ماشین سردار جعفری سبز شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» 22 خرداد، حق حضور در دانشگاه را ندارید!

برخی از منابع دانشجویی به “روز” خبر دادند که با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات 22 خرداد، روند احضار و تهدید فعالان دانشجویی در دانشگاه های مختلف کشور، سرعت بیشتری به خود گرفته است و از دانشجویان خواسته شده روز 22 خرداد به دانشگاه نروند. با این حال دانشجویان در دانشگاه های مختلف به حرکات اعتراضی خود ادامه می دهند و از جمله دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر روز گذشته، هم زمان با حضور سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه در این دانشگاه، روی ماشین اورنگ سبز پاشیدند.

یکی از این فعالان به “روز” گفت: “در روزهای اخیر  ماموران حراست دانشگاه ها، برخی از افرادی را که پیش ازاین کمتر در فعالیت های دانشجویی حاضر بوده اما در حوادث پس از انتخابات، بازداشت شده اند، به کمیته انضباطی احضار و آن ها را تهدید کرده اند که در صورت انجام هرگونه حرکت اعتراضی در روزهایی چون دوم خرداد، 22 خرداد و 25 خرداد، علاوه بر آنکه پرونده قضایی شان به سرعت مورد بررسی قرار خواهد گرفت، به جرم اقدام علیه امنیت ملی، از دانشگاه اخراج و به طور مادام العمر از تحصیل محروم خواهند شد. این افراد تهدید شده اند که در صورت رسانه ای کردن این قضیه، نیز برخورد مشابهی با آن ها خواهد شد.”

یک فعال دانشجویی دیگر درهمین زمینه به “روز” گفت: “مأموران حراست به برخ دانشجویان اعلام کرده اند در روزهایی چون 2 خرداد و 22 خرداد، حق حضور در دانشگاه را نیز ندارند. وقتی این افراد اعلام کرده اند که در این روزها ممکن است کلاسی تشکیل شود یا امتحانی برگزار شود، به آن ها اطمینان داده شده که در این زمینه با اساتید مربوطه هماهنگی های لازم انجام خواهد شد.”

فعالان دانشجویی در شهرهایی چون همدان، اراک، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، رشت، زاهدان، سنندج و تبریز چنین احضارهایی را تایید کرده اند.

 

پرونده جدید برای پیمان عارف

پیمان عارف، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه تهران، برای بررسی پرونده اتهامی خود، به شعبه 54 تحدیدنظر دادگاه انقلاب تهران احضار شده است. او خرداد ماه سال گذشته و در حالی که مشغول گذراندن دوره سربازی خود در رشت بود، بازداشت شد. وی حدود یک ماه پیش از زندان آزاد شده است.

دادگاه بدوی، پیمان عارف را به تحمل یک سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم کرده بود. همچنین قاضی پیرعباسی، رییس شعبه 26 دادگاه انقلاب، این فعال سابق دانشجویی را به محرومیت مادام العمر از هرگونه حضور در تشکل های سیاسی و فعالیت های مطبوعاتی محکوم کرده بود.

اتهام پیمان عارف، در آن زمان تبلیغ علیه نظام و توهین به رییس جمهور ذکر شده بود.

  

دانشگاه آزاد؛ روزه سیاسی

دانشجویان دانشگاه آزاد قصد دارند در صدمین روز بازداشت علی ملیحی، برای آزادی تمامی دانشجویان دربند روزه اعتراضی بگیرند.

دانشجویان دانشگاه آزاد با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت تداوم بازداشت غیرقانونی دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه اعلام کردند که در روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه ضمن تحصن، روزه خواهند گرفت.

در بیانیه ای که از سوی فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد در همین زمینه صادر شده است، آمده: “دیر زمانی است که آزادی را دربند کرده اند و آزادمردان و آزاد زنان را به کنج سلول ها روانه نموده اند و به اسم عدالت نام عدالت را خدشه دار و با نام مهروزی چهره مهر را تیره نموده اند و مهرورزترین ها بر این مرزو بوم را به غل و زنجیر کشیده اند تا بار دیگر ایمان بیاوریم که داستان پر کین استبداد بر قامت دانشجو و اهل قلم این مرزو بوم حکایت ادامه داری است.”

این بیانیه در ادامه می افزاید: “جریانی که از هراس اطلاع رسانی شفاف به دشمنی با جوانان قلم به دست و دانشجویان این سرزمین برخاسته  است  و بی محابا بر طبل لجاجت با نهادهای دانشگاهی و مدنی ایران می کوبد ؛ همچنان پروژه پرونده سازی برای فعالین دانشجویی و سیاسی را در دستور کار خود قرار داده و با چسباندن اتهمات بی پایه و اساس منتقدان دلسوز را از ابتدایی ترین حقوق خود محروم می کند. ما دستگیری علی ملیحی و مهدی خدایی از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد را در همین مسیر قلمداد می کنیم.”

بیانیه فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد همچنین می افزاید: “دانشجویان دانشگاه  آزاد ضمن محکومیت تداوم بازداشت غیرقانونی دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه علی ملیحی، مهدی خدایی، میلاد فدایی اصل، شیوا نظرآهاری، سینا گلچین، محمدعلی الهی، شهاب اکبرزاده، حمید پیروزفام، سعید ملکی، امین کشاورز، پویا قربانی، فرامرز عبدالله نژاد، مهران صفری، آرش قاسمی اعلام می‌دارد که تمام قد در کنار یاران دربند خویش ایستاده اند و یقین دارند که این عزم مشترکی که آنها را به حبس کشانده با صبر و امیدواری و تلاش مداوم دیگر دانشجویان به نصری قریب تبدیل خواهد شد. “

 

دانشگاه خواجه نصیر؛ اعتراض به سردار جعفری

دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر روز گذشته، هم زمان با حضور سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه در این دانشگاه با پخش تراکت هایی و همچنین پاشیدن رنگ بر روی ماشین سردار جعفری فرمانده سپاه، نسبت به حضور وی اعتراض کردند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در حالی صورت گرفت که وجود نیروهای نظامی و امنیتی بعضا مسلح به همراه حداقل 4 فیلمبردار از سوی حراست دانشگاه، امکان هرگونه برپایی تجمع اعتراضی را از دانشجویان گرفته بود. با این وجود دانشجویان بر روی ماشین تویوتای لندکروز حامل فرمانده سپاه، رنگ سبز پاشیدند. دانشجویان خواجه نصیر همچنین همزمان با حضور فرمانده سپاه در دانشگاه، تراکت هایی حاوی شعارهایی بر علیه وجود فضای دیکتاتوری و اختناق در ایران پخش کردند.

این چندمین بار است که در دانشگاه خواجه نصیر تجمعات و حرکات اعتراضی نسبت به حضور مقامات عالی رتبه اتفاق می افتد.  در روزهای گذشته اخباری مبنی بر  اخراج حداقل 4 تن از دانشجویان دانشگاه به اتهام حضور در چنین تجمعاتی منتشر شده بود.

 

دانشگاه علامه؛ تفکیک جنسیتی در دانشگاه

در راستای کنترل وضع پوشش در دانشگاه‌ها و خبرهایی که از تصویب آئین نامه مبارزه با بد حجابی در وزارت علوم به گوش می‌رسد، شنیده ها حاکی است که دانشگاه علامه طباطبایی طرح جدیدی در دستور کار دارد. گزارش ها حاکی از آن است که در یکی از دانشکده‌های دانشگاه علامه به منظور کنترل بهتر حجاب دانشجویان دختر، این دانشگاه قصد دارد ورودی دختران و پسران را از هم جدا کند.

در همین راستا صدر الدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه در مصاحبه با خبرگزاری مهر با اشاره به برنامه های دانشگاه علامه طباطبایی برای اجرای طرح عفاف و حجاب گفته است: “از دو سه سال پیش طرحی را آغاز کردیم که طی آن در هر دانشکده فردی با درجه تحصیل لیسانس انتخاب شد و با آموزشهایی که به آنها داده شد روش تذکر و یادآوری را فرا گرفتند تا بتواند با عاطفه و نرمی به دانشجویان تذکر دهند. بر اساس این طرح اکنون هفت نفر در هفت دانشکده علامه حضور دارند که درباره حجاب و عفاف در صورت لزوم تذکر می دهند.”

همچنین پیش از این اخباری منتشر شده بود که حکایت از بازرسی لپ تاب های دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه داشت.