آسیب پذیری برنامه هسته ای ایران

نویسنده

» مقاله ساینس مانیتور درباره عملیات جاسوسی آمریکا

اسکات پیترسون

گزارش شده که یک دانشمند هسته ای ایران که در هنگام مراسم مذهبی حج در سال گذشته در عربستان سعودی ناپدید شد، به آمریکا پناهنده شده است و سازمان سیا را در جریان برنامه هسته ای بحث انگیز تهران قرارداده است.

گزارش خبری شبکه ای- بی- سی درباره شهرام امیری، رونمایی کم نظیری از برنامه مخفی اطلاعاتی درازمدتی است که از سوی ایالات متحده دنبال می شود.

منابعی که از عملیات مستمر سازمان سیا در ایران مطلع بودند به شبکه ای- بی- سی گفتند، پیوستن آقای امیری به این سازمان، “یک ضربه اطلاعاتی” در راستای تلاش های آمریکا برای درک بهتر برنامه بحث انگیز هسته ای ایران و وارد کردن خسارت به آن بوده است.

بر اساس این گزارش، “ناپدید شدن آقای امیری، بخشی از طرح درازمدت سازمان سیا برای در اختیار گرفتن وی بوده است. گزارش می شود سازمان سیا از طریق یک واسطه که به نمایندگی از ایالات متحده حامل پیشنهاد سازش بوده، با این دانشمند هسته ای تماس گرفته بود.” امیری کمک کرد تا “ارزیابی های اطلاعاتی ایالات متحده” درباره فعالیت های هسته ای ایران تأیید شود.

مارک فیتزپاتریک کارشناس منع اشاعه جنگ افزارهای هسته ای در مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی لندن به ساینس مانیتور گفت: “ایران در حال حاضر دارای مجریان و دانشمندان کافی است و با جدا کردن یک دانشمند هسته ای پیشرو و یا ناپدیدکردن آنها، نمی توان این برنامه را از کار انداخت. با این حال، در هر برنامه کلیدی تسلیحاتی، تعداد معدودی از دانشمندان وجود دارند که می توانند دست آوردهای بسیار خاصی به ارمغان بیاورند.”

امیری به عنوان یک محقق در دانشگاه علوم دفاعی مالک اشتر فعالیت می کرد. این دانشگاه در اواسط سال 2008 از سوی اتحادیه اروپا در فهرست سیاه قرار گرفت. بر اساس قوانین پارلمان اتحادیه اروپا، این دانشگاه با وزارت دفاع ایران مرتبط بوده و “در سال 2003، یک دوره آموزشی موشکی برگزار کرده است.”

نام رئیس این دانشگاه که یک سردار نظامی است، در اولین دور تحریم های شورای امنیت سازمان ملل در سال 2006 به عنوان یکی از هفت نفر “درگیر در برنامه هسته ای ایران” ذکر شده بود.

گزارش های خبری ایران، امیری را به عنوان یک “چهره دانشگاهی” معرفی کرده اند. منوچهر متکی وزیر خارجه ایران در اکتبر گذشته گفت، ایران شواهدی در اختیار دارد که از نقش آمریکا در ربوده شدن امیری و نیز ناپدید شدن علیرضا عسگری معاون سابق وزارت دفاع در استانبول در مارس 2007 حکایت می کند. گفته می شود عسگری نیز پناهنده شده است و به نهادهای اطلاعاتی غرب و اسرائیل کمک کرده است.  

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران در دسامبر گذشته به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه، گفت امیری هیچ ارتباطی با سازمان وی ندارد و هرگز توسط سازمان انرژی هسته ای استخدام نشده است.

با این وجود، سه ماه پس از ناپدید شدن امیری در جریان مراسم حج ژوئن گذشته در عربستان سعودی، ایران مجبور شد نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل را در جریان ساخت یک نیروگاه کوچک غنی سازی اورانیوم در قم قرار دهد. ظاهراً این اقدام پس از آن صورت گرفت که از اطلاع نهادهای جاسوسی ایالات متحده از وجود این تأسیسات اطمینان حاصل شد. اطلاع رسانی ایران یک روز پس از اعلان خبر وجود این مرکز توسط باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت.

فیتزپاتریک گفت: “عملیات مخفیانه ای که بدون شک چندین سال ادامه داشته اند، از دو نظر حائز اهمیت اند. اول به دلیل اطلاعاتی که برملا شد، به توانائی ایران برای مخفی نگاه داشتن تأسیسات هسته ای ضربه زد. برای مثال با برملا شدن وجود مرکز قم، این مرکز دیگر کارآییِ خود برای ساخت سوخت تسلیحات هسته ای را از دست داد، هدفی که ظاهراً دلیل اصلی ساخت این مرکز بوده است. به نظر می رسد امیری در برملا شدن این مرکز نقش داشته است.”

دوم اینکه “جلوی انگیزه ایران برای نزدیک تر شدن به تسلیحات هسته ای را می گیرد. عملیات مخفیانه ظاهراً از طریق ایجاد خرابکاری های مخفی که به اختلال بیشتر در کار سانتریفوژها و خارج کردن برخی از مغزهای متفکر این برنامه منجر شده و جلوی عزم ایران برای اجرای این برنامه را گرفته است.”

ایالات متحده در حال حاضر مشغول کار بر روی برآوردهای جدید اطلاعاتی از برنامه هسته ای ایران است و انتظار می رود گزارش جدید با تجدیدنظر در برخی نتیجه گیری های موجود در گزاش قبلی همراه شود. گزارش سال 2007 نتیجه گرفته بود ایران تا سال 2003 به کار بر روی برنامه تسلیحات هسته ای ادامه می داد اما این برنامه را از آن پس متوقف کرده است.

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 31 مارس 2010