سپاه جوانان را در تنگنا قرار می دهد که به سوریه بروند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» علت رفتن جوانان به دمشق در مصاحبه با فعال بلوچ

منابع خبری استان سیستان و بلوچستان از تلاش سپاه پاسداران برای جذب و اعزام نیروهای بومی این استان به جنگ داخلی سوریه خبر می‌دهند. رضا شیرانی، فعال سیاسی بلوچ و برادر یکی از شهروندان این استان، که قرار بوده به سوریه اعزام شود، به روز می‌گوید سپاه از اهرم‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای جذب نیرو در استان بلوچستان استفاده می‌کند.

سایت کمپین فعالین بلوچ، به نقل از منابع “موثق” و بستگان خبر داده که روز چهارشنبه، ۲۹ مهرماه، یک گروه ۲۵ نفری متشکل از جوانان منطقه فنوج و نیکشهر به وسیله ۴ دستگاه خودرو نظامی جهت اعزام به سوریه به تهران منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش آنها طی تماس تلفنی به خانواده‌های خود گفته‌اند برای “آموزش” در یک پادگان نظامی به سر می‌برند و تا مدتی امکان برقراری تماس ندارند.

رضا شیرانی، فعال بلوچ ساکن پاکستان به روز می‌گوید برادر او یکی از افراد اعزامی به سوریه بوده، اما بعد از رسانه‌ای شدن خبر اعزام این نیروها، بازگردانده شده است.

 مولوی عبدالسلام ملازاده، امام جمعه مسجد النبی ایرانشهر، هفته گذشته در پاسخ به یک نمازگزار در مورد حکم اعزام به سوریه و جنگ در کنار بشار اسد گفت: “نیازی برای پاسخ به این سوال نمی بینم چرا که جوابش را همه شما می دانید.”

او با یادآوری ضرب المثل “مسلمانان را به جان هم انداز و حکومت کن” گفته است: “از یک سو آمریکا و از سوی دیگر روسیه و شرق و غرب، مسلمانان را به جان هم انداخته‌اند.”

پیش از او نیز مولانا محمد حسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزاد شهر سیستان و بلوچستان، با اشاره به جنگ سوریه گفته بود: “اقوام و مذاهب ایرانی باید اصالت خود را حفظ کنند و کسی حق ندارد مزدور اجانب شود.”

این امام جمعه گفته “فتوای مولانا عبدالعزیز ملازاده همچنان پابرجاست”.

به گزارش کمپین فعالین بلوچستان اشاره این امام جمعه “به فتوای تاریخی مولانا عبدالعزیز در اواخر حکومت پهلوی است؛ هنگامی که محمد رضا شاه قصد داشت بلوچها را برای سرکوب اعتراضات عشائر لر مخالف با شاه بسیج کند، که مولانا عبدالعزیز ملازاده رهبر وقت اهل سنت بلوچستان فتوای حرمت مشارکت در این جنگ را صادر کرد.”

 تامین امنیت استان سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۸۸ به صورت رسمی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده است.

“در سوریه کشته شوم بهتر است تا همنوعانم را بکشم”.

 سایت کمپین فعالین بلوچستان که ابتدا خبر اعزام شهروندان این استان به سوریه را با عنوان “سوء استفاده سپاه از فقر” منتشر کرده، خبر داده افراد اعزام شده بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند و به هر کدام مبلغ ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ازای ۴۵ روز ماموریت و ۴۵ روز دیگر استراحت تعلق می گیرد.

بر اساس این گزارش این نیروها بیشتر از مناطق روستایی‌نشین و اهل‌سنت فنوچ و نیکشهر اعزام شده‌اند.

برخی دیگر از گزارش‌ها اما می‌گویند اعزام نیرو از این استان به شهروندان بلوچ محدود نیست و سپاه افرادی را هم از شهرهای شیعه‌نشین زابل، درگان، بزمان و بشاگرد نیز با اعطای امتیازات مشابه به سوریه اعزام کرده است.

رضا شیرانی، فعال سیاسی که برادرش از اعزام به سوریه عودت داده شده، می‌گوید دست‌کم در مورد برادرش می‌داند که ماهی حدود ۸۰۰ هزارتومان دریافت می‌کند و برای اعزام به سوریه نیز به او وعده داده‌اند که در صورت بازگشت امتیازاتی به آنها واگذار شود.

آقای شیرانی می‌گوید برادرش اوایل انقلاب عضو “گروه‌های جدایی‌طلب” بوده و بعد از بازگشت مدتی در دبی زندان بوده و بعد از آن نیز در تنگنای همکاری قرار گرفته است.

به گفته این فعال سیاسی، ازسال ۲۰۰۷ همه اعضای تسلیمی گروه‌های مخالف مشمول حقوق بازنشستگی سپاه قرار گرفتند.

او می‌گوید سپاه با استفاده از اهرم های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مردم را در تنگنایی قرار می‌دهد که برای دستیابی به جایگاه اجتماعی چاره‌ای جز همکاری نداشته باشد.

آقای شیرانی در مورد برادرش توضیح می‌دهد: “برادرم و ده‌ها نفر دیگر از سالهای قبل پرونده‌های سیاسی دارند. آنها تهدید شده‌اند که یا در استان همکاری کنند یا به سوریه بروند، در غیر این صورت پرونده‌هایشان باز و مجددا رسیدگی می‌شود. در بلوچستان توزیع اسلحه از سوی بسیج و عضوگیری این نهاد باعث جنگ‌های طایفه‌ای شده است. کسی که در داخل بخواهد همکاری کند، باید همنوعان خودش را بکشد. برادرم می‌گفت به جای اینکه یک بلوچ را بکشم و بعد همین تبدیل به انتقام طایفه‌ای و مرگ ده‌ها نفر دیگر شود، می‌روم سوریه و کشته می‌شوم.”

حمیدرضا پشنگ، نماینده خاش، میرجاوه و نصرت آباد در تیرماه امسال گفته بود: “۷۰ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان زیر خط فقرند، به شکلی که در برخی نقاط افراد برای استفاده از آب شرب باید حدود ۴ کیلومتر راه طی کنند.”

خبر تلاش سپاه برای جذب و اعزام نیرو از استان محروم سیستان و بلوچستان درحالیست که پیشتر گزارش شده بود این نهاد از شهروندان افغانستانی پناهجو به ایران در جنگ سوریه استفاده می‌کند.

پیشتر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آن جنگجویان دیده می‌شدند که ادعا می‌کردند به دست گروه‌های مخالف آقای بشار اسد افتاده‌اند. آنها همچنین مدعی شده بودند که از تهران برای پیوستن به نیروهای دولتی سوریه پول دریافت کرده‌اند.

چندی پیش شماری از پناهجویان افغان که از راه یونان خود را به اروپا رسانده‌ بودند، به بی‌بی‌سی فارسی گفتند که ایران افغانستانی ‌های ساکن این کشور را که مدارک اقامتی ندارند، به سوریه می‌فرستد تا در کنار نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور بجنگند.