ایران می تواند چهار بمب اتمی تولید کند

نویسنده

» نگاه لوموند:

مشاجرات روی برنامه اتمی ایران بسیار است. رییس سازمان اطلاعات ارتش اسراییل روز پنج شنبه ۲ فوریه تأیید کرد که ایران ازاین پس می تواند تا ۴ بمب اتمی تولید کند.

ژنرال آویو کوچاوی طی کنفرانسی گفت: “امروز دستگاه های اطلاعاتی بین المللی روی این موضوع با اسراییل توافق دارند که جمهوری اسلامی  حدود ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد که برای تولید چهار بمب کافی است دراختیار دارد.” او در ادامه اظهار داشت: “ایران فعالانه به تلاش های خود برای دستیابی به توان هسته ای ادامه می دهد و ما مدارکی داریم که نشان می دهد آنها به دنبال تسلیحات اتمی اند.”

به گفته او، “در صورت دستور مقامات جمهوری اسلامی، تولید این چهار بمب طی یک سال انجام خواهد شد”.

 

تأسیسات آسیب پذیر

در همان کنفرانس، موشه یالون، وزیر امور استراتژیک اسراییل و فرمانده سابق ارتش این کشور، از آسیب پذیری تأسیسات اتمی ایران، حتی آنها که زیرزمین قرار دارند، اطمینان داد. او در این خصوص گفت: “با توجه به تجربیات نظامی ام باید بگویم که هر مرکزی که مورد محافظت انسان است، توسط انسان نیز قابل نفوذ می باشد.”

او همچنین تأکید کرد که پایگاه نظامی نزدیک تهران که در ماه نوامبر عملاً با یک انفجار مرگبار نابود شد، درواقع یک مرکز گسترش و تحقیقات بود که طراحی موشکی با برد ۱۰ هزار کیلومتر به هدف “شلیک به سوی آمریکا” در آن انجام می شد. به گفته ژنرال حسن فیروزآبادی، فرمانده ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی، “در این مرکز، فعالیت های توسعه و گسترش یک محصول تحقیقاتی نظامی انجام می شد که می تواند مشت محکمی بر دهان استکبار [ایالات متحده] و رژیم غاصب [اسراییل] باشد”.

 

“اجماع بین المللی”

به دنبال این تهدیدها، ایهود باراک وزیر دفاع اسراییل اظهار داشت: “یک اجماع گسترده بین المللی در مورد این مسأله وجود دارد که اگر تحریم ها به اهداف خود یعنی توقف برنامه نظامی هسته ای ایران نرسند، پیش بینی انجام عملیات وجود دارد.”

ولی آقای باراک ماهیت این “عملیات” را مشخص نکرد. او گفت: “روبرو شدن با ایران اتمی بسیار پیچیده تر و خطرناک تر خواهد بود و متوقف کردن امروز آن بهتر است، زیرا بدین ترتیب جان و مال کمتری به خطر خواهد افتاد.”

 

تهدید پرتاب ۲۰۰ هزار راکت و موشک

ژنرال کوچاوی همچنین اظهار داشت که “اسراییل مورد تهدید حدود ۲۰۰ هزار راکت و موشک با برد ۴۰ کیلومتر و چندین هزار با برد صدها کیلومتر قرار دارد”. به گفته او، این تسلیحات داده های استراتژیکی را تشکیل می دهد که ارتش اسراییل باید آنها را به حساب بیاورد، “زیرا این موشک ها از مبدأ لبنان، سوریه و همچنین ایران می توانند به مرکز شهرهای ما و همچنین منطقه تل آویو پرتاب شوند”.

او خاطرنشان کرد که به گفته نیروهایش، “در جنوب لبنان از هر ۱۰ خانه، یک خانه یا محل انبار موشک و راکت است، یا به عنوان سکوی پرتاب مورد استفاده قرار می گیرد”.

منبع: لوموند، ۲ فوریه