هواپیمای پیشرفته فقط یک ماکت است؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» همزمان با تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی، یک کارشناس نظر می دهد:

همزمان با رونمائی هواپیمائی که جمهوری اسلامی آن را قاهر 313 ،ساخت داخل و با قابلیتی همانند جنگنده های اف 22 آمریکا دانسته است، در حالی که چند کارشناس نظامی آمریکائی  ساخت این هواپیماهای کوچک  را موفقیتی برای صنایع نظامی جمهوری اسلامی دانسته اند، یک خلبان سابق نیروی هوائی ایتالیا احتمال داده که آن چه با حضور رییس دولت ایران رونمائی شد یک ماکت بوده باشد.

هوشنگ حسن یاری استاد کالج نظامی کانادا در  گفتگو با  روز در همین باره این هواپیما شباهت هائی به اف 22 ساخت آمریکا دارد و جمهوری اسلامی هم با نهادن واژه اف در ابتدای نام این هواپیما در برخی از اطلاع رسانی های خود خواسته است شباهت آن را با مدرن ترین و قدرتمندترین جنگنده جهان نشان دهد.

جمهوری اسلامی نام این هواپیما را که شنبه ۱۴ بهمن از آن رونمایی کرد “قاهر ۳۱۳” گذاشته است. شکل ظاهری هواپیمایی که مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند در ایران ساخته شده و می‌توانند هر وقت که بخواهند آن را به تولید انبوه برسانند هم شباهت‌هایی با F-۲۲ آمریکا دارد. به نظر می‌رسد وزارت دفاع جمهوری اسلامی که سازنده این هواپیما اعلام شده قصد داشته با این شکل و شمایل و نامگذاری، شباهت هرچه بیشتر “قاهر” با مدرن‌ترین و قدرتمند‌ترین جنگنده امروز جهان را القا کند.

البته تفاوت‌هایی هم وجود دارد؛ F-۲۲ آمریکایی ۶ متر ارتفاع دارد اما قاهر نهایتا سه و نیم م‌تر. F-۲۲ همچنین ۱۹ متر طول دارد اما به نظر نمی‌آید طول قاهر بیشتر از ۱۰ متر باشد.

فاصله بین نوک‌های دو بال در F-۲۲ حدود ۱۴ متر است و مساحت بال‌های آن در مجموع ۷۸ متر مربع. این ابعاد در قاهر به ترتیب حداکثر ۵ متر و باز هم حداکثر ۲۰ متر مربع است.

البته قاهر جمهوری اسلامی تفاوت‌های اساسی دیگری هم با F-۲۲ آمریکایی در ظاهر دارد. از جمله اینکه شیشه کابین خلبان در این هواپیما آنقدر غیر شفاف و خش دار است که نشانه‌ای از دید مناسب برای خلبان در آن به چشم نمی‌خورد.

همچنین برای رنگ آمیزی F-۲۲ آمریکایی از رنگ‌های ویژه‌ای استفاده شده که شناسایی آن را تا حد زیادی برای رادارهای دشمن دشوار می‌سازد اما براساس تصویر به نظر می‌آید در بدنه قاهر از رنگ‌هایی استفاده شده که شرکتی مانند سایپا، آن‌ها را برای خودرویی مانند پراید استفاده می‌کند آنهم در مرحله پولیش کاری.

نقاط جوشکاری هم در جا به جای بدنه قاهر ۳۱۳ به چشم می‌خورد.

 

بدون ارزش نظامی و فنی

این تفاوت ها البته به جز قابلیت ها، توانایی های جنگی و عملیاتی و مهماتی است که تفاوت های اصلی هواپیمایی مانند F-۲۲ با قاهر ۳۱۳ را شکل می‌دهند.

هوشنگ حسن یاری در این مورد به “روز” می‌گوید: “مسئولان جمهوری اسلامی و بخصوص سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، صرفا مشخصات  کلی را درباره قاهر ۳۱۳ بیان کرده‌اند. این کلی گویی‌ها هیچ ارزش نظامی و فنی ندارد.”

F۲۲ رپتور، F۱۱۷ و B۲ از مشهور‌ترین جنگنده – بمب افکن‌های جهان هستند که از تکنولوژی  رادارگریز استفاده می‌کنند. این فن آوری باعث می‌شود تا هواپیما تا حدود زیادی از دید رادارهای دشمن پنهان بماند.

جمهوری اسلامی هم اعلام کرده که هواپیمای قاهر ۳۱۳ از همین تکنولوژی بهره می‌برد و رادارگریز است اما به گفته استاد کالج نظامی سلطنتی کانادا، کشور آمریکا که در استفاده از تکنولوژی رادارگریزی برای هواپیماهای جنگی خود بسیار پیشرفته است‌گاه ۱۵ سال را صرف تحقیق بر روی این پروژه‌ها می‌کند اما گفته‌اند قاهر ۳۱۳ را ظرف حداکثر دو تا سه سال به اتمام رسانده‌اند.

حسن یاری می‌گوید: «با توجه به شکل، ابعاد، رنگ آمیزی و جوشکاری‌های کودکانه‌ای که روی بدنه هواپیمای قاهر وجود دارد به نظر می‌آید این هواپیما تنها یک ماکت باشد نه هواپیمای جنگی عملیاتی.”

یک خلبان سابق ارتش ایتالیا هم در نشریه آویاشنیست نوشته که این هواپیما “طراحی بسیار عجیبی دارد”.

به نوشته سنسیوتی لبه‌های قاهر ۳۱۳ کلفت و غیر آیرودینامیک است. ماده استفاده شده در ساخت هواپیما عجیب به نظر می‌رسد زیرا با توجه به شفافیت کم و انعکاس خاص نور از بدنه، پلکسی گلاس یا چیزی شبیه به آن به نظر می‌رسد که عجیب است. طراحی کابین خلبان بسیار ساده است زیرا دستکم در این نوع از هواپیماهای مدرن، طراحی کابین خلبان پیچیده‌تر است.

او همچنین افزوده که نکته عجیب دیگر این است که هیچ گونه سیمی در قسمت پشتی پنل جلوی خلبان دیده نمی‌شود. مجاری ورود هوا بسیار کوچک طراحی شده‌اند و موتور هواپیما عاری از هرگونه نازل به نظر می‌رسد و مهم‌تر از همه این‌ها، ابعاد هواپیما بسیار کوچک است. اگر به تصویری که در آن خلبان ایرانی در داخل کابین نشسته توجه کنید گویا خلبان در یک هواپیمای مینیاتوری نشسته است.

جمهوری اسلامی تاکنون هیچ فیلمی از مراحل مختلف پرواز آزمایشی هواپیمایی که مدعی است آن را ساخته نشان نداده اما می‌گوید قاهر ۳۱۳ حداقل هزار ساعت پرواز آزمایشی داشته است.

 

“خلاصه مشکل جمهوری اسلامی”

نیروی هوایی ایران در زمان رضا شاه تأسیس شد و در دوران سلطنت پسر او محمدرضا شاه پهلوی به مدرن ترین و قدرتمندترین هواپیماها، هلی کوپترها و تسلیحات آمریکایی مجهز شد.

ایالات متحده آمریکا پس از روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی و اشغال سفارت این کشور در تهران، ایران را مشمول تحریم های گسترده ای کرد که باعث شد هواپیماهای نیروی هوایی ایران از اواسط جنگ با کمبود قطعات یدکی مواجه و رفته رفته از تعداد آنها کاسته شود.

آمریکا همچنین سالهاست که فروش هواپیماهای مسافربری غیر نظامی و قطعات یدکی آنها را نیز به ایران ممنوع کرده که این مسئله ناوگان هوایی مسافربری ایران را به یکی از پرخطرترین و ناامن ترین ناوگان هایی هوایی جهان تبدیل کرده است.

در سال های گذشته صدها ایرانی بر اثر سقوط هواپیماهای مسافربری قدیمی آمریکایی یا هواپیماهای  روسی که جایگزین آنها شدند، کشته شده اند.

هوشنگ حسن یاری در پاسخ این سئوال که چگونه  حکومت جمهوری اسلامی ادعا می کند توانایی ساخت سریع پیشرفته ترین هواپیماهای نظامی را دارد اما نمی تواند قطعات یدکی هواپیماهای غیر نظامی خود را بسازد؟

می گوید: “مشکل جمهوری اسلامی ایران در همین سئوال خلاصه می شود.”

به گفته حسن یاری : “کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و حتی چین که در زمینه هوا فضا توانایی های زیادی دارند هم می توانند هواپیماهای جنگی قدرتمند تولید کنند و هم هواپیماهای مسافربری امن و پیشرفته. در ایران این پیشرفت های عظیمی که روی کاغذ یا در سخنرانی ها ادعا می شود، اگر واقعا وجود داشته باشند نه باید بنزین آنها آدم را بکشد و نه اینکه نیازی به خرید هواپیماهای توپولوف روسی باشد.”