همکاران روحانی، تحصیل کرده در آمریکا

نویسنده

» گزارش ان‌بی‌سی نیوز از ترکیب دولت آینده

قرار است بسیاری از ایرانی‌های تحصیل کرده در آمریکا در کابینه روحانی پست‌های کلیدی بگیرند که با انتخاب‌های احمدی‌نژاد بسیار متفاوت است.

متخصصان اعتقاد دارند تغییر سریع در روابط بین ایران و غرب نامحتمل است، اما چیدمان حسن روحانی نشان می‌دهد که دولت او احتمالا رویکرد دوستانه‌‌تری نسبت به روابط بین تهران و واشنگتن داشته باشد.

ساسان عقلانی متخصص امور ایران در اندیشکده چتهم هاوس لندن می‌گوید: “من انتظار تغییر برنامه ندارم، بلکه شاید تغییری در نحوه انجام کارها؛ در مورد دیپلماسی این مهم است.”

حسن روحانی در سوم اوت ریاست‌جمهوری را تحویل می‌گیرد و کابینه و مشاوران خود را معرفی خواهد کرد. بین افرادی که از آنها نام برده می‌شود چهار سیاستمدار کهنه‌کار وجود دارند که در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کرده‌اند.

به گفته بیژن خواجه‌پور، مشاور تجاری و نویسنده سایت خبری ال مانیتور در وین، محمود واعظی، از چهره‌های کلیدی مرکز مطالعات استراتژیک که روحانی بر آن ریاست دارد، ممکن است برای وزارت خارجه در نظر گرفته شود. واعظی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه ایالتی ساکرامنتوی کالیفرنیا در سال 1976 است و زندگینامه او نشان‌دهنده دو مدرک دیگر و یک دکترا از دانشگاه ورشو در لهستان دارد.

از نامزدهای دیگر برای پست‌های دولتی، محمد نهاوندیان است که دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه جرج واشنگتن در ژانویه 1994 دریافت کرده و همچنین محمدرضا نعمت‌زاده، مدیر ستاد انتخاباتی ن روحانی  که  در رشته مهندسی محیط زیست از دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در سال 1968 فارغ‌التحصیل شده است.

حسین موسویان نیز امکان دارد از مشاوران کلیدی او در امور روابط خارجی باشد که او نیز دانش‌آموخته دانشگاه ساکرامنتو است و در حال حاضر محقق مدرسه روابط عمومی و بین‌المللی دانشگاه پرینستون است.

حضور شخصیت‌های ارشد تحصیل‌کرده غرب در ایران غیرمعمول نیست. یکی از نامزدهایی که روحانی در انتخابات شکست داد علی‌اکبر ولایتی بود که دکتری خود را از دانشکده پزشکی جان هاپکینز دریافت کرده است؛ علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کنونی ایران نیز دکترا از دانشگاه ام‌آی‌تی دارد.

عقلانی می‌گوید: “من احساس می‌کنم کابینه جدید دیدگاه جهانی‌تری در مقایسه با کابینه احمدی‌نژاد داشته باشد. آنها تجربه دارند، که این خیلی مهم است چون در گذشته کارها خیلی بصورت آزمون و خطا صورت گرفته است. آنها همچنین نسبت به افکار ایران و غرب نسبت به یکدیگر آشنایی دارند.”

روحانی خود تحصیل‌کرده غرب است و فوق‌لیسانس و دکترای خود را در رشته حقوق از دانشگاه گلاسگو در اسکاتلند دریافت کرده است. مهدی زهرا، استاد راهنمای او به خاطر می‌آورد که: “او بسیار آرام و متین بود. انگلیسی خوب حرف می‌زد. او موضوعش را خوب می‌شناخت و به راهنمایی‌های من به روشی سازماندهی‌شده و بافکر واکنش نشان می‌داد.”

یکشنبه گذشته روحانی در مورد وضعیت اقتصادی کشور سخنانی گفت و آنرا بسیار وخیم‌تر از ادعاهای احمدی‌نژاد توصیف کرد. این بدان معنی است که ایرانی‌ها می‌توانند انتظار شفافیت بیشتری از اعمال روحانی داشته باشند.

خواجه‌پور گمانه‌زنی می‌کند که روحانی “یک دولت اتحاد و آشتی ایجاد می‌کند.” او می‌گوید حتی شاید محمدباقر قالیباف که در انتخابات شکست خورد هم مقام دولتی دریافت کند.

موسویان روز دوشنبه در مصاحبه‌ای در مورد سیاست باخت-باخت تحریم‌های واشنگتن گفت: “روحانی منطقی است و به مقررات بین‌المللی احترام می‌گذارد. کلید حل مناقشه با ایران بستگی به این دارد که آیا سیاست سنتی مبتنی بر فشار، تحریم، تهدید و تحقیر غرب نسبت به ایران، به احترام به منافع متقابل و همکاری با دولت روحانی تغییر می‌کند یا خیر.”

منبع: ان‌بی‌سی نیوز - 21 ژوئیه