ماراتن مذاکرات هسته‌ای؛ فقط یک بیانیه

نویسنده
حسین محمدی

» آخرین ساعات نشست لوزان

گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران میان جمهوری‌اسلامی و گروه ۱+۵ تبدیل به ماراتن شده. ماراتنی که هنوز به نتیجه نرسیده٬و اگرچه دو طرف تاکید می‌کنند که “پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات” داشته‌اند اما وزیر خارجه ایران علت اصلی تأخیر در رسیدن به نتیجه را وجود مشکل در “اراده‌ی سیاسی” طرف مقابل می‌داند.

هم‌زمان با ادامه گفت‌وگوها در لوزان سوییس٬ احمد توکلی٬ نماینده اصول‌گرای مجلس نامه‌ای سرگشاده خطاب به روحانی نوشته. توکلی در نامه خود با اشاره به اصلی از قانون اساسی نوشته است که هر تعهد الزام‌آور برای حکومت باید به تصویب مجلس برسد و “تصویب مجلس پس از اقدام دولت در پذیرش هر مکتوب الزام‌آوری تحت هر عنوان می‌تواند صورت بگیرد یا نگیرد”.

اصول‌گرایان تاکنون بارها از این‌که دولت روحانی مجلس را در جریان ریز مذاکرات هسته‌ای قرار نمی‌دهد٬ انتقاد کرده‌اند. حتی برخی از نمایندگان بارها گفته‌اند که هنوز متن توافق‌نامه ژنو را نیز ندیده‌اند. به نظر می‌رسد که نامه توکلی به روحانی٬ به این دلیل نوشته شده که امکان اطلاع مجلس از مفاد توافق لوزان را فراهم کند.

گفت‌وگوها میان دو طرف در حالی ادامه دارد که روز دوشنبه مهلت ضرب‌الاجل پیشین برای رسیدن به توافق سیاسی به پایان رسید. با این وجود هنوز متن مشترکی در این زمینه منتشر نشده. متنی که گفته می‌شود در ساعات آینده و توسط ظریف و موگرینی انتشار آن اعلام خواهد شد.

محمدجواد ظریف٬‌وزیر امورخارجه ایران٬ دیشب به خبرنگاران گفت که نتیجه این جلسات “بیشتر از یک بیانیه نخواهد بود”. او همچنین با اشاره به این‌که برای رسیدن به توافق نیاز به اراده سیاسی است٬ گفت: “ اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته”.

وب‌سایت ایران هسته‌ای - نزدیک به سپاه پاسداران - نیز با اشاره به این‌که رسیدن به توافق در لوزان عملی شده٬ نوشت: “اختلاف اساسی میان ایران و  ۱+۵ این بوده است که ایران خواستار لغو فوری قطعنامه های شورای امنیت بلافاصله پس از حصول توافق با صدور یک قطعنامه جدید بوده ولی ۱+۵ با این امر مخالفت کرده است. در واقع ایران خواهان آن بوده است که تحریم های هسته ای و تسلیحاتی شورای امنیت همزمان باتحریم های اقتصادی، بدون تاخیر، در گام اول پس از اجرای توافق جامع لغو شود. اکنون، اطلاعات موجود نشان می دهد این امر بین دو طرف قطعی شده است که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

سید عباس عراقچی تلویحا این موضوع را تایید کرده است”.

ایرنا - خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی که زیر نظر دولت فعالیت می‌کند - نیز در گزارشی٬ عدم رسیدن به توافق را نتیجه بهانه‌گیری طرف مقابل دانست و نوشت: “در بحبوحه مذاکرات در لوزان سوئیس ، برخی مقامات آمریکایی نیز به زعم خود درصدد به میان کشیدن اهرم پوسیده تهدید نظامی برای تحت فشار گذاشتن تیم مذاکره کننده ایرانی برآمده اند؛ غافل از اینکه چنین تهدیداتی تنها عزم دیپلمات های ایرانی برای دفاع از حقوق ملت ایران را راسخ تر خواهد کرد. در این حال ، به نظر می رسد که طرف غربی تا صبح روز پنجشنبه ناگزیر از مشخص کردن موضع نهایی خود برای رسیدن به چارچوب سیاسی توافق نهایی هسته ای با ایران خواهد بود ؛ امری که بیش از هر چیز نیازمند عزم و اراده سیاسی و بخصوص استقلال سیاسی برخی از کشورهای غربی عضو ۱+۵ و تصمیم گیری به دور از فشارهای پیدا و پنهان از سوی طرف هایی خارج از ۱+۵ است”.