یک قدم تا اخراج

نویسنده

mohsenkadivar478.jpg

کیان آشنا

زمینه سازی برای منزوی کردن واخراج محسن کدیور از دانشگاه تربیت مدرس، وارد مراحل اجرایی جدی تری شد. او پیش

از این توسط گردانندگان دانشگاه تربیت مدرس از شوراهای تخصصی گروه های آموزشی دانشکده علوم انسانی کنار گذارده شده بود.

موج پاک سازی ها در دانشگاه تربیت مدرس پس از ضیافت افطار سال گذشته رهبر جمهوری اسلامی آغاز شد.در آن مراسم آن گونه که مردم از طریق اخبار، به ویژه پخش تلویزیونی این برنامه مطلع شدند، فرهاد دانشجو [رئیس انتصابی دانشگاه تربیت مدرس] در نقش مجری برنامه به ایفای وظیفه پرداخت. وی پس از این جلسه رسمی، مورد تفقد ویژه قرار گرفت و در همانجا امریه سرکوب اساتید دگراندیش را شخصا استماع کرد.

به دنبال این برنامه ریزی و در جهت اجرایی کردن این برنامه مسجد دانشگاه طی ماه اردیبهشت 86 به مکانی تبدیل شد که به بهانه نقد و بررسی مقاله “قرائت فراموش شده، بازخوانی نظریه «علمای ابرار» تلقی اولیه اسلام شیعی از اصل امامت” منتشر شده در فصلنامه مدرسه، (سال اول، شماره سوم، اردیبهشت1385، صص 92-102) کلید برنامه اخراج کدیور زده شود.

در نشست اول، که بدون اعلام قبلی انجام شد، حجت الاسلام مسعودی خمینی نماینده مقام رهبری در دانشگاه تربیت مدرس و معاون سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه های کشور، روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه در سخنانی در بین نمازهای ظهر و عصر با عنوان “تقبیح نظریه علمای ابرار” به نقد این مقاله که یک سال پیش منتشر شده بود پرداخت. متعاقب آن درروز دوشنبه سی و یکم اردیبهشت ماه در همان مکان، دکتر مهدی کوچک زاده استادیار دانشکده کشاورزی، عضو بسیج اساتید و از جمله راه یافتگان به مجلس نهم از حوزه تهران، مقاله یادشده را غیرقابل تحمل خواند و خواستار اخراج سریع نویسنده آن توسط “مومنان غیرتمند” شد.

این زمینه سازی ها در شرایطی انجام می شود که گفته می شود آرای متفاوت محسن کدیور به ویژه نقد او به تئوری ولایت فقیه موجب گشوده شدن پرونده جدیدی علیه وی در دادگاه ویژه روحانیت شده و حدود یک سال است که موجب پرونده سازی در هیات بدوی انتظامی هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس شده است.

چهار تن از اعضای گروه فلسفه و حکمت دانشگاه تربیت مدرس به نام های رضا اکبریان، محمد سعیدی مهر، لطف الله نبوی و سید محمد علی حجتی چند ماه پیش در اقدامی طراحی شده در نامه ای به رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس به این بهانه که حضور محسن کدیور در این گروه “محیط آرام و خالی از تنش گروه” را بهم می زند، خواستار خاتمه کار او در این گروه شدند.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند با بالا گرفتن بحث ضرورت انجام انقلاب فرهنگی دوم در دانشگاه ها و حوادثی که این روزها در دانشگاه های امیرکبیر و علامه طباطبایی در جریان است، چنین اقدام هایی زمینه سازی برای پیشبرد این پروژه در دانشگاه تربیت مدرس است.

اواخر سال گذشته فاش شد که در دور جدید عملیات انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها در پی روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، ستاد فرماندهی این عملیات طی دوره جدید آموزشی به اقدام های برنامه ریزی خود برای پاکسازی دانشگاهها از وجود اسانید دگراندیش شتاب بیشتری بخشیده است.

بر اساس اطلاعات موجود اولویت های زیر در عملیات جدید ستاد فرماندهی پاک سازی دانشگاه ها به تصویب رسیده و جهت اجرای مرحله ای به روسای دانشگاهها و دانشکده های مختلف ابلاغ شده است اولویت های زیر در دهه ی سوم مهر ماه 85 جهت اجرا نهایی گردید:

اولویت اول، (در بین دانشکده های مختلف دانشگاههای کشور) دانشکده های علوم انسانی اولویت دوم، اساتیدی که سابقه زندان داشته و دارای پرونده در دادگاه انقلاب یا دادگاه ویژه روحانیت هستند اولویت سوم، اساتیدی که ازپشتوانه علمی، نفوذ در جامعه و اعتبار بیشتری در بین دانشجویان برخوردارند.

گفته می شود یکی دیگر از دلایلی که اخراج کدیور را موجب شده، اقامه نماز عید فطر توسط او همزمان با اقامه نماز توسط رهبر جمهوری اسلامی است.این نماز مورد استقبال گسترده اقشار مختلف فرهنگی و سیاسی به ویژه روشنفکران و دانشجویان قرار گرفت.