خبرنگاران، حیوانات موذی هستند

نویسنده

شروین امیدوار

معاون عمرانی استانداری زنجان در جلسه شورای شهر، خبرنگاران را حیوانات موذی توصیف کرد. وی در جمع اعضای شورای شهر زنجان خطاب به خبرنگاران گفت: “من در این یک سالی که به زنجان آمده‌ام، بعضی از این اصحاب مطبوعات عین بعضی از حیوانات موذی فقط روی زخم می‌نشینند و این جای تأسف برای این شهر زیباست”.

میر محمدی در ادامه اظهارات توهین آمیزش خبرنگاران و اصحاب مطبوعات را فکاهی نویس نام داد، آنها را به تشنج آفرینی متهم کرد و گفت: “اینها فکر می‌کنند با ناراضی‌تراشی، تشنج ایجاد کردن، می‌توانند دوتا برگه جریده‌شان را بفروشند. مردم سره را از ناسره تشخیص می‌دهند و می‌دانند چه کسانی آمده‌اند از فضای متشنجی که خودشان در روزنامه‌شان درست می‌کنند در بین مردم و در شورای شهر از این خبرها نیست”.

معاون عمرانی استانداری زنجان که از یکسال قبل به این سمت منصوب شده، افزود: “الآن از لحاظ مدیریت حوادث غیرمترقبه استان نمونه بوده، از لحاظ جذب اعتبارات عمرانی بهترین استان بوده، بعضی ها سیاه نمایی می کنند از طاووس فقط پای زشت را می بینند. این را بنویسند حتماً اگر جرأت نوشتن دارند. این زیبایی را نمی بینند حمایت مردم از مسئولین را نمی بینند ولی اختلاف نظری هم که وجود دارد آن را چنان برملا می کنند که انگار فاتح کوه اورست شده اند”.

اعتراض خبرنگاران زنجان

به گزارش خبرگزاری ایسنا سخنان توهین آمیز این آقای معاون، باعث اعتراض شدید خبرنگاران حاضر در جلسه شد و آنها در واکنش به این سخنان، جلسه شورای شهر را ترک کردند.

این خبرنگاران سپس در سالن شورا تجمع کردند و بعد از مدتی حجت الاسلام بیگدلی دبیر کل خانه مطبوعات استان زنجان با حضور در ساختمان شورای شهر، به همدردی با آنان پرداخت و خواستار عذرخواهی رسمی مدیریت ارشد استان شد.

روزنامه “مردم نو” که در زنجان منتشر می شود اعلام کرد خبرنگاران زنجانی در ساختمان هفته‌نامه بهار زنجان تجمع کردند و رضا دینی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع خبرنگاران آمد و قول داد موضوع را بررسی کند.

در همین حال رحمت اله بیگدلی، دبیر کل خانه مطبوعات استان زنجان خبر داد: “اصحاب مطبوعات و خبرنگاران استان، خواهان عذرخواهی رسمی استاندار زنجان هستند، شاید این عذرخواهی، مرهمی باشد بر زخم عمیقی که به واسطه‌ اظهارات معاون امور عمرانی استاندار‌ی زنجان بر دل اصحاب مطبوعات وارد شده است”.

به گفته بیگدلی “به دنبال وقوع این حادثه‌ تأسف بار، خبرنگارانی که در جلسه‌ شورای شهر مورد اهانت معاون امور عمرانی استانداری زنجان واقع شده بودند، اقدام به تجمع کردند و قصد تحصن در مقابل استانداری را داشتند که برای جلوگیری از تنش و تبعات بعدی آن، از خبرنگاران معترض، درخواست پایان دادن به تجمع را کردیم و از آنان خواستیم اجازه دهند، این موضوع را از طریق مجاری قانونی پیگیری کنیم”. دبیر کل خانه مطبوعات زنجان تاکید کرد که تاکنون چنین توهینی به مطبوعات، از سوی هیچ مسؤولی در استان زنجان مشاهده نشده است.

بیگدلی با اشاره به حضور 40 خبرنگار رسانه های خبری فعال در زنجان در جلسه شورای شهر آن را نشانه ای از حسن نیت مطبوعات دانست و گفت: “ماانتظار داشتیم که این رابطه، ثمرات شیرینی برای توسعه‌ استان و شهر زنجان داشته باشد، ولی با کمال تأسف و به طور کاملاً غیر منتظره در این جلسه با توهینی بی سابقه از سوی معاون امور عمرانی استانداری زنجان به مطبوعات استان مواجه شدیم”. وی با اشاره به موجود بودن فیلم و نوار توهین معاون عمرانی استانداری زنجان به خبرنگاران تاکید کرد:” خواسته‌ اصحاب مطبوعات استان، این است که برای حل مشکل پیش آمده، استاندار زنجان از اصحاب مطبوعات و فرهنگ و قلم در استان، عذرخواهی کند”.

اعتراض نمایندگان زنجان به توهین

سیدجلال حسینی، یکی از نمایندگان زنجان و طارم در مجلس نیز در واکنش به توهین معاون استاندار زنجان گفت: “اطلاق حیوانات موذی به مطبوعات، اهانت به فرهنگ است”. وی که با خبرگزاری ایسنا در زنجان سخن می گفت، افزود: “مسوولان برخی مجموعه‌ها نمی‌خواهند فضای گل‌آلود، کم‌کاری‌ها و سوءمدیریت‌ها توسط مطبوعات شفاف‌سازی و به تصویر کشیده شود”.

حسینی افزود: “اهانت به جامعه مطبوعات، ‌اهانت به فرهنگ استان و کشور است و اگر مطبوعات چیزی می‌نویسند که به ضرر عده‌ای تمام می‌شود، اگر جواب و یا راهکار قانونی دارند، می‌توانند طبق قانون مطبوعات جوابیه خود را اعلام کنند”.

وی در عین حال خبر داد که به عنوان ناظر مجلس در هیأت منصفه مطبوعات در جلسه آینده علنی مجلس با طرح سؤالی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌خاطر این‌گونه اهانت‌ها به مطبوعات منتظر پاسخگویی وی خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه اگر مطبوعات را جمع کنیم چه کسی تخلف‌ها را معرفی کند و فرق بین خیانت و خدمت را به مردم اعلام می‌دارد، در خصوص برخورد مسوولان با مطبوعات گفت: “با نزدیکی به زمان انتخابات، ‌مسئولان دیدگاه تنگ‌نظرانه‌ای را پیشه می‌کنند در حالی‌که این موضوع به نظام ضربه وارد می‌کند. نباید کاری کنیم که روزنامه‌ها به شب‌نامه‌ها تبدیل شوند”.

نماینده مردم زنجان و طارم همچنین اظهارات استاندار زنجان مبنی بر پیشرفت 90 درصدی مصوبات هیأت دولت در استان را رد کرد و گفت: “متأسفانه استانداران و مدیران دولت در حرافی‌ها مقام اول را نسبت به دولت‌های گذشته دارند و فکر می‌کنم که دچار توهم شده‌اند و باورشان می‌شود که این وعده و وعیدها محقق می‌شود”.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مطالبات مردم زنجان و توهین به خبرنگاران را پیگیری خواهد کرد، گفت: “پیگیر هستیم و هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای از مقامات نداریم. فکر نکنند که با ما هم می‌شود با روش توپ و تشر برخورد کرد”.

رفعت بیات یکی دیگر از نماندگان زنجان و طارم در مجلس نیز دیروز گفت:” توهین معاون استاندار خارج از اخلاق و چارچوب سیاسی، اجتماعی و اجرایی کشور و خارج از حد و حدود مسئولیت ایشان است”. وی در عین حال گفت: “این اولین باری نیست که معاون عمرانی استاندار توهین ها و دخالت های بی مورد می کند و این سخنان به هیچ وجه قابل اغماض نمی باشد”.

این نماینده زنجان و طارم به خبرگزاری ایسنا گفت که در خصوص توهین معاون عمرانی استانداری زنجان به خبرنگاران و مطبوعات در صحن علنی مجلس به وزیر کشور تذکر خواهد داد.

بن بست در فضای رسانه ای

فشار بر مطبوعات محلی از سوی مقامات محلی در ایران طی یک سال اخیر رشد فزاینده ای داشته است. در کنار توقیف چندین نشریه محلی در استان های مختلف، پائیز سال 85 انتشار 5 نشریه مستقل و اصلاح‌طلب استان زنجان به دلیل اعتراض به سیاست‌های مطبوعاتی دولت احمدی‌نژاد و در اعتراض به محدودیت‌های ایجاد شده برای مطبوعات متوقف شد. دست‌اندرکاران مطبوعات اصلاح‌طلب و مستقل استان زنجان شامل هفته‌‌نامه‌های پیام زنجان، بهار زنجان، صدای زنجان، البرز خرم و موج بیداری به دنبال ایجاد محدودیت‌های مختلف و تلاش برخی از مسوولان دولتی برای کشاندن مطبوعات به دادگاه و منع مقامات دولتی از دادن آگهی‌های دولتی به مطبوعات مستقل با انتشار اطلاعیه‌ای مشترک در ان زمان اعلام کردند که این مطبوعات تا رفع محدودیت‌های ایجاد شده، انتشار خود را متوقف می‌کنند.

در آن اطلاعیه آمده بود: “برخورد تحکم‌آمیز و موهن استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان با اهالی مطبوعات و خبرنگاران و عدم پاسخگویی وی و برخی از مدیران استان به تبع رفتار و کردار استاندار با مطبوعات، فضای رسانه‌ای استان را با بن‌بست مواجه کرده و مانع آگاهی مردم از عملکرد مسوولان شده است”.

مدیران مسئول این نشریات در اطلاعیه خود تاکید کرده بودند: “اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز که خود باید مدافع حقوق مطبوعات باشد، تمامی کارویژه‌ها و مأموریت‌های خود را به کناری نهاده و صرفا به خدمت مداحان کمر بسته است”.