حوادث دانشگاه زنجان و دور جدید فشار بر فعالان مدنی

نویسنده

abdollah_momeni.jpg

عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان(ادوار تحکیم وحدت) فشارهای اخیر بر ‏فعالان جامعه مدنی و صدور احکام سنگین حبس برای ایشان را در راستای سیاستهای کلی ‏دولت در تضعیف جامعه ی مدنی ارزیابی کرد.


مومنی گفت: در واقع دولت همه ی فعالین حوزه ی جامعه ی مدنی را هدف قرارداده است چه ‏فعالین حزبی و سیاسی چه فعالین جنبشهای اجتماعی. از این روست که در میان اقدامات اخیر ‏دولت در راستای ایجاد محدودیتهای تازه بر جامعه ی مدنی، هم فعالین قومی حقوق انسانی و ‏شهروندی شان نقض شده ، وهم فعالین جنبش زنان ،بی نصیب از دستیابی به خواسته های ‏برابری طلبانه خود از بدیهی ترین حقوق قانونی محروم گشته اند.همچنان در کنار این فشارها ‏،دست اندازی دولت به فعالان احزاب سیاسی به عنوان یکی از ارکان جامه مدنی نیز ادامه ‏دارد و فعالان عرصه مدنی به دلیل بیان مواضع و سخنرانی هایشان به حبس محکوم می ‏شوند. سخنگوی سازمان ادوار ضمن اشاره به وقایع اخیر در دانشگاه زنجان این وقایع را ‏نشانه ای آشکار از بی کفایتی مدیران وزارت علوم دانست و خواهان پاسخگویی آنها در برابر ‏نتایج بی کفایت شان شد.


مومنی اتفاقات پیش آمده در زنجان و حوادثی از این دست ، توجه فراوان جامعه و دانشجویان ‏به این موارد را مورد اشاره قرار داد و گفت: نتیجه اقدامات حاکمان در رواج تظاهر به ‏دینداری و ریاکاری در جامعه به جای توجه جدی به اخلاقگرایی و معنویت موجب ایجاد ‏ذهنیت بسیار منفی دانشجویان نسبت به ساختارهای حاکم بر جامعه خواهد بود.چرا که نگاه ‏ریاکارانه و سطحی نگری به دین منجر به تقویت وترویج تلقی هایی می شود که جز به ضرر ‏جامعه و دین و به نفع جریانات و افرادی که حیاتشان در حاکم شدن مناسبات تظاهر گرایانه ‏است ،خواهد انجامید.


عبدالله مومنی به تلاش نهادهای امنیتی برای منحرف ساختن اعتراضات دانشجویی اشاره کرد ‏وبا بیان جوسازیها و شانتاژهایی که طی روزهای گذشته در رسانه های نزدیک به محافل ‏امنیتی در جهت ایجاد ارعاب و ناامنی برای فعالان دانشجویی صورت گرفته است ، هوشیاری ‏و انسجام دانشجویان را در پیگیری مطالبات و خواسته ها ی شان دعوت کرد.

مومنی در ادامه با اشاره با صدور حکم 8 سال حبس برای سعید متین پور و یکسال حبس ‏برای سایر متهمان این پرونده چنین احکا می را بی سابقه و بسیار سنگین و ناعادلانه توصیف ‏کرد و افزود: “ آقای متین پور از فعالین قومی خوشنامی است که با وجود بیش از 7ماه زندان ‏مدتها محروم از ابتدایی ترین حقوق قانونی در بازداشت موقت و در سلول انفرادی بوده اند وبا ‏تحمل سختی ها و فشارهای دوران انفرادی اکنون نیز در دادگاهی غیر علنی و بدون رعایت ‏حداقلی از استانداردهای دادرسی منصفانه چنین احکام سنگینی برای وی صادر شده است”


سخنگوی سازمان دانش آموختگان با اشاره به نتیجه دادگاه بدوی سعید متین پور وسایر فعالان ‏قومی گفت: حاکم بودن اراده امنیتی مهمترین عامل بی توجهی به مناسبات حقوقی در روند ‏رسیدگی و صدور حکم در پرونده های فعالین مدنی است. وی ابراز امیدواری کرد که در ‏مراحل بعدی دادرسی با در نظر گرفتن حقوق قانونی متهمان و همچنین شرایط سخت و غیر ‏انسانی که در زندان در دوران بازداشت موقت متحمل شدند،احکام غیر عادلانه دادگاه بدوی ‏تغییر یابد.



سخنگوی سازمان ادوارتحکیم همچنین در واکنش به صدور حکم یک سال حبس برای جلال ‏جلالی زاده عضو شورای مرکزی جبهه ی مشارکت این حکم را تاوان پیگیری نمایندگان ‏مجلس ششم در دفاع از حقوق شهروندان و نتیجه عملکرد شجاعانه وی در مجلس ششم ‏دانست. مومنی در این باره افزود: “صدور چنین احکامی برای آن دسته از فعالین اصلاح ‏طلب که در راه دفاع از حقوق شهروندان از خود استقامت نشان داده اند در واقع بیانگر نوع ‏نگرش دولتمردان کنونی به مقوله ی حکومت داری و بسط همان شیوه ی ناپسند و غیرقابل ‏قبول تقسیم شهروندان به خودی و غیر خودی یا درجه یک و درجه دو است”



مومنی همچنین فشارهای روزافزون بر فعالین جنبش زنان را محصول همین نگرش تبعیض ‏بین شهروندان دانست. وی ضمن ابراز تاسف از جلوگیری از برگزاری نشستهای مختلف ‏فعالین جنبش زنان و بازداشت برخی از این فعالین ،به صدور حکم” سنگین و ناعادلانه ی 5 ‏سال حبس برای هانا عبدی”وبازداشت محبوبه کرمی از فعالین جنبش زنان اعتراض کرد و ‏افزود: تلاش برای ایجاد ارعاب و جو نا امیدی نسبت به تحقق خواسته های بدیهی زنان ابعادی ‏جدید یافته است و نهادهای خاص با صدور احکام سنگین و غیر متناسب برای فعالان حقوق ‏زنان از جمله هانا عبدی و تداوم اینگونه فشارها، استیصال خود را در برابر نفوذ و عمق یافتن ‏خواسته های برابری طلبانه زنان در جامعه نشان می دهند

منبع: ادوارنیوز