حامیان جریان انحرافی به اشتباه شان اعتراف کنند

نویسنده
نازنین کامدار

» انتقاد تلویحی هاشمی از خامنه ای

همزمان با افزایش تنش ها بین دولت و سایر ارکان جمهوری اسلامی که هم اکنون در قالب بحث بودجه وماجرای «مصافحه محمود احمدی نژاد با مادر هوگو چاوز» پی گرفته می شود، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی که سایت های خبری آن را “تند و کم سابقه” ارزیابی کرده اند، به طور تلویحی از آیت الله خامنه ای خواست که به اشتباه خود در دفاع از محمود احمدی نژاد اعتراف و از مردم عذر خواهی کند.

اودر همین سخنان که در جمع نمایندگان ادوار مختلف مجلس بیان شده،همچنین ایده آیت الله خامنه ای درباره تغییر ساختار نظام حکومتی از “ریاستی” به “پارلمانی” را مردود دانسته و تاکید کرده است که چنین تغییری منجر به تضعیف “جمهوریت نظام” می شود.

این سخنان در حالی بیان شده که هفته گذشته، مجلس خبرگان رهبری که هاشمی رفسنجانی نیز از اعضای آن است بحث تغییر ساختار حکومت از “ریاستی” به “پارلمانی” را در دستور کار قرار داد و بر نگرانی ها در مورد این احتمال که انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم آخرین انتخابات ریاست جمهوری باشد، افزود.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، هاشمی رفسنجانی در سخنان خود به “جریان انحرافی” هم حمله کرده اما در به وجود آمدن آن کسان دیگری را مقصر دانسته است.

او گفته است: “برخی جریانات مشکوک و افراطی متخصص تخریب دستاوردهای سه دهه گذشته نظام اسلامی هستند. عجیب این است که بعضی از شخصیت‌ها، اعم از روحانی و غیرروحانی، خام این جریان و تفکر شدند و آن‌چنان مورد حمایت قرار دادند که اکنون به‌رغم فهم اشتباهات گذشته، روی بازگشت و اعتراف به خطا و اشتباه را ندارند و خلاف میل قلبی و عقلی خود دست از حمایت از این بلیه برنمی‌دارند و حاضر نیستند از مردم عذرخواهی کنند”.

به گزارش آفتاب هاشمی افزوده است: “شجاعت و شهامت اعتراف به اشتباه نعمت بزرگ خداوند است اما برخی در توجیه خطا و اشتباه خود به جایی رسیده‌اند که نعوذبالله جریان «معاذ» صدر اسلام را درباره خطاپذیری و اشتباه رسول گرامی اسلام مثال می‌آورد.خطر اصلی این است که جریانی انحرافی تلاش دارد معضلات و ناکارآمدی‌هایی را که خود باعث و علت آن بوده است، موذیانه از پذیرش مسئولیت تخریب‌ها و ضایع شدن اعتماد مردم شانه خالی کند و جاخالی بدهد”.

منظور هاشمی رفسنجانی از “جریان معاذ” اشاره به یکی از صحابه پیامبر اسلام است که بر اساس روایات به دلیل در اختیار داشتن “اسرار” پیامبر همواره مورد توجه بوده است.

 

هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنان خود از “نظام پارلمانی” انتقاد کرد و گفت: “از ابتدای انقلاب هم غیر از «نظام جمهوری اسلامی» به شیوه دیگری نمی‌شد کشور را اداره کرد. اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران مسلمان و محبّ اهل بیت هستند و همین مردمی که برای کوچکترین امور اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود از روحانیت و علما استمزاج می‌کردند و می‌کنند، چگونه پذیرای سیستم حکومتی غیر از جمهوری اسلامی و ولایت فقیه می‌شوند؟ پیرامون مطرح شدن مجدد بحث «انتخاب ریاست جمهور به روش پارلمانی» باید بگویم که رهبر معظم انقلاب هم مخالف هستند و در موارد گوناگون چه در کرمانشاه و چه در دیدار اخیر با خبرگان رهبری، مثال «سیستم پارلمانی» را به عنوان نمونه‌ای از بن‌بست‌ناپذیری نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی عنوان کردند و خود ایشان هم موافق تضعیف بعد جمهوریت نظام نیستند. در زمان بازنگری قانون اساسی هم بسیاری از خبرگان ملت، پارلمانی شدن نظام را مخالف با بعد جمهوریت می‌دانستند، چرا که از الزامات پذیرش نظام پارلمانی، تغییر بُعد جمهوریت نظام است که این امر در هیچ دوره‌ای مورد موافقت قرار نگرفته است”.

رسانه های حکومتی سخنان هاشمی رفسنجانی را به طور هماهنگ با عنوان “انتقاد هاشمی از جریان انحرافی” بازتاب داده و انتقاد های او را که به آیت الله خامنه ای باز می گشت، نادیده گرفته اند.

گفتنی است بحث نظام پارلمانی را آیت الله خامنه ای برای اولین بار در سفر سال قبل خود به کرمانشاه مطرح کرد. او گفت: “در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس‌جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود که شیوه خوب و مؤثری است اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر سازوکار فعلی وجود ندارد”.

این بحث مسکوت ماند تا هفته گذشته در اخبار مربوط به اجلاس مجلس خبرگان رهبری نگهان اعلام شد که این مجلس بحث تغییر نظام سیاسی را در دستور کار خود قرار داده است.

سایت های خبری نوشته بودند: “شنیده شده حجت‌الاسلام حیدری آل‌کثیر، ‌نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در نطق پیش از دستور سیزدهمین اجلاس خبرگان رهبری، طرح نظام پارلمانی که پیش از این نیز از سوی یکی از مراجع تقلید مورد بحث قرار گرفته بود را موضوعی قابل پیگیری و طرح در مجامع علمی دانسته است”.

سایتی نزدیک به محمود احمدی نژاد به نام “رئیس جمهور ما” نخستین سایتی بود که این خبر را منتشر کرد و در ذیل آن نوشت: “طرح نظام پارلمانی پیش از این توسط طیفی از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی در مجلس هشتم مطرح شد و در مجلس نهم نیز در قالب طرح «اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری» مطرح شد که با واکنش دانشجویان و رسانه‌ها به نتیجه‌ای نرسید. ویژگی بارز نظام پارلمانی، کم شدن نقش مردم برای انتخاب شخص اول اجرایی کشور به طور مستقیم و قدرت گرفتن احزاب در کشور است. در نظام پارلمانی شخص اول اجرایی کشور توسط نخبگان سیاسی منصوب می‌شود چرا که اصولاً در چنین بینشی توده‌های مردم صلاحیت یا حق انتخاب فرد اصلح را ندارند.”

علاوه بر حیدری آل کثیر، آنطور که فارس نوشته، حسینی‌شاهرودی هم به عنوان دومین سخنگوی سیزدهمین اجلاس خبرگان رهبری هم در همان اجلاس گفته است: “رویه انتخابات پارلمانی که از سوی مقام معظم رهبری در سفر سال گذشته معظم‌له به استان کرمانشاه مورد اشاره قرار گرفت، رویه‌ای مطلوب بوده است. تجربه انتخابات رئیس‌جمهور با روش پارلمانی در برخی از کشورها موفق بوده است. البته باید توجه داشت که این روش بدون انجام تخریب، می‌تواند روش خوب و مطلوبی باشد. طرح پیشنهادی مقام معظم رهبری درخصوص انتخابات پارلمانی قابل تحلیل و ارزیابی و کارشناسی صاحب‌نظران جامعه و قابل پیگیری است”.