می‌ایستیم؛ حتی اگر دارمان بزنند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جزئیاتی تازه از دیدار موسوی و رهنورد با فرزندان

پس از گذشت بیش از دو هفته از دیدار نوروزی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با اعضای خانواده خود٬ سایت کلمه، جزییات بیشتری از این دیدار را منتشر کرد. بر پایه این گزارش، زهرا رهنورد در آن دیدار تصریح کرده است: “بر همه حرف‌ها و باورهای قبلی خود ایستاده‌ایم. همه آن مسائل همچنان باقی است. حتی اگر ما را به این درخت توت دار بزنید و زیر همین درخت هم خاکمان کنید، در هرحال چیزی تغییر نمی‌کند و نمی‌ترسیم، چون معتقدیم که حرف حق زده‌ایم و اگر جز این بود الان جای ما در زندان نبود و آزاد بودیم”.

میرحسین موسوی٬ از رهبران جنبش سبز٬ به همراه همسر خود زهرا رهنورد بیش از یک سال است که در حصر خانگی قرار دارند.

موسوی نیز در آن دیدار با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس نهم٬ گفته است که “حتی اگر آمار داده شده مطابق با واقعیت یا نزدیک به آن بود به هرحال مهمترین دستاورد دو سال اخیر تا این انتخابات آگاهی مردم است که همین تعدادی هم که در انتخابات شرکت کردند با آگاهی کامل به شرایط سیاسی و شرایط زندگی شخصی خودشان بوده است”.

سایت کلمه ـ نزدیک به موسوی ـ در روزهای تعطیلات نوروزی در گزارشی نوشته بود که این دیدار در روزهای نخست سال ۹۱ و در حضور ماموران امنیتی برگزار شده، سه ساعت و نیم به طول انجامیده و “حال جسمی و روحیه این دو” نیز “خوب” بوه است.

این سایت اکنون دست به انتشار جزییات بیشتری از این دیدار زده و نوشته است: “دو روز مانده به پایان سال با چند نفر از اعضای مختلف خانواده غیر از دختران تماس گرفته شده و به آنها گفته شده بود که این دو می توانند با فرزندان خود دیدار داشته باشند. موضوع با این تاکید همراه بود که دیدار باید در جایی خارج از تهران صورت پذیرد. ماموران از اعضای خانواده خواسته بودند که مکانی در خارج تهران، از کرج تا نقاط مختلف را در نظر بگیرند”.

این دیدار نهایتا در شمال کشور و در حضور پرشمار ماموران امنیتی برگزار شده و هنگام دیدار فرزندان موسوی با پدر و مادر خود ماموران امنیتی اقدام به عکس‌برداری از آن‌ها کرده‌اند. کلمه نوشته است که این امر با اعتراض شدید آن‌ها روبرو شده٬ چرا که “برای فرزندان و نیز مهندس موسوی همواره در نیّت نادرست تهیه و یا توزیع کنندگان عکس های خانوادگی یا خبرهای حاشیه ای تردیدهای امنیتی جدی وجود داشته است”.

هفته گذشته نیزجزییات دیگری از دیدار موسوی و رهنورد با فرزندان خود منتشر شده بود. آن زمان اعلام شد که میرحسین موسوی٬ از هواداران جنبش سبز دعوت کرده است که به مطالعه کتاب “وجدان بیدار: تسامح یا تعصب” نوشته اشتفان تسوایگ بپردازند. موسوی پیش از این نیز در پاسخ به سوال نزدیکان خود درباره وضعیت دوران حصر٬ از آن‌ها خواسته بود کتاب “گزارش یک ادم‌ربایی” نوشته گابریل گارسیا مارکز را بخوانند.

سایت کلمه در خبر جدید خود٬ نوشته است که موسوی همواره تلاش کرده با توجه به وضعیت روز کشور٬ کتاب‌هایی برای مطالعه پیشنهاد کند٬ “از جمله کتاب گزارش یک آدم ربایی و کتابی دیگر در جلسات پیشین و در جلسه اخیر کتاب وجدان بیدار اثر اشتفان تسوایگ”. این سایت اما اشاره‌ای به نام کتاب سوم نکرده است.

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد مدت‌ها امکان ملاقات حضوری با فرزندان خود را نداشته اند. موسوی در نخستین سالگرد حصرش، در یک گفت‌وگوی تلفنی به فرزندان خود اطمینان داده بود که “هیچ چیز عوض نشده… دخترانم شما بدانید که من بر سر مواضع پیشین خود همچنان ایستاده‌ام”. کلمه نوشته بود که این تماس تلفنی “پس از چندین ماه بی‌خبری مطلق” و چند روز پیش از سالگرد حصر آنها انجام شده؛ تماسی که موسوی در آن احتمال داده بود که “ممکن است به دلایلی همین تنها امکان حداقلی چند ماه یکبار برای کسب خبر از وضعیت ما با شما را هم قطع کنند”.

آن‌ها اما چندی بعد و پس از برگزاری انتخابات مجلس نهم با فرزندان خود دیدار کردند؛ دیداری که در آن موسوی ضمن انتقاد از حضور سیدمحمد خاتمی در انتخابات از ضرورت “صبر و گذشت” سخن گفته بود.