تنوع اقوام و مذاهب را غنیمت شمرید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» خواسته های اهل سنت از زبان مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در تازه ترین سخنان خود خواسته های اهل سنت ایران را مطرح کرده و گفته است تنوع اقوام و مذاهب در ایران غنیمتی است که در کمتر کشوری وجود دارد و نباید به هیچ وجه باعث اختلاف و دودستگی شود.

این روحانی بلندپایه اهل سنت ایران در سخنان خود از آزادی مذهبی، برابری در بین شیعه و سنی، آزادی برگزاری نماز جماعت در کلان شهرها و احترام به «مقدسات فریقین» به عنوان گوشه ای از انتظارات اهل سنت از نظام جمهوری اسلامی نام برده است.

 

 وجه مشترک همه انسان ها

امام جمعه اهل سنت زاهدان، طی سخنانی در مراسم بیستمین همایش فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان که با حضور شماری از شهروندان اهل سنت در مسجد جامع زاهدان برگزار شد با اشاره به تنوع اقوام و مذاهب در ایران  گفت وجه مشترک این تنوع ها در ایران “اسلام” و در تمام دنیا نیز “انسانیت” است.

مولوی عبدالحمید همچنین خطاب به “ملت” ایران افزود: “آب و خاک همه ما یکی است و هر نفع و ضرری که متوجه این آب و خاک بشود این نفع و ضرر متوجه همه ما خواهد شد.”

این روحانی اهل سنت در ادامه با توصیف اهل سنت ایران به عنوان “مرزداران ایران اسلامی” گفته است: “در ایران و در بین جامعه اهل سنت، که مرزداران ایران اسلامی هستند، و مقام رهبری گاهی اوقات از آنها به عنوان «مرزداران غیور» یاد می کنند، تجزیه طلبی نیست. جامعه اهل سنت همواره در طول سه دهه، از انقلاب و از نظام حمایت کرده و در وحدت و امنیت ملی نقش بسزایی داشته است.”

احتمالا اشاره امام جمعه زاهدان به اظهارات برخی از مقامات جمهوری اسلامی و بعضی از گروه های سیاسی  است که طی سه دهه گذشته تلاش ها برای حفظ تنوعات مذهبی و قومی در ایران را  با  “تجزیه طلبی”  یکی دانسته اند.

 امام جمعه زاهدان گفته است: “ما این را با افتخار می گوئیم که الحمدلله ما تا به حال خود را به دشمنان اسلام و به مخالفان ایران اسلامی نفروخته ایم وان شاءالله- نخواهیم فروخت.”

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل تسنن “مسجد مکی” شهر زاهدان، مدیر مدرسه دارالعلوم این شهر و یکی از روحانیون با نفوذ در میان عالمان دین و مردم اهل تسنن منطقه سیستان و بلوچستان است. او در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از نامزدی مهدی کروبی حمایت و مقامات جمهوری اسلامی را به اعمال سیاست های تبعیض آمیز علیه اقلیت اهل تسنن در ایران متهم کرده بود. او در طول سالهای گذشته یکی از منتقدین گروه افراطی جندالله در زاهدان بوده و اقدامات آنها راتفرقه آمیز و فتنه گرانه خوانده است.

 

 

درخواست “آزادی برگزاری نماز جماعت”

علما و شخصیت های اهل تسنن در طول 30 سال گذشته  همزمان با طرح مطالباتشان به وضعیت نامناسب اقلیت های دینی مذهبی در ایران و به ویژه سنی مذهب ها اعتراض داشته اند.

در تازه ترین مورد مولوی عبدالحمید، در مراسم بیستمین همایش فارغ التحصیلی طلاب دارالعلوم زاهدان، به تشریح 5 خواسته اصلی اهل تسنن ایران پرداخته است.

آزادی مذهبی، برابری در بین شیعه و سنی، احترام به مقدسات فریقین، سعه صدر مسئولین و آزادی برگزاری نماز جماعت در کلان شهرها مطالباتی است که این روحانی اهل تسنن ایران در سخنان خود مطرح کرده است.

امام جمعه زاهدان در تشریح بخشی از خواسته های اهل سنت ایران گفته است: “انتظار اهل سنت این است که در کلان شهرها برگزاری نماز جماعت آزاد باشد. اعتقاد اهل سنت این است که در هر منطقه و شهر و روستایی که نماز جماعت برگزار نشود، شیطان بر آن منطقه مسلط می شود.”

این خواسته در شرایطی مطرح می شود که سنی ها در تهران دارای حتی یک مسجد هم برای به جا آوردن مناسک دینی خود نیستند. نمایندگان مناطق سنی نشین در ایران بارها از مجلس شورای اسلامی خواسته اند نسبت به تاسیس “حداقل یک مسجد برای اهل تسنن” اقدام کنند؛ درخواستی که تا کنون به آن رسیدگی نشده است.  محافل اهل سنت در ایران می‌گویند، درباره‌ی عدم صدور مجوز برای احداث مسجد در تهران تا به حال توضیحی داده نشده و پاسخ رسمی نیز به آنها ابلاغ نگردیده است.

پیش تر نیز حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان و از روحانیون صاحب نام اهل سنت در ایران، سال 1388 پس از انتخابات بحث بر انگیز ریاست جمهوری، در دفاع از خواسته های اهل سنت گفته بود: “طبق همان قانونی که بنظر ما مشکلات زیادی هم دارد، با ما رفتار شود. ما آزادی دینی می‌خواهیم. در ماده ۱۲ قانون اساسی نوشته شده که در مناطقی که اهل سنت هستند مسائل طبق مذهب خوشان حل شود و نباید دخالتی شود. خواست ما این هست و عجیب و غریب هم نیست. اگر نظام ادعای اسلامی می‌کند، پس با ما باید رفتار اسلامی هم بکند.”

در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز روحانیان و دانش‌آموختگان علوم دینی اهل سنّت کردستان در نامه‌ای سرگشاده‌، خواسته‌های جامعه‌ی اهل سنت ایران را با آیت الله خامنه رهبر جمهوری اسلامی که به سقز سفر کرده بود در میان گذاشتند.

فخرالدین حیدری، نماینده سقز در مجلس شورای اسلامی هم  در مراسم تحلیف ریاست جمهوری خطاب به او گفت: “هر چه فکر می کنم نمی توانم بفهمم که چرا استاندار کردستان هنوز پس از سی سال نباید اهل سنت و کرد باشد؟ آیا این بی اعتمادی به اهل سنت نیست؟”