در دستان نیروی انتظامی و قوه قضائیه امانت است.”

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرده که “متاسفانه نیروی انتظامی در گذشته هم رفتارهایی داشته که منجربه مخدوش شدن آبروی نظام و سوءاستفاده رسانه های بیگانه شده است”.

به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس، “اگر با برخی از قضات متخلف در مورد کهریزک و برخی دیگر از موضوعات برخورد قضایی محکمی صورت می‌گرفت و به متهمان در همین خصوص توسط برخی دولتمردان جایزه داده نمی شد امروز این اتفاق تلخ رخ نمی داد.”

 اشاره این عضو مجلس به سعید مرتضوی است که اگرچه پای وی به ماجرای کشته شدن چند نفر در بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک باز شد اما محمود احمدی نژاد وی را به دولت آورد و سپس ریاست سازمان تامین اجتماعی را برغم مخالفت مجلس به وی داد.