تهران بر سر دو راهی

نویسنده

» گزارش سی بی اس از اتهامات تازه غرب به ایران

چهار قدرت غربی، که سعی دارند برنامه هسته ای ایران را محدود سازند، تهران را به حمل سلاح به سوریه و عدم همکاری با بازرسان سازمان ملل برای بازدید از سایت های هسته ای متهم کردند. سازمان ملل حمل سلاح به سوریه را تحریم کرده است.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان  نگرانی خود را از اهداف ایران در تولید سلاح هسته ای، و نه فقط نیروگاه هسته ای، آن طور که تهران ادعا می کند، بیان کردند.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در باره نحوه اجرای تحریم ها در جلسه ای در این شورا گفت “در مورد جهش های اخیر در زمینه فعالیت های هسته ای” خوش بین نیست.

او گفت: “باید بدانیم که اکنون شاهد وضعیتی هستیم که هرروز وخیم تر می شود.”

سخنگوی ایران در هیئت نمایندگی سازمان ملل در این زمینه پاسخی نداد.

رایس و نمایندگان سایر قدرت های غربی در سازمان ملل نگرانی خود از ارسال سلاح و مهمات ایران برای کمک به رژیم بشار اسد در سوریه، که مغایر تحریم های سازمان ملل علیه این کشور است، بیان کردند.

رایس با اشاره به نتیجه گیری گروه متخصصین نظارت بر تحریم های سازمان ملل  گفت سوریه اکنون “در مرکز نقل و انتقال غیر قانونی سلاح های ایرانی قرار دارد.”

مارک لایل، نماینده بریتانیا در سازمان ملل گفت رفتار ایران در زمینه ارسال سلاح برای رژیم سوریه غیر قابل قبول است.

وی گفت: “این اقدام در تقابل آشکار با خواسته مردم سوریه و یادآور عوامفریبی های رژیم ایران در حمایت از آزادی ها در دنیای عربی است.”

ژرار آرو، نماینده فرانسه در سازمان ملل، اسد را به قتل عام مردم این کشور متهم کرد و خواستار اجرای دقیق تحریم های سازمان ملل و جلوگیری از ارسال سلاح های ایران به رژیم سوریه برای حمایت از “کارهای شیطانی” این رژیم شد.

رایس از کشورهای منطقه خواست تا “با همکاری یکدیگر تلاش های خود را برای جلوگیری و بازرسی و مصادره محموله غیر قانونی ایران به سوریه، بیشتر کنند.”

ناآرامی های ۱۸ ماهه سوریه، که اکنون وارد مرحله جنگ داخلی شده است، تا کنون ۲۳ هزار کشته بر جای گذاشته است.

پیتر وایتینگ، نماینده آلمان در سازمان ملل گفت بر اساس گزارشات منتشر شده ارسال سلاح ایران به سوریه تحت لوای “کمک های بشردوستانه” انجام می شود و به همین دلیل تمام کشورها باید فشار خود را بر ایران افزایش دهند.

روسیه و چین، که تا کنون سه قطعنامه شورای امنیت برای تحریم سازمان ملل علیه رژیم اسد برای متوقف کردن خشونت و خونریزی در کشور را وتو کرده اند، در سخنان خود در شورای امنیت، هیچ اشاره ای به حمل سلاح های ایران به سوریه نکردند.

قدرت های غربی همچنین با توجه به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای نسبت به فعالیت های هسته ای ایران هشدار دادند. در این گزارش ذکر شده است که ایران اجازه بازرسی از یک سایت مرتبط با تولید سلاح های هسته ای را نداده است و در عوض تعداد تجهیزات غنی سازی اورانیوم را در تاسیسات زیرزمینی خود دو برابر کرده است.

موضوع برنامه هسته ای ایران در صدر مسائلی خواهد بود که در اجلاس چهار قدرت بزرگ جهان در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

لایل، نماینده بریتانیا گفت: “ایران بر سر دوراهی قرار گرفته است.”

وی گفت: “ایران می تواند کماکان نگرانی های جامعه بین المللی را نادیده بگیرد و به برنامه هسته ای خود ادامه دهد و یا مذاکراتی را برای رسیدن به توافقی برای استفاده از مزایای یک برنامه هسته ای مدنی انجام دهد. ایران می تواند از رژیم سرکوبگر سوریه در سرکوب آزادی ها دفاع کند ویا نقش سازنده ای در منطقه ایفا کند. ایران می تواند صادر کننده تروریسم باقی بماند یا به عضو مسئولی از جامعه بین المللی تبدیل شود.”

منبع: سی بی اس -  21 سپتامبر