شرکت در فتنه معیار قلع و قمع نخواهد بود

نویسنده
نازنین کامدار

» سخنگوی شورای نگهبان:

پس از اعلام موجودیت جریانات نوظهور در میان اصلاح طلبان و به دنبال مخالفت  آنان با گفته های دبیر و اعضای شورای نگهبان در مورد احتمال کنار گذاشتن برخی جریانات از انتخابات آینده مجلس ، سخنگوی تازه شورای نگهبان در نرمشی آشکار اعلام کرد”فتنه ابزار قلع و قمع قرار نمی گیرد.” او پیش از این هم گفته بود: “ما [شورای نگهبان]این راهنما را باید در اجرایش اصرار بورزیم، حتی در مورد کسانی که ادعا می کنند به آنان ظلم شده یا عدالت در مورد آنها رعایت نشده، یعنی بخشی از آن ها در انتخابات های گذشته مواضعی گرفته اند و ممکن است هنوز بر مواضع شان ایستاده باشند،وظیفه داریم عدالت را حتی در مورد آن ها نیز اجرا کنیم.”

نجات الله ابراهیمیان، سخنگوی تازه شورای نگهبان  ابتدا در مصاحبه با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه، در عین تاکید بر اینکه “میزان مداخله در اغتشاشات در تایید صلاحیت موثرست” اعلام کرده بود “اگر کسی وارد فرایند انتخاباتی شد… یعنی فرایندی را از الف تا ی پذیرفته است.”

او سپس در گفت و گوی جدیدی با ایرنا، که در پایگاه خبری حزب ندای ایرانیان  و بهار نیوز هم بازنشر شده،به توضیح و تصحیح نظریات خود پرداخته و با توجه به نگرانی  و واکنش جریان های تازه اصلاح طلب،  گفته است: “نکته مهم این است که گروه های سیاسی باید اجتناب کنند از این که نهاد مهمی را که می تواند در مواقع حساس با داوری خودش، جلوی بحران ها را بگیرد و در جامعه آرامش ایجاد کند و به اختلافات پایان دهد، وسیله ترساندن همدیگر قرار بدهند. شکل صحیح فعالیت سیاسی این است که هرکدام از ما برنامه هایمان را ارائه کنیم، موانعی که در قانون انتخابات مطرح و از جانب رهبری هم بر آن تاکید شده، این موانع این گونه نیست که جلوی شرکت فعال و تقویت مشارکت عمومی را بگیرد، بر عکس تقویت کننده مشارکت عمومی است. قطعا هرکدام از سلیقه های سیاسی، نامزدهایی را برای شرکت در انتخابات دارند که با موانع قانونی مواجه نباشند، اگر کسی مصالح مملکت را رعایت نکرده و با رفتارهایش امنیت ملی را به خطر انداخته است چه اصراری داریم گرایش و سلیقه ما را در انتخابات نمایندگی کند؛ از هر دو گروه چپ یا راست فرق نمی کند. ممکن است از هر گروه افرادی باشند که مصالح ملی را رعایت نکردند و التزام خود را به قانون اساسی نشان نداده اند، آیا یک حزب یا گرایش سیاسی فقط یکی دو نفر دارد که آن هم ممکن است واقعا از نظر قانون انتخابات مشکل داشته باشند؟”

او، در ادامه گفته: “فتنه ۸۸  ابزار قلع و قمع قرار نمی گیرد. به نظر می رسد در کشور به اندازه کافی از تمام سلیقه های سیاسی، اشخاصی که به مشارکت عمومی در انتخابات کمک کنند، وجود داشته باشند، از هر طیف فکری افراد خوش سابقه ای که سابقه آن ها در انقلاب، دفاع مقدس و سنگرهای دفاع از جمهوری اسلامی ایران به آن ها این اجازه را می دهد که برای انتخابات داوطلب باشند، حضور دارند. به نظرم نباید بگوییم قحط الرجال است، به این میزان نیروی خوش سابقه از تمام گروه های سیاسی داریم”.

او در بخش دیگری از سخنان اش هم اعلام کرده از این پس اصل بر برائت افراد نیست.

به گفته وی “اساسا اصل برائت در فرایند احراز صلاحیت افراد و رسیدگی به آن کاربرد ندارد و موثر نیست. بحث حقوقی و فقهی را که جایگاه اصل برائت چیست باید به یک محفل فقهی و دانشگاهی واگذار کنیم و مقامات رسمی خیلی وارد این موضوع نشوند، فقط اجمالا اشاره می کنم که به هر حال اصل برائت در این جا موثر نیست”.

 ابراهیمیان در ابتدای هفته جاری در گفت و گو با فارس گفته بود: “بعضی از رفتارهایی که در زمان فتنه رخ داد، نشان از این دارد که ما التزام به نظام جمهوری اسلامی نداریم نه به معنای اینکه می‌خواهیم نظام نباشد وقتی به جوهره ذاتی یک نظام ملتزم نباشیم نتیجه‌اش عدم پایبندی به نظام است. همیشه این جوری بوده است از اول انقلاب، ما ریزش‌هایی را شاهد هستیم، آدم‌هایی هستند که ظاهراً به نظام ملتزم بوده‌اند، کم کم افکار و عقاید و شخصیتشان دچار استحاله شد و از این قطار پیاده شدند؛ تا زمانی که پایبند هستند و ما نشانی از عدم التزام و عدم اعتقاد نمی‌بینیم، نمی‌توانیم به احتمالات عمل کنیم و بر اساس قانون با آنان رفتار می‌کنیم، هر وقت نشانه‌های پیاده شدن از این قطار در رفتارشان ظهور کرد در موردشان قضاوت می‌کنیم… آیا فردی که دارای سابقه کیفری است ولو توبه کرده باشد شرایط کاندیدا شدن در ریاست جمهوری اسلامی یا نمایندگی مجلس را دارد؟ ودایع بزرگ را دست هر کسی نمی‌توانیم بدهیم، کسی باید باشد که صلاحیتش به تعبیر قانون اساسی و رویه شورای نگهبان احراز شود، چون احراز صلاحیت با مسئله عدم صلاحیت دو مفهوم متفاوت است”.

این اظهارات  به مذاق اصلاح طلبان  خوش نیامد و موجب اعتراض آنها به معیار “فتنه ۸۸” شد.

در همین باره، محسن ترکاشوند، از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، گفت: “نگرانی اصلی در نحوه تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان  است و با این خط کشی ها بسیاری از افراد امکان حضور در صحنه سیاسی را ندارند”.

نجفقلی حبیبی، یکی دیگر از نیروهای اصلاح طلب هم در گفت و گو با بهار نیوز، نزدیک به محمد رضا عارف، اظهار کرد: “صلاح طلبی به معنای پذیرش قانون، به معنای مدارا و تعامل است پس با انقلابی‌گری به معنای آشوب طلبی سنخیتی ندارد… فعالین سیاسی و رهبران اصلاحات نمی‌توانند هم در شکل گیری انقلاب نقش داشته باشند و هم سعی در ضربه زدن به آن را داشته باشند… برخی نمی‌خواهند حوادث ۸۸، تمام شود. دوست دارند فضای داخلی ایران همچنان صحنه تقابل نیرو‌ها باشد؛ این‌ها افراطی‌هایی هستند که نام اصلاح طلبی و اصول گرایی را مصادره کردند”.

گفتنی ست، پیش از این احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان  اعلام کرده بود که یکی از ملاک های اصلی در بررسی صلاحیت کاندیداها، نسبت آنها با “فتنه ۸۸” است. هر چند با مصاحبه تازه سخنگوی شورای نگهبان به نظر می رسد این معیار در حال تعریفی تازه است.