زمستان سخت...

نویسنده
رهیار شریف

» شرح/ روایت یک راوی

قرارمان بود که در شماره ی نوروزی هنر روز، پرونده ای باب آثار و احوال “ منصور کوشان ” داشته باشیم. مطالبش را مشخص کرده بودیم و راه و رسمش را هم؛ گمان مان بود، بهار که بیاید، سرمای سخت بیماری هم به مدد لطف طبیعت، از جانش رخت خواهد بست و مطالبمان در قامت بزرگداشت دوستی همراه رنگ خواهند گرفت نه یاد عزیر رفته؛ امیدمان بود…

حیف! که این زمستان آخرین، برایش سردتر از آن بود که عبور ازش ممکن باشد. پرونده ی ما هم تا عید صبر کردن نتوانست؛ خبر آمد که منصور کوشان رفت. رفت و به صف طویل نویسندگان و اصحاب فرهنگی پیوست که در سه دهه ی اخیر، فرسنگ ها دورتر از خاک خانه ای بدرود حیات می گویند که سالها برای احیای فرهنگ و زبانش، کوشیدند و عرق ریختند. و این قصه که سالهاست دامن ما را گرفته، البته که از مرگ هم سیاه تراست و تلخ تر.

القصه؛ برای نسل قبلی ها، منصور کوشان آنقدرها نیاز به معرفی ندارد؛ کمتر کسی ست که دستی بر آتش ادب آن آب و خاک داشته باشد و نام او را نشنیده باشد؛ که سالها در زمینه های مختلف فرهنگی فعالیت می کرد؛ از قصه و نمایش نامه تا ترجمه و تحقیق و روزنامه نگاری؛ آن دسته از خوانندگان جوان تر هم که شاید در پی چند پاره شدن فرهنگ امروزمان از شناختنش بازمانده اند؛ بی گمان با دنبال کردن مطالب این پرونده، با او دست دوستی و آشنایی و مودت خواهند داد.

و اما؛ مطالب پرونده ی این هفته، که از جانب نویسندگان و یاران نزدیک منصور کوشان نوشته شده و نسخه ای از آن در اختیار “ هنر روز ” قرار گرفته؛ از زوایای متفاوت فکر و اندیشه ی او نشان دارند و چگونگی سالهای فعالیت ش؛ در “ روایت ” یادداشت نسبتا مفصلی از “ حسین رحمت ” داریم و مروری گذرا بر کارنامه ی فرهنگی او؛ در “ حکایت ” یادنامه ای به چاپ رسیده به قلم “ نسیم خاکسار ” ( که این هر دو مطلب پیش تر از مرگ کوشان به نگارش در آمده اند) و همچنین سروده هایی از فرانگیز رساپور در صفحه ای که “ چکامه ” نامش کرده ایم. مطلب انجامین پرونده ی ما هم شرح دیدار آخرین حسین رحمت و جمشید برزگر با منصور کوشان است که تنها چند هفته ای پیش از وداع آخرین او صورت گرفته.

ذکر این نکته هم ضرور جلوه می کند که منصور کوشان در ماه هایی که از بیماری جسمی رنج می برد و توان قلم زدن نداشت به نقاشی روی آورده بود. نمایی از یکی از آثار او هدیه ی خانواده ی کوشان است به شما خوانندگان نازنین هنر روز؛ این نقاشی را ببینید و مجموعه مطالب ما را در ادامه ی صفحات پرونده از پی بگیرید…