رسانه‌ها خودشان را بکشند، تفکیک جنسیتی برقرارست

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» وزیر علوم و خوشحالی ازعصبانیت مخالفان

وزیر علوم تحقیقات و فناوری بار دیگر از سیاست تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های ایران دفاع کرد ولی در عین حال گفت که این اقدامات از سوی برخی رسانه‌های داخلی و غربی بزرگنمایی می‌شود. او خطاب به رسانه‌های منتقد عنوان کرد که “هر چقدر خود را بکشید” تغییری در این سیاست صورت نخواهد گرفت و اتفاقا او از عصبانیت مخالفان خوشحال هم خواهد شد. برخورد شدید با اردوهای مختلط دانشجویی و بی‌نیازی به استادان سکولار از دیگر موارد طرح شده توسط وزیر علوم در نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران بود.

 

“حرف ما حق است”!

کامران دانشجو که از ریاست ستاد انتخابات جنجالی سال ۸۸ به وزارت علوم کابینه دهم رفته، اسلامی‌ شدن دانشگاه‌ها و تفکیک جنسیتی را در راس برنامه‌های خود قرار داده است.او که تا سال گذشته به جز حمایت مراجع و چهره‌های مذهبی، با مخالفت نمایندگان مجلس هفتم و حتی شخص محمود احمدی‌نژاد رو به رو بود، این بار در آخرین سال فعالیت کابینه، با سرعت هرچه تمام‌تر در جهت اجرای سیاست‌هایش تلاش می‌کند. در سال تحصیلی جدید ۳۶ دانشگاه کشور اقدام به پذیرش جنسی کرده‌اند و ۴۰۰ سرفصل و برنامه درسی دانشگاه‌ها نیز تغییر کرده است. او روز دوشنبه در آخرین اظهارنظرش گفته است: “ما از راه‌اندازی دانشگاه‌های تک جنسیتی و دانشگاه‌هایی برای دختران یا پسران استقبال می‌کنیم و قائل به این هستیم که فضا برای هر کدام از این دانشگاه‌ها که فراهم بود، باید دانشگاه تک جنسیتی راه اندازی شود.”

به گفته دانشجو دانشگاه‌های جداگانه برای دختران یا پسران خواسته همه است و باید به این موضوع اهمیت داد. هم اکنون برخی دانشگاه‌ها از جمله، نهاوند، کوثر و کاشان در حوزه های تک جنسیتی راه‌اندازی شده‌اند و هشت دانشکده دخترانه هم به صورت اقماری فعال اند.

وزیر علوم با بیان اینکه برخی رسانه های داخلی و غربی تفکیک جنسینی را بزرگنمایی می‌کنند، عنوان کرده است: “حالا که ما داریم دانشگاه‌های تک جنسیتی را تاسیس می‌کنیم رسانه‌های غربی هر چه می‌خواهند داد بزنند. از دید آنها ما کفر می‌گوییم، حتی برخی رسانه‌ها تیترهایی می‌زنند که به نظر من از غربی‌ها هم بدتر است و من به این دسته از رسانه‌ها می‌گویم هر چقدر خود را بکشید که ما در آن فضا حرکت کنیم، اما این اتفاق نمی‌افتد. ما در فضایی حرکت می‌کنیم که دین برای ما ترسیم کرده است و هر چقدر بیشتر عصبانی شوند و داد بزنند ما بیشتر خوشحال می شویم و بیشتر می فهمیم حرفمان حق است هر چند به دنبال عصبانی کردن آنان نیستیم.”

پیش از این هم از سوی دانشجو عنوان شده بود که “ دشمن از پیشرفته‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها عصبانی است و به همین دلیل در رسانه‌های استکباری از جمله صدای آمریکا و بی بی سی فارسی هرروز آموزش عالی کشور را زیر سئوال برده و مورد حمله قرار می دهند. البته بنا به فرموده رهبر کبیر انقلاب اسلامی، عصبانیت غرب، درستی کار جامعه دانشگاهی اعم از اساتید گرامی، دانشجویان عزیزو کارمندان شریف دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد و به گفته شهید مظلوم بهشتی، غرب می تواند از این عصبانیت بمیرد.”

 

قرائتی: خودتان را سرکار گذاشته‌اید

در همین نشست محسن قرائتی، چهره معمم و منتقد همیشگی حضور مختلط دانشجویان در دانشگاه‌ها نوبت سخنرانی داشت. او خطاب به مدیران وزارت علوم گفته است: “شما خودتان را سر کار گذاشته‌اید و هیچ اقدامی در خصوص جداسازی دختر و پسر از یکدیگر انجام نداده‌اید.بحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها مقوله‌ای است که در وزارت علوم به ویژه در میان روسا جدی گرفته نمی‌شود.”

قرائتی معتقد است: “بعد از ۳۳ سال از انقلاب، قرآن تازه به دانشگاه‌های ما وارد شده است اما ما حاضر نیستیم جوری آن را تدریس کنیم که خروجی آن دانشجویان قرآنی باشد. بحث نماز تاکنون در دانشگاه‌ها جدی گرفته نشده و باید به حال آن گریه کرد؛ ما اینقدر اعتراض کردیم تا درصدی از این بی‌توجهی‌ها حل شده است. شما بیایید یک نفر دانشجو را در دانشگاه‌ها پیدا کنید که بگوید من بی‌دین بودم و دانشگاه من را متدین کرد.”

او مدعی افزایش مشکلات اخلاقی در دانشگاه‌هاست و از بی‌نتیجه بودن رویه دولتی تشویق به ازدواج دانشجویی هم انتقاد می‌کند: “کارهایی که شما الان در محیط دانشگاه انجام می‌دهید، پرهزینه و بدون خروجی است؛ در صورتی که می‌توان با هزینه‌های کمتر خروجی‌های موثرتری به دست آورد.”

رئیس ستاد اقامه نماز پیشنهاد مشخصی هم دارد: “مسئله ازدواج موقت باید در دانشگاه‌ها راه بیفتد؛ وگرنه در محیط دانشگاه انجام حرام و گناه افزایش پیدا می‌کند.”

در حاشیه این نشست اما وزیر علوم در پاسخ به پیشنهاد قرائتی گفت: “وزارت علوم در این زمینه هیچ سیاست و برنامه‌ای ندارد.”

 

اخراج سکولارها

صحبت‌های وزیر علوم بخش‌های مهم دیگری هم داشت از جمله اینکه رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه‌های ایران را قبول ندارد. در مورد اردوهای مختلط دانشجویی هم موضع سفت و سختی گرفت و گفت: “اگر این موضوع به بنده گزارش داده شود، بلافاصله برخورد می‌کنیم، چرا که سیاست وزارت علوم، برگزاری اردوهای مختلط نیست و همه دانشگاه موظف هستند که بر اساس این سیاست‌ها عمل کنند.” او البته این تخفیف را قائل شد که مختلط بودن بازدیدهای علمی منعی ندارد.

دانشجو بار دیگر نسبت به حضور اساتید سکولار در دانشگاه‌ها و هیات‌های علمی هشدار داد و حکم آنها را اخراج دانست.