درس روزنامه نگاری به خارجی ها

پویان فخرایی
پویان فخرایی

» نامه سایت های اصولگرا به رسانه های غربی:

سردبیران شش سایت خبری اصولگرا در نامه ای به رسانه های غربی ضمن انتقاد از نحوه پوشش خبری وقایع بعد از انتخابات، وبا تکرار اتهامات دولتمردان جمهوری اسلامی، این رسانه ها را متهم به تحریف وقایع ایران و عمل “غیرحرفه ای” کردند.

گردانندگان الف، تابناک، جهان، خبر آن‏لاین، فردا و همشهری ‏آن لاین دراین نامه که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده، رسانه های آمریکایی و اروپایی را به صورت عام مورد خطاب قرار داده و با طرح چند مصداق از آنها خواسته اند “با معیار قرار دادن وجدان حرفه ای” به نحوه اطلاع رسانی خود در شش ماه اخیر نگاهی دوباره بیندازند.

 جالب اینکه یکیاز این مصداق ها، داستان مرگ نداآقاسلطان است که نویسندگان این نامه در مورد آن نوشته اند: “به نظر شما در روزهای اوج اعتراضات که دولت ایران به دنبال آرام کردن فضا و معترضان به دنبال ایجاد هیجان بودند، قتل ناجوانمردانه ندا به نفع چه کسی بود و چه کسی از آن سود برد؟ تناقض در صحبتهای آرش حجازی که در فیلم حاضر است و در مصاحبه با بی‌بی سی جزئیات ماجرا را نقل می‌کند، چگونه قابل توجیه است؟ اصولا چه طور در محیط عادی خیابان، به یک نفر شلیک می‌شود و بقیه رهگذران بجای اینکه پناه بگیرند، بی‌تفاوت رد می‌شوند یا تماشا می‌کنند یا فیلمبرداری می‌کنند؟! شما به هنگام انعکاس خبر قتل ندا این سئوال‌ها را نپرسیدید؟ آیا این رفتار اطلاع رسانی شما حرفه‌ای بود؟”

در مورد ترانه موسوی هم نویسندگان این نامه رسانه های غربی را متهم کرده اند که با استناد به یک “وبلاگ بی هویت” به درج این خبر مبادرت کردند.

ادامه این نامه، تکرار دیگر اتهامات مسئولین جمهوری اسلامی به دولتهای انگلیس و آمریکاست مبنی بر اینکه از طریق شبکه های تلویزیونی بی‌بی‌سی و صدای امریکا به “آشوب گری و آموزش راه‌های تخریب اموال عمومی و حمایت از گروههای تروریستی نظیر گروه عبدالمالک ریگی” مبادرت کرده اند. در نامه مذکور همچنین آمده رسانه های غربی کشتار روز 25 خرداد راکه ناشی از “حمله نیروهای نفوذی مجاهدین خلق به ساختمان بسیج” بودناشی از عملکرد پلیس معرفی کرده اند.

در این نامه  هیچ اشاره ای به رفتار دولت ایران در برخورد با خبرنگاران رسانه‌های غربی که ساعاتی بعد از انتخابات از حضور در خیابانهای تهران منع و به تدریج از ایران اخراج شدند، نشده است. گردانندگان این سایت های وابسته به جناح راست همچنین اشاره ای به محدودیت هایی که خبرنگاران خارجی در این مدت در ایران با آن مواجه بوده اند، از جمله منع حضور در راهپیمایی ها، بجز تظاهرات حکومتی، آن هم با اسکورت نیروهای امنیتی و در مکانهای از پیش تعیین شده نکرده اند.

سردبیران سایت‌های امضا کننده‌ این نامه تمامی از چهره های شناخته شده اصولگرایان منتقد دولت نهم و دهم هستند.

سایت تابناک میراث ‌دار سایت پر بازدید و جنجالی بازتاب است که توسط منصوبین محسن رضایی اداره می‌شود. همشهری آنلاین، سایت روزنامه همشهری، ارگان شهرداری تهران است که مدیر مسئول آن توسط محمد باقر قالیباف منصوب می‌شود. سایت فردا نیز منصوب به این رقیب احمدی نژاد در انتخابات نهم ریاست جمهوری است. سایت خبر که پیش از این ارگان روزنامه خبر بود(روزنامه‌ای که به عللی ناگفته از انتشار بازماند) توسط یکی از نزدیکان علی لاریجانی به نام حسین انتظامی اداره می شود. سایت الف وابسته به احمد توکلی است و جهان نیوز توسط علیرضا زاکانی از هم پیمانان لاریجانی در مجلس اداره می‌شود.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری مثلث لاریجانی، رضایی و قالیباف سعی داشتند اتحادی در مقابل اصلاح طلبان و حامیان محمود احمدی نژاد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل بدهند که با کنار کشیدن قالیباف ازعرصه انتخابات دهم، این اتحاد با حضور رضایی در انتخابات و حمایت لاریجانی به کار خود ادامه داد؛ هرچند انتخابات دهم نیز برای این گروه خاطره‌ای بهتر از انتخابات ریاست جمهوری 84 باقی نگذاشت.

با این حال خبر اعتراضات و یا کشته‌ و مجروح شد تظاهرات کنندگان مخالف دولت احمدی نژاد به این سایت ها راه پیدا نکرد.